Gå til innhold
Arkivverket

[#42317] Stange: Ole Christensen Udhuus og Maria Pedersd Wetneødegaard


Gjest Finn Odden
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Odden

Ole Christensen Udhuus og Maria Pedersd Wetneødegaard(Vettenødegård) gifter seg i Stange den 07.11.1812. Er det noen som har kjennskap til når de er født, hvor de er fra osv..? Har bare bryllupsdato..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Maria Pedersdatter jeg finner i Stange i passe alder til å gifte seg i 1812 er denne Maria som er tjenestejente på Alm: LenkeSkal se om jeg kan finne flere opplysninger om henne.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en Ole Christensen i passe alder fra Romedal i 1801, også han er tjenestegutt . Vel ikke så langt unna Stange. Finner ingen som passer i alder på Stange i 1801? LenkeKan disse to være noe å søke etter?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om du har funnet ekteskapet mellom Ole Christensen og Maria Pedersdatter i 1812 i Stange fra kirkebøker. I så fall er det der vel muligens nevnt fedrenes navn?Det eneste par jeg finner med disse navnene , viet i kilden Fam. s. med samme navn i Hedmark er dette paret? LenkeHar ikke greid å finne noen som passer viet i 1812?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På foreldresøk Fam. s finner jeg to barn med foreldre Ole Christensen og Maria Pedersedatter.1. Peder dpt 4 des 1814 , Stange og 2. Kari dpt 1818 , i Stange.Legger en lenke til Karis dåp her: LenkeHåper at noen har tilgang til kirkebøene for Stange både med vielsen og barndåp for dette parets barn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Odden

Hei Gunn! Tusen takk for hjelp å interesse! Jeg har også funnet Ole og Maria i F.T. 1801, og det kan være at det er rette personer. (men er ikke sikker). Ved Bryllupet i 1812, så har jeg funnet det i K.B. for Stange. I kirkeboken står det Ole Christensen Udhuus og Maria Pedersd Wetneødegaard(Vettenødegård) De giftet seg den 7.nov.1812 i Stange Kirke. Forlovere er Christian Godager og Even Skielve. Tror ikke foreldre var nevnt. Når det gjelder barn, så har jeg også funnet de to du har. Peder Olsen er rett, for han har jeg funnet i K.B. for Stange. Kari har jeg også bare fra F.S. Faren Ole sitt bosted undere dåpen til Peder er Stor Schielve. Faddere under dåpen til Peder var i følge kirkebok for Stange: - Anne Johansdtr fra? - Johan Evensen fra Schiellve - Hans Pedersen fra Schillve - Jens J...... - Marte Larsdtr. fra Næsten.Peder Olsen ble senere gift med Elen Olsdatter De giftet seg i Stange Kirke den 19.04.1839. 'Peder Olsen Bjørnstadeie og Elen Olsdtatter Veflingstadeie.' Forlovere var Even Korsvold eller Koxvold, og Ole Lindstad. De blir mine tipp, tipp foreldre.. Det er en stund siden jeg holdt på med denne gren, så det kan være at noe er glemt, men dette er i grove trekk det jeg har. Håper noen kan vite noe mer om Ole og Maria..Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg skal lete gjennom mine gamle bygdebøker for Stange senere i dag. Det kunnne jo hende jeg kommer over spor der, selv om det ikke står så mye om slekter annet enn fra gårdeiere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke greid å finne skikkelige opplysninger om de forskjellige faddere og forlovere i bygdebøkene mine til nå. Skal si fra om jeg kommer over noe av interesse.Her finnes en Johan Evensen på denne gården i 1865, vet ikke om det kan være en av dem som er nevnt som fadder ved Peder Olsens dåp? LenkeAlle gårdsnavnene som du nevner er med i bøkene til Veflingstad, men det er ikke så mange slektsopplysninger å lete i . Håper noen av lokalhistorikerne kan hjelpe deg med dette.Hva med en henvendelse til historielagene og Hamar arkivet?Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om jeg har funnet noen av barna til Peder Olsen og Elen Olsdatter som giftet seg i Stange i 1839?Maria f. 1839, dpt her: LenkeJohanne dpt 14 jan 1844Karen dpt 13 jul 1845Ingeborg dpt 17 jun 1849 alle dpt i Stange.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.