Gå til innhold
Arkivverket

[#42324] Karl Klausen f ca 1849 i Sarpsborg eller Tune


Gjest Bjørn-Erik Skjøren
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Jeg prøver meg igjen... Noen som kan hjelpe med opplysninger om foreldre og opplysninger om etterkommere til Karl Klausen. Linken under viser familien i FT1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telling 1875. Drøbak. Karl Klausen f.1850 Drøbak.Skibstømmerman til sjøs.Karoline Klaus. f.1852 esper.s.og pr.gj.Kone. Sønn. Karl August f.1875 Drøbak.Tellt i Drøbak og Røyken.Klaus Nilsen f.1816 Laurvik.Skibst.mann.Kone Anne Hansen f.1815 Aas.Karl A. f.1850 Drøbak.Jens f. 1854 Drøbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm nå begynner jeg å tvile her.Sønnen tellt i 1900 heter jo Johan August f.1875. Og Jensine f.1873 mangler.Om de hører til i Tune m. omegn.Er jeg egentlig veldig frista av dette paret som foreldre til Karl:Claus Nilsen 22 år og Anne Marie Christiansdatter 23 år gift 16/4 1845 Tune Østfold.De får en drøss med unger.Og bor i 1865 på MellbyeBarna til carl bruker f.eks. både Christian og Marie. Men her er saken at jeg finner ingen Carl som sønn av dette paret.I 1865 kan han jo ha dratt hjemmenfra.Og Family search kan ha store mangler.Så dette er bare et forslag til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kan dette være bryllupet mellom Karl og Karoline? Se Lenke Det står Olsen som etternavn men faren kan ha hett Klaus Olsen og da kunne det bli både Klausen og Olsen på denne tiden. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei, takk for forslagene :)Kona til Karl (Klausen) het sannsynligvis som pike Karoline A Jonassen. Dette i alle fall ifølge intervju med min bestefar Karl Birger Klausen. Han mente også ganske bestemt at Karl var født i Sarpsborg eller eventuelt Tune. Som dere sikkert vet så var dette nabokommuner. Jeg har også sett igjennom registeret over innvandrede svensker uten å komme noe lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Flere forslag! Det er jo ikke sikkert at opplysningene i folketellingene stemmer helt....I FT 1865 finner jeg en Caroline Jonasdatter her:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60101&gardpostnr=119&personpostnr=1846&merk=1846#ovre>Lenkeog en Karoline A. Jonasdatter her:LenkeEn Karl Klausen, født i Tune, er her:LenkeEn Carl Claussen er her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

PS. Den vielsen som er nevnt i innlegg 5, virker sannsynlig. Det kan godt hende at det står Jonasdatter i kirkeboka, men at det er blitt lest som Jensdatter. Noen bør ta en titt i kirkeboka!Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Jeg kontaktet en eldre slektning angående Karl Klausen. Når jeg fortalte at jeg hadde problemer med å finne Karl Klausen så fortalte han at Karls barn og deres etterkommere brukte Karlsen, KLausen og OLSEN som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo sitte her å gjette å gjette.Du må inn i de orginale kirkebøkene å finne dåpen på Karls barn,eller hannes giftemål.Eneste måten å finne ut sikket han og konas navn.Men jeg heller sterkt til at han var døpt Karl Olsen.Jensen og Jonsen er veldig likt hverandre og kan lett sammenblandes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Ja Nina har nok 'desverre' rett. Må nok få sjekket Kirkeboka på barna hans. Hadde bare ett håp om at med såpass mange etterkommere at noen 'hadde gjort jobben' Tusen takk for all hjelp til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei alle som har deltatt. Har sjekket vielsen mellom Karl Olsen og Karoline som Johan Arthur Hansen tipset om i kirkeboka (Tune MINI 1873 s207 post 37). Der finner jeg ektskapet slik det står i lenken fra Johan bekreftet og ikke minst: Far til Karl heter Ole Klausen. Finner familien igjen i FT1865 Lenke Jeg konkluderer med at dette da er rett Karl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.