Gå til innhold
Arkivverket

[#42316] Olav Bagge til Valen (1530-1614?), forfedre?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

... eller kanskje det (helst) menes at Anders (Jensson/Janson/Jonson) er NEVNT 1468-1484 ? (For det er jo en snau levetid til å ha blitt far på !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Nei, det er for sent for meg. Kjære Redaktør: Kan du vennligst slette innlegg 100-101-102 ? (Og dere andre: Overse dem ! Pliiis !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

i (98) har jeg skrevet nevnt 1468-1484.Kikket på tavlen min igjen, på Jens Andersen har jeg ca 1450 til ca 1520, mens på Anders Jensen har jeg ca 1435 til ca 1513, så jeg skal ikke insistere på at dette er den Anders Jensen som er nevnt 1468-1484. Jeg vet ikke når den AJ antas å være født eller når han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er der noen der ute som har funnet svaret på hvem av Matssønnene Olav Bagge på Valen ætter fra.... - hvis det er en av dem, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er noen tanker fra folk som vet mye om dette:Steinnes skriver: «Valen-folket hadde ervt gods i Kårhus i Ryfylke etter Sjurd Matsson. Arven etter Sjurd må ha komi til Valen-folket gjennom ein av brørne hans, anten Fartegn eller Olav. Det ligg då nær å spørja om Valen like eins kan vera arv etter ein av desse brørne eller kanskje etter båe». Vigerust følger opp i den nevnte artikkelen i Genealogen nr. 1/99: «Som Asgaut Steinnes har påvist ble Gaute Ivarson og hans medarvinger omkring 1525-32 fradømt jordegods som de arvet etter hustru Sunniva Endresdotter (Rustung). Godset ble tildømt etterkommerne etter Filippus Fartegnsons ætt. Hovedbølet i dette godset som gikk tapt, var Valen, Gautes egen setegård...... Men siden Gautes mor, hustru Herborg, residerte på Valen i 1504, kan ikke denne gården tilhøre Gautes arvegods etter hustru Sunniva. Og siden Gaute og hans medarvinger neppe ville gi slipp på farsgodset etter det nevnte eiendomstapet 1525-32, bør Valen ha vært Herborgs eget arvegods....». Sjur hadde tidligere vært gift med Cecilia Sæbjørnsdotter (Randa), også dette i et barnløst ekteskap. Dersom vi aksepterer dette, og også at Olav Bagge var sønn til Fartegn Matsson, blir spørsmåtet å kartlegge Laurits Johannessons slektskapsmessige tilknytning til eierinteressene på Valen.Dette spørsmålet er behandlet flere steder f. eks i Steinnes’ banebrytende artikkel om Matssønnene. Her tar jeg bare med konklusjonen, nemlig at Laurits Johannesson var gift med ei datter (Anna?) av Fartegn Matsson i hans ekteskap med Karen Koll, mor til Admiralen Kristoffer Trondson [Rustung]. Seinere løste Olav Bagge ut Laurits Johannesson som så flyttet til Torsnes, mens han selv ble eneeier på Valen . 1)1) Berge Velde: Slektene Velde og Espeland og inngiftede slekter. 1957 Henning Sollied og R.P. Sollied: «Losna-ætten», NST, bd. I. 1927-28. Odd Handagård: Våre felles slektshistorie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Roger Fossum

Til (95). Fikk oversendt følgende opplysninger om denne Oluf Bagge fra Island idag:Oluf Bagge, har jeg følgende oplysninger fra 'Islendingabok' (Islændingebog) på internettet:Oluf Bagge var en meget kendt mand her i Island. Her i Island er Oluf Bagge kendt under navnet: Olafur Bagge Jansson, Olufs far må have været Jan Bagge.Oluf Bagge var en ombudsmand på Seltjørn og foged på Bessastadir.Oluf Bagge var gift her i Island, hans kone hed: Ingiridur Marteinsdottir, de havde ingen børn eller ingen, som vi kender, de blev gift året 1576.Olufs datter blev født omkring 1565 her i Island. Olufs datter hed: Elisabet Olafsdottir, hendes mor er ukendt. Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Knut Handeland

