Gå til innhold
Arkivverket

[#42313] Josva Eriksen Husby f. 1870, fra Todalen i Stangvik til Ålesund


Gjest Erling Myrbostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Myrbostad

Lurer på om noen kan ha opplysninger om Josva Eriksen Husby, f. 1870 på plassen Bønnan under Husby i Todalen. Han dro til Ålesund og bosatte seg der, i FT1900 er han platearbeider ved mekanisk verksted og ugift, i Todalsboka står det at han var murer.Finnes det noen som har opplysninger om Josva, ble han gift og har etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

I skanna kirkebok for Ålesund 1894-1903 ekteskap nr.94 Josva Eriksen Husby, slipearb. 1869 Stangvik. Anna Margrete Moldvær, sypike 1879 Borgund. fedre Erik Eriksen Husby og Oliver Andreasen Moldvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Faren til Anna heter Oliver Andreassen; da er dette antakelig dåpen hennes [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=dp15311816&gardpostnr=9212&personpostnr=27613&merk=27613#ovre>LenkeDa er vel dette giftemålet til foreldrene hennes Lenke. Faren ser ut til å være fra Kvinnherad.Og her er noen søsken: Lenke, Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Takk for hjelpa, Grete og Inger-Johanne!Det er nok Josva som har dratt til Amerika, så jeg får prøve å finne ut om også familien har dratt og om det er noe mer å finne om han der borte. Han hadde forøvrig 2 eldre brødre, Johan, f.1855 og Erik, f. 1861, som også utvandra.Med hilsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marianne Sulesund

Hm, kanskje Josva var en av de som også kom tilbake, kanskje besøkte han brødrene?Finner i adressebok for Ålesund både i 1919 og 1925 Josva Huseby, stenarbeider, Holmegt. 5, og med samme adresse Anna Huseby.I 1925 står Anna som hustru, og etternavnet er skrevet Husby.(Er dette slekt til Anton Husby som hadde mek.verksted på Årø ved Molde? Han var gift med min mors kusine. Og Anton bor i Ålesund i 1925.)mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Kan legge til de Husby som bodde i Ålesund på den tiden. 1919 - Huseby i Ålesund (ingen Husby): Anna, Holmegt 5, Anton, maskinarb., Stenvaagv. 47, Gudrun, tjenestepike, Giskegt. 41, Gunerius, kobberslager, samme adr. Josva, stenarb., Holmegt. 5, Klara, hushjælp, Hessagt. 4, Kristian, maskinasp., Giskegt. 41, Lotte, enke, Fjeldgt. 32, Peder, maksinform., Hessagt. 4, Ragnv. Hess, bankbud, samme adr. Sigurd, lagermand, samme adr. Thine, tj.pike, Borgundv. 8.1925, Husby i Ålesund: Anna, hustru, Holmegt. 5, Anton, jerndreier, Kirkegt. 42, Borghild, hustru, Storgt. 14, Edvard, maskinsætter, Storgt. 14, Gunerius, kobberslager, Giskegt. 41, Josva, stenarb., Holmegt. 5, Karen A., hustru, Giskegt. 41, Lotte J., enke, Fjeldgt. 32, Nancy A., Kirkegt. 42, Peder T., maskinform., Hessagt. 4, Petter E., sjømand, Giskegt. 41, Ragnvald, bankass., Hessagt. 4, Rasmine, hustru, Hessagt. 4, Sigurd, lagermand, Hessagt. 4.Noen av disse kan jo være barn av Josva og Anna? Kun voksne er registrert i adressebøkene.mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei Marianne, og takk for verdifull hjelp. Det ser jo ut som han har kommet tilbake fra Amerika, ja.Det betyr jo at jeg må komme meg tilbake til Ålesund også m.t.p.å finne eventuelle etterkommere.Jeg ser ingen navn på din 'Husby-liste' som kan være slektninger fra hjembygda, heller ingen som er oppkalt etter Josvas foreldre, som het Erik og Randi. Og konas foreldre het Oliver og Ane (Anna?)Margrethe, ref innlegg (5). Så det ser ikke ut til å være åpenbare koblinger.Det er vel ikke så enkelt å finne noen raske kilder på dette hvis ingen tilfeldigvis vet noe, så det blir vel kirkeboka, og det er jo en hel jobb i Ålesund så tregt som nettet er på de scannede kirkebøkene.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Fint at det var til hjelp! I natt går de skannede sidene greit, (ellers har jeg lært meg gjøre noe annet parallellt!:-) i ventetiden). OM de fikk barn så kom sikkert noen i tidsrommet frem til 1906, ellers så hadde jeg sett i kirkebok 1917 - 29 under konfirasjoner, relativt greie lister å se gjennom.Skal se om jeg får sett litt etter, men ellers så er det ikke så mange i Ålesund som heter Husby/Huseby. Erfaringsmessig er folk veldig greie når man ringer og spør, og ang. Josva så ligger det ikke så langt tilbake i tid og er et spesielt navn, så det skulle ikke være noe problem. Tror jeg ville ha ringt de fasttelf. som er i Ålesund med dette etternavnet!Interessant dette med Molvær/Moldvær. Skal høre med min mann og svigerfar, Molvær ligger i Langevåg, Sula kommune, der er min mann fra. Selv er jeg fra Ålesund, så si fra om det er noe.Ser at denne Oliver hadde adresse Buholmstrand og at Anna var født på Alnes (tidl. Borgund, nå Giske kommune - her jeg bor). Holmegt. ligger i 'fjellsida' over Buholmstranda.Huset i Holmegt. 5 mener jeg er der fortsatt, kjente folk som bodde der.mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Takk igjen for tipsene. Skal jobbe litt mer med kirkebøkene i helga, det er sikkert en god ide å sjekke konfirmasjonslistene! Så får vi se, fint om du gir meg et hint dersom lokalkunnskapen gir noen spor.Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Jeg har sett igjenom noen av konfirmantlistene fra 1917 og utover uten å finne noen som passer til denne familien. (det går sørgelig seint, så jeg gleder meg til den dagen farten blir større) Nå er gravstedene i Ålesund kommet i DIS arkivet, og der fant jeg at Josva Husby døde 1.febr.1958 og Anne Margrethe 2.okt.1967, begravde på Øvre Gravlund i Ålesund.hilsen Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Takk for hjelpa, Inger-Johanne. Da vet jeg at Josva og kona ble værende i Ålesund, og kan konsentrere meg om Ålesund i videre søk.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.