Gå til innhold
Arkivverket

[#42293] Velkommen til forum for skannede kirkebøker


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det ble etterhvert nødvendig med et eget debattfourm for skannede kirkebøker...Alle debatter vedrørende kirkebok-tjenesten skal være flyttet over til dette forumet. Savner du en debatt så gi oss beskjed (digitalarkivet@arkivverket.no) så skal vi få flyttet det.Dette forumet er ment for henvendelser til de ansvarlige bak tjenesten skannede kirkebøker. Her kan dere komme med ris og ros, feil og mangler og tekniske spørsmål.Henvendelser som gjelder selve innholdet i kirkebøkene og skrifttyding o.l. ber vi om at dere sender til Arkiv- eller Brukarforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Sæthre

Ad kapasitetsproblemer.Jeg har benyttet meg av deres tilbud om skannede kirkebøker helt fra november 2005. Responsen til systemet var i denne første tiden meget god. Selv om det da var relativt få bøker som var skannet, fant jeg god nytte i min leting etter slekt. Etter en måneds tid måtte jeg legge 'forskingen min' på hylla en periode. For noen dager siden satte jeg meg igjen ned for å lete i kirkebøkene. Huff da, nå hadde jeg svært lang responstid. Etter å ha lest i gjennom de siste innleggene i Arkivforumet forstår jeg dette var et tiltagende fenomen, med lang svartid. Ser riktignok at det planlegges å sette i drift en krafigere server i nærmeste framtid, men .....Når dere allerede nå har fått så store problemer med responstid som det tilsynelatende er, har dere i det nye opplegget med serverløsninger osv. tatt høyde for at når alle kirkebøkene er skannet, og antatt antall brukere samtidig, vil få en rimelig respons ved oppslag ? Det ville jo være synd dersom et fortreffelig tiltak som dette er, kommer i miskreditt hos alle 'de små slektsforskerne' på grunn av at det er store svartider. Det burde være unødvendig med den teknologien som er utviklet på dette område til nå.Om utleggingsrekkefølgen på kirkebøkene.Ref temanr 40712, innlegg 5 og 118. Jeg kjenner ikke til hvordan opplegget med skanningen er organisert, men går ut fra at det er de enkelte Statsarkiver som har levert grunnlaget for dette. Dette skulle etter mitt syn gitt en noe jevnere utlegging for de forskjellige fylker enn det er blitt. Med et prosjekt som strekker seg over såvidt lang tid, går jeg ut fra at det er satt opp flere milepeler for framdriften. Det må da være svak prosjektledelse å ikke kunne styre prioriteringen for deler som henger etter, uten at det går ut over prosjektet.Jeg kan ikke se at det er gitt noe fullgodt svar på innlegg nr 118. Som tilføyelse til nevnte innlegg savner jeg også en informasjon om hvordan planene for skanningen var lagt opp med hensyn til hva som skulle skannes, 'eks.kirkebøker og klokkerbøker fra 16??' o.l., litt om framdriften osv. Dersom informasjon som jeg her ber om er gitt tidligere, ber jeg om unnskyldning.Hilsen Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.