Gå til innhold
Arkivverket

[#42310] Tea Larsdatter f. 1867, Nes på Romerike


Gjest Vidar Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Pedersen

I folketellingen 1900 for Nord-Odal finner jeg ei Tea Larsdatter f. 1867 og gift til Helgedagsrud. Fødested er her oppgitt å være Nes på Romerike. Hvem var denne Tea? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Lars Ove W. kom meg i forkjøpet med det samme jeg har funnet...Finner denne i IGI[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100177455087&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeDette kan få bekreftet i DA, da kirkebok for Nes/Nes for årene 1859- 1874 er skannet. Her er giftermålet til enkemann Lars Sigvart Syversen og Maren Hansdatter i Nes 9.1.1859 Lenke (håper lenken funker).Da kan vel dette være foreldrene til Thea og hennes eldre søsken i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Ja, dere er raske,men lenken din til Ft1865 virker ikke Grethe og kirkebøkene som er skannet er jo som de fleste har oppdaget 'en prøvelse for de fleste'Jeg holdt på i de orginal kildene og har funnet ei Tea Larsdatter f.1867(Den samme som på FS, men der med ei eldre søster og ei søster og en bror som er yngre enn henne), men om det er den rette kan ikke stadfestes før evt. Vielse er funnet og den tror jeg må ha foregått i Odalen - finner den ihvertfall ikke i mine kirkebøker(til nå!)Her er DENNE Teas foreldre i FT1865: LenkeNes Mini I 8 1859 - 1874 Kort 6/18, dåp nr.57, s.159.Thea f.29/4, dpt.: 14/7 1867, ægtefødt. Lars Syversen Taterud og Hstr. Maren Hansdatter.Faddere: Barnets Moder, Pige Thea Hansdatter Kjølstad, Ole Syversen Fenstad Eie, Hans Jacob Syversen Thesen Eie, Sigurd Larsen Folkvang i ??Nes Mini I 9 1875 - 1882 Kort 4/6 Konf.nr.29, s.254.Konf.dato: 16/10 1881Tea Larsdatter, f.29/4 67, dpt.: 18/11 (Det er ikke likt med dåp)Fødested:Taterud. Foreldre. Lars Syversen og Maren Hansdatter Vaksinert: 18/10 67. Søsken til Tea, Etter FS: Caroline Mathea f.10/2 1860, Mina Torine f.25/3 1871 og Hans Kristian f.12/12 1875 - forbehold om at dette er dåpsdatoer.Det er nok rett Vielse Grethe henvender til, han bor i Taterud da også.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Det ble mye dobbelt opp her, men de andre var raskere på 'Tastene' enn meg - er du sikker på at det er rett Thea?Har prøvd å finne dem i bygdeboka for Nes R., men uten resultat så langt.I vielsen til Lars Syversen og Maren Hansdatter står det at Lars Sigvart Syversen er født på Kamphus, ophold: Taterud, 35 år og far: Syver Larsen Kamphus.Maren Hansdatter er født på Hovestuen?, Ophold: Kjølstadeje,23 år, far Hans Gulbrandsen.Mvh.LillianMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Takk Lillian. Du er like ryddig i din omgang med kildene som alltid. Enig med deg i at de skannede kirkebøkene ikke er blitt det jeg/vi håpet på, til det har svartiden/opplastingshastigheten blitt aaaaaltfor lang. Nei, jeg kan ikke være sikker på at dette er rett Thea selv om det er fristende å slå seg til ro med at det er så. Vil naturligvis jobbe videre med saken, men må avslutte for i dag. Enn en gang, - hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Her kommer nok beviset du trenger for å være sikker på 'Din' Thea/Tea Larsdatter født 1867.Nes Mini I 10 1883 1898 Kort 15/17 nr. 34, s. 57?Står under året 1891.Flytteår oppgitt til 1890. Flyttet hvorhen: Odalen, Tea Taterud, født 1867, Attest af 6/11 1881.Nå kan du muligens slå deg til ro med det du har fått!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Takk Lillian! Ja, det er nok liten tvil om at det er rett Tea. Det ville allikevel vært interessant å finne giftemålet i kirkebøkene. Siden det sannsynligvis har funnet sted i Nord-Odal har jeg opprettet et nytt tema under Hedemark (42359). Det finnes ikke kirkebøker på Digitalarkivet for gjeldende tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Får du ikke svar på Vielsen før 4/10 finner jeg den på Hamar til deg da - vi har møte på arkivet den datoen.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.