Noen flere tanker om Olav Bagge på Valen.Ut ifra at han er benevnt med Bagge navnet så bør en kunne tro at om Olav var en sønn av Fartegn, men så måtte da Fartegn ha vært en Bagge.(en etterkommer av de Jydske-Bagger ? )Mads som ble gift med Anna Fartegnsdatter bør da ha vært identisk med Namdalsfogden Mads Jepsson Fønbo.(En av madssønnene, Samson Madsson hadde senere Namdal.)Mads Jepsson hadde trolig en bror Fogden Nils Jepsson som også hadde Namdalen og Steig.Han var gift med ei Gyri Odstein på Hadeland.(Het Mads og Nils sin far Jeppe Nilsson Lagmann på Steig og i Øst-Agder som Christiern Bagges tjener ?)Det fantes ett skibreide i Hardanger søm het Føn i eldre tider og kanskje er det av dette Fønbo betegnelsen kommer fra ? Eller Fyn i Danmark ? Eller avledet av Finnø/Finnøy ?I Namdal nevnes også Sigvard (Sigurd på Seim ?)Bagge.For å finne noe som kan i det hele tatt kan passe med historiene om folket på Valen, så bør navnet Birgitte på Valen være med i betraktningen.Det jeg tror er at Birgitte på Valen kan være identisk med Birgitte Sevaldsdatter av (Fosse-gods-slekta).Olav (Koll) på Nessa var ettersigende gift med Birgitte Sevaldsdatter (Skiftun)i hennes 1 gifte.Birgitte var også trolig 2 gang gift med (en annen Fartegnsættling) Orm Olavsson (Skiftun)Enten er Birgitte gift med Olav Bagge på Valen, eller så er hun hans mor ? Er hun hans mor bør Olav ha vært sønn av Orm på skiftun, og da oppkallt etter hennes 1 gifte med Olav på Nessa. Olav på Nessa er omtalt som en Koll.Det kunne forklare slektskapet med de Velborne Orm,er.Orm (Skiftun)ble vel forspurt om en arv av Samson på Linga og i nevnt i annen sak om salget av Amla i sogn,det vil vel sterkt tyde på at han også var en Fartegnsættling.Var Birgitte gift med Olav så kunne han også ha vært en sønn av Fogden Holger Bagge gift med Kristine Larsdatter.Men da måtte Olav først ha vært gift med ei datter av Fartegn Matsson for at dette skal stemme overens med den senere navneoppkallingen av Fartegn på Valen.Birgitte fikk flere sønner og den ene het Holger Olavsson (Sandanger-Lindanger.)Komplisert er dette uansett.En takk for oppklaringen med Olav Gunnarsson Bagge.Jeg lurer egentlig på hvilken dokumentasjon som finnes ang.at Magdalena Olavsdatter var ei Bagge ? Ser i Diplomene at dette er føyd til av velmenende sjeler men hvor finnes dette ? Kunne hun ikke like gjerne ha vært av Befalingsmannen Olav Nilsson,s ætt ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Hei KurtNei desverre Birgitte som en Larsdatter Galtung kan nok ikke bevises.Det har vært utallige forslag på linje med mitt ovenfor. Karen,Magdalena osv.Det er naturlig at andre har tenkt dette før meg også. Birgitte er ett lite mysterium.Grunnen til tankene mine rundt dette er bla. datteren Anna,s arvestriden om Kårhus.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut Handeland

Dette blir ett lite forslag/forsøk på å finne ut hvem...-Ivar Arnesson i Valen,s far var.(Dvs.Arne på Vedem eller Hvitheim var.)Etter ivrige søk på Sogn og omegn i dip.nor finner jeg kun en...Arne Simonsson som passende farsfigur.Han ser ut til å være sønn av Simon Hallkjellsson i Sogn.Hallkjell navnet kommer trolig fra Valdres og Simon var en sønn av Hallkjell Sigvatsson og ei datter av presten Simon på Niøs-Hermannsverk.(Dvs.Simon Ivarsson av Hvitheim-Vadheim)også nevnt på Voss.Simon Ivarssson)-Arne (Simonsson ?) på Vadheim-Veim ble trolig gift med ei datter av Ivar Erlingsson (nevnt i sogn 1466.)2:Ekte Arne fikk flere sønner men trolig i to ekteskap. -Ivar -Kåre ----- 1: Ekte -Fridek (Fredrik) -Erik -Olav -Bård -Øystein ----- Jeg finner kun Fridek eller som innehaver av Niøs rundt 1470- åra og går derfor ut i fra at han bør høre hjemme her ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.