Gå til innhold
Arkivverket

[#42314] Peder Nilsson på Torsnes


Gjest Knut Johannes Erstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Johannes Erstad

I flere slektshistoriske skrifter kan man lese at Peder Nilsson på Torsnes (nevnt 1494-1519) hadde en datter. og at hun må være identisk med Kjerstin Pedersdtr. som er nevnt i et skinnbrev fra 1620-åra som Ivar Skre kom over i Stockholm for ca. 50 års siden.Jeg har ikke vært i stand til å finne henvisning til en kilde som knytter Peder sammen med en datter. Så kan noen svare meg på a) Hvordan vet man at Peder hadde en datter? og b) Hvordan vet man at denne datteren i såfall er identisk med Kjerstin Pedersdotter som er nevnt i dette skinnbrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Peder Nilsson på Torsnes var og min forfar (tror jeg, dersom det jeg har er rett), jeg lurer og på dette da jeg har skrevet i mine notater, 'het hans datter Herborg eller Kristi?'I tema 16872 # 46 og # 149 nevnes Peder Niclassön/Nilsönn paa Torsnes uten at jeg blir klok over hvem hans barn var.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Skinnbrevet tilhører vel Nordiska Museets brevsamling - de har mange norske pergamentsbrev. I Riksarkivet i Stockholm finnes en fotostatkopi av alle disse brevene fra Nordiska Museet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Den nye bygdeboki for Jondal (2003) fortel at Peder Nilsson på Torsnes med ukjend kone hadde ei dotter Kjerstin (Kristi) som var gift med Olav (Peerson/Magnusson?) på Sandven eller Steine i Kvam. Dei igjen hadde sonen Torbjørn Olavson som budde på Sandven i Kvam, men dotteri hans att, Herborg Torbjørnsdotter, gifte seg med Johannes Lauritsson, og dei flytte attende til Torsnes i Jondal.Det står i det heile mykje om denne ætti i Jondalsboki, som synest knytta eigedomstilhøvi i garden Torsnes til samanhangen mellom dei ulike generasjonane.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Så var det altså Kjerstin (Kristi) da, og ikke Herborg slik jeg hadde. Takk for det-:)Det er jo og Herborg Torbjörnsdtrs mor det har vært snakk om i disskusjonen over: 16872Står det noe om henne og? Dvs, den Kristina (som nå skal hete Petersdtr)som var gift me Torbjörn Olavsson Sandven.Vites det hvem hennes far var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Om kona til Torbjørn Olavson Sanden står det ikkje noko i det heile. Namnet hennar er ukjent. Kjerstin (Kristi) Persdotter var MOR til Torbjørn, og det står ikkje so mykje om ho heller i denne boki. Derimot er det mange detaljopplysningar om Herborg Torbjørnsdotter...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jo, jeg fikk med meg at Kjerstin Persdtr er mor til Torbjörn. Men tidligere har vi trodd at Torbjörns KONE var Kristine Kristoffersdtr Rustung, nå viser det seg at det er galt og at hun het Kristine Petersdtr og har en söster Anna som er gift med Orm på Tokheim.Jeg trodde kanskje at det var kommet med i den nye boka. Se Digitalarkivets forum tema 16872: kopi fra Karins innlegg:'Shetland Documents 1195-1579,nr. 221 datert Holyroodhouse, 3 March 1576-6, 'letters under privy seal confirming charters by Norwegians to Mr Robert Cheyne of Vaila of Lands in Shetland, gjelder gods etter Gørvel Fadersdatter of Giske, c. 1509-1605 og hennes 3 ektefelle Lage Brave of Krogsholm. Her nevnes Orm på Tokheim i Odda og Torbjørn på Sandven i Kvam, jeg siterer ' and ane uther gift and dispositoun maid be Orne in Tokin and Torbarne in Sandwane, with consent and assent of Anna and Christina Peiris dochteris, thair spoussis, to the said maister Robert and his airis perpetuallie, osv...... Dette forklarer et dokument fra Sandven i Kvam dat. ca 1590, hvor bl.a Ivar Orm Ebna og Olaf Torbjørnson Sandven, bekrefter at de hadde vært tilstede da deres foreldre mottok erstatning for Gjærvingaseter som var blitt pantsatt på 1300/1400 tallet.' mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Hyggelig og morsomt at mitt spørsmål fra september har satt i gang en liten diskusjon nå.Den nye Jondal-boka og innholdet i den om Torsnes-slekta kjenner jeg til. Men mitt spørsmål i (1) var hvodan man i det hele tatt vet at Peder Nilsson på Torsnes hadde en datter, og hvordan man videre kan fastslå at hun er identisk med den Kjerstin Pedersdatter som er nevnt i de gamle skinnbrev. Spørsmålet mitt dreier seg altså om hva som er primærkilden til kunnskapen om Peders datter. Finnes det f.eks. et skiftedokument el.l. som knytter Peder til en datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

I boka «AM 370 Fol. Jonas Andersson frå Skånevik om fornminne i Bergen bispedømme 1626», faksimileutgåve ved Asgaut Steinnes, Det norske språk- og litteraturselskap 1972, har Asgaut Steinnes en lengre innledning. Her skriver han på side 16 og 17 om Peder Nilsens to døtre:«Av eit forliksbrev frå 1. mars 1624 (33) går det fram at han hev hatt 2 døtrer. Den eine, som ikkje er nemnd med namn, men som tolleg visst hev heitt Herborg etter farmori, var gift med Samson Lodensson, som hev butt med henne på Torsnes. (....) Den andre dotteri til Peder Nilsson er i forliksbrevet frå 1. mars 1624 kalla hustru Kirsten Pedersdotter og hadde vore gift med ein Olav som etter hustru-tittelen hennar å døma hev vore ein lågadelsmann liksom Samson Lodensson. Dei hadde ein son Torbjørn som budde på Sandvin i Vikøy i Hardanger. (33. Nordiska Museet, Stockholm, nr. 16514. Prenta av Ivar Skre i årsskriftet Sunnhordland 1857, s. 43 ff.)»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Frode Lauareid

Kva er grunnen til at Jondalsboka berre nemner ei dotter til Peder, Kjerstin, når Steinnes nemner to, også Herborg? Er forfattaren usamd med Steinnes eller er han ukjend med funna hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.