Gå til innhold
Arkivverket

[#42328] Billedhuggeren Hans Hansens kjæreste, 1840-årene


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Flott! Dine rettelser er helt betimelige. man skal nok ikke prøve å vikle ut en såpass kompels slektsvev midt på natten! Og du har helt rett i at Siri Halvorsdtr. og Mads Halvorsen var søsken.Takk ellers for interessante opplysninger om Elene Madsdtr. og de to ektemennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Se det! Det kan sannelig være vrient nok å holde tunga rett i munnen om dagen. '... kompels' i mitt forrige innlegg skal selvsagt være kompleks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Til innlegg 48, siste avsnitt.Jeg er helt enig i at Hans Hansen må være født på en av plassene under Sletta. Jeg tror også at Flaten er det mest sannsynlige alternativet, selv om det fantes en rekke andre såkalte 'verkensplasser' under Sletta. Jeg har notert meg at Jon Torbjørnsen og Asborg Hansdtr. bodde under gården Sletta både i 1838, 1844, 1855 og 1865, sistnevnte år på Flaten. Men de har ikke bodd der hele tiden, for i 1851 bodde de på en plass under Øvre Nes. Etter at Jon døde i 1867 må enken ha flyttet til Trågelia under Sletta. Der bodde i hvert fall Asborg som enke i 1875, hun døde året etter. Men den Hans Johnsen som bodde på Nedre Flaten i 1900 var ikke sønnen til Jon og Asborg. Han var nemlig f. 24/11-1861 på Nes Verk som s.a. verksarbeider John Andersen og Siri Larsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen for en nyttig korreksjon (Hans Johnsen).Jo, det var jo flere plassalternativer under Sletta. Funnet ditt av Jon Torbjørnsen og Asborg Hansdtr. på plassen under Øvre Nes i 1851, gjør jo Flaten-alternativet mer usikkert. Nå var det jo også flere Flaten-plasser. Jeg kan tenke meg at 'adressen' Sletta i 1855 i hvert fall gjelder den Flaten-plassen de bodde på også i 1865. Kanskje var det Asborgs (og dermed billedhuggerens) barndomshjem - siden også mora bodde der i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

På Aust-Agder-Arkivet i Arendal (nå en del av Aust-Agder kulturhistoriske senter) finnes det festeprotokoller fra Næs jernverk, jeg mener å huske at de starter på slutten av 1700-tallet. Der burde det være mulig å finne mere ut om hvor på Nes Verk Hans Hansen vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er absolutt en mulighet. Jeg har en kopi av Aust-Agder kulturhistoriske senters arkivliste for Baaselands jernverk/Næs jernverk, og den viser at det skal være arkivert festeprotokoller for perioden 1787-1834. Siden Hans Hansen jo ble født i 1820, skulle det nok kunne gå an å få identifisert barndomshjemmet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden verken Hans Hansen eller kjæresten er å finne i utflyttingslistene i kirkeboka for Holt, har jeg tenkt at det kanskje skulle være mulig å finne dem innflyttet i Christiania. Det er jo vanskelig å vite hvilken kirkebok som da skulle være aktuell, men jeg har startet med Oslo domkirke. Der ser det imidlertid ut til å være en til dels nokså ekstrem etterdatering (en forsinkelse i forhold til reell innflytting på inntil 7-8 år). Jeg har tatt for meg perioden f.o.m. 1841 t.o.m. 1844. Resultatet var negativt - med det forbehold et enkelte sider mot slutten av 1844 er uleselige p.g.a. svak skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Den som har studert husstanden til Elene Madsdtr. i 1865 (link nederst i innlegg 44) har kanskje oppdaget at det her er noe som ikke stemmer. Elene og Reier er oppført med en felles sønn, Ole Olsen, 12 år og f. i Holt. Sønnen Ole er selvfølgelig fra morens første ekteskap med Ole Olsen, og han var f. i Gjerpen 28/1-1854.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg la merke til den unøyaktigheten i folketellingsteksten, men glemte å kommentere den. Takk for påpekingen.Ellers har jeg tatt kontakt med en av Andreas Fayes etterkommere, Jan Faye Braadland, som i flere år har arbeidet med en biografi om den kjente prest og folkeminnesamler (http://www.tekstforlaget.no/andreasfaye.html). Kanskje kan han ha støtt på opplysninger om en eventuell 'Hus-Jomfrue' i Fayes tjeneste ved slutten av 1840-årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå fått svar fra Faye Braadland. Han kunne ikke finne noe i sitt materiale - eller i den bevarte korrespondansen etter Andreas Faye - som kunne identifisere tjenerskapet på Holt prestegård i den aktuelle perioden. Han kunne imidlertid utelukke Anniken Sørensdatter som kandidat (se innleggene 3 og 4). Hun ble nemlig konfirmert i mai 1833, og Faye tiltrådte ikke før september s.å.Dermed blir det å lete videre i/etter andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.