Gå til innhold
Arkivverket

[#42325] Ruberg, Munk, Marstrand og Staby -- et salig rot?


Gjest Kjell Ove Hattrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Ove Hattrem

For ikke å spore av debatten i andre aktuelle tråder, starter jeg denne i stedet.Det viser seg på John H. Aarønes' side Lenke at Anna Ruberg var gift med Sigvard Engebretsson Munk (ca. 1590-1694), sogneprest i Lesja. Spørsmål: Dette må da ha vært hans annet ekteskap, siden han også var gift med Anna Jørgensdotter Marstrand (noe også Aarønes har i sitt oppsett)?Det påstås også andre steder at sistnevnte Anna var datter av sogneprest i Grytten, Jørgen Nilsson Marstrand, og Anne Jensdotter Staby. Farskapet er greit, men morskapet er det verre med ettersom hun var gift på Skjellstad, Dovre. (Og hennes niese ved samme navn var snarere på Sigvards alder, ettersom faren visstnok prøvde å tvinge frem ekteskap dem imellom -- se Lesja bygdebok -- som ikke uvanlig var med huskapellaner og prestedøtre.)K. Tordhol skrev i årbok for Gudbrandsdalen 1960 at Jens d.y. og søsknene var søskenbarn av Anna Jørgensdotter Marstrand, uten at jeg kan få dette til å stemme.Jeg mottar med glede innspill til dette noe motstridende nettverket av opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Anne Jensdatter som var g.m. Jørgen Nielsen Marstrand (1594-1658) til Grytten ser snarere ut til å være d. av Jens Jensen Staby (d.y.) (ca.1575-1639) (s.pr. i Lesja fra 1602) enn av dennes far JJS (d.e.) (s.pr. i Lesja fra ca.1570 og i Øyer fra 1602). Sønnen (altså d.y.) hadde visstnok nemlig også en datter Anne.Hvordan er forresten ev. slektskap mellom nevnte Sigvard/Sivert Ingebriktsson/Engebretsson Munk (død 1694) og den Sigvard Munch (ca.1660-ca.1720) som var g.m. Anna Ruberg (skifte 9 Feb 1725) ? (Hadde kanskje Sigvard og Anna en sønn (Engebret ?) som var far til Sigvard d.y. ?)Hadde denne Sigvard (d.y.) en bror Daniel Munk som var g.m. Anna's søster Margrethe Rasmusdatter Ruberg (død 1734) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Nyheim

Anna Ruberg var vel ikke gm Sigvart Ingebrigtsen Munk, men Sigvart Fredriksen Munch?Iflg 'Tustna før og no' 1. bd (M Fugelsøy), s 225, fikk fogden Fredrik Munk skjøte på Solskjel i 1710, og deretter Sigvart i 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Ja, han var sønn av Sigvard Engebretsson Munk, som jeg nattestid forvekslet med sønnesønnen. Se Lesja bygdebok 3, s. 36.Fins det ellers noe belegg for at Anne Jensdotter Staby d.y. var gift med Jørgen Nilsson Marstrand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Sigvard Fredriksen Munch (g. Anna Ruberg) en bror Daniel (død før 1734) som var g.m. Margrethe Rasmusdatter Ruberg, og var dette ev. Anna's søster ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.