Gå til innhold
Arkivverket

[#42344] Hvem var Andreas Olsen og Anne Larsdatter ?, Tverrånes, Beiarn, Nordland


Gjest Ernst Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ernst Moen

Hvem var Andreas Olsen og Anne Larsdatter ?Fra slektsbok Beiarn har vi Sara Andersdatter (1827-1902) gm. Johan Andreassen, Familie nr. 3 Laksosnes.Det oppgis med spørsmålstegn at Sara er fra Tverrånes. Det er ingen oppføring med Sara under Tverrånes.Folketellingene for 1865 og 1875 inneholder familien til Sara og Johan, men ikke spor etter foreldrene til Sara. Imidlertid fremkommer det at riktig farsnavn er Andreasdatter.Heller ikke Skifter i Salten gir ledetråder.Kirkeboken (1837-1879) gir imidlertid noen flere opplysninger.1839 Koppvaksine Sara (nr. 72) angir Tverrånes som bosted, samt vanskelig leselig fødsels sted.( Tips ??)1846 Konfirmasjon Sara (nr. 19) angir Arstad som datterens fødested, foreldre Andreas Olsen og Anne Larsdatter, (noen som kan tyde karakterene presten gir ? Hun ble konfirmert som 18 åring)1855 Ekteskap Sara (nr.2), angir Tverrånes som bosted, samt farFor Tverrånes er det kjent at det var forskjellige «hjelpere» til enken (Anne Larsdatter) etter Peder Nilsen som dør tidlig. (Familie nr. 1), når så enken dør ligger bruket som allmenning frem til Ole Israelsen kjøper det rundt 1900. (kilde Beiarn Soknekalls historie, E. Vegusdal)Det er ingen oppføringer i slektsbok Beiarn på Arstad som fører frem.Heller ikke «ny boka» (Ø. Ringarker: Beiarn-natur, kultur og slekt gjennom tidene) gir ledetråder.Hjemmeside med linker til kirkeboken Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Siden barnet døpes i Gildeskål, kan det være at en av foreldrene har tilknytning til dette området. Finner en Andreas Hansen som i alder kan være Saras far. I et skifte etter Hans Olsen Brevigen i Gildeskål 1816 nevnes en sønn Andreas som er 11 år og oppholder seg hos Ole Jonsen, Arnøen Nord.Et skudd i natten og kanskje også i blinde?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Endelig kom jeg inn på kirkeboksidene for Gildeskål for å sjekke om Andreas Hansen kunne være gal avskrift. Du finner Sara døpt i sept. 1827, nr 35. Ville tro at dette kunne være den riktige Sara med foreldre. Fadderne kommer fra Dokmo, Arstad og Moljord.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei. Ettersom Sara Andreasdatter er min oldemor har jeg forsøkt å finne ut litt om henne. Jeg antar det er riktig at hun var datter av Andreas Hansen og Anne Larsdatter. Anne var datter av Lars Sørensen, Navjord i Beiarn og piken Marit Pedersdatter, Eiterjord i Beiarn. Lars var sønn av Søren Larsen, Navjord og Anne Larsdatter, Moli. Denne slekta går tilbake til Troels Christensen, Navjord, f.ca. 1630. Andreas Hansen har vært en gåte for meg, men kanskje opphavet er funnet i Gildeskål. Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hvis det skulle være den riktige Andreas Hansen vi har funnet, så er han omtalt på Støvers CD, i skiftet etter hans Olsen Breivik/Kjøbsvik i 1816.Ektefellen er Milla Johannesdatter, sønnen Andreas Hansen er født 5/2 1804. Har navn på Andreas'søsken også og kan ta dem med senere hvis det viser seg at vi har den rette personen. Andreas er også døpt i Gildeskål og står oppført med foreldre Hans Olsen og Mille Johnsdatter, Breivik.Den Andreas Hansen som er funnet, er den eneste som passer i alder i dette området.Sara er oppført som uægte i sept 1827. Giftet foreldrene seg senere? Kommer ikke inn på kirkebøkene nå.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

I vaksinasjonsprotokollen under føde- og oppholdssted står det 'født paa Dok- moe, nu i Tveraa- nass'.Hvorfor anta at faren het Andreas Hansen når de tilgjengelige kildene sier at han het Andreas OLSEN?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hmmm... Ser jo ved en kjapp gjennomgang av ministerialboka at den Sara som er nevt i debatten her den eneste Sara Andreasdatter som er døpt i perioden 1827-1830 i Gildeskål og Beiarn, så da er vel kanskje faren Andreas HANSEN allikevel...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heii databasen til Oskar Berg fra Gildeskål står det i 1827 Sara Andreasdtr, uekte, far Andreas Hansen og mor Anna Larsdtr Beiarn. moren bodde da å Soløy i Beiarn.Det fødes en Andreas Hansen i 1804 i Breivik, Gildeskål Foreldre Hans Olsen og Mille Johnsdtr. Om han er den aktuelle er vel uklart, men hvis han ikke hadde mellomnavn så var han den eneste.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

HeiHar brukt litt tid på kirkebøker etc. på de innlegg som har kommet uten å komme vidre. Søkte på Beiarn i forumet og får opp at samme familie har vært behandlet her før.LenkeErnst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Hei IngerJeg klarte ikke å konkludere med de oplysninger som foreligger fra Vold. Hadde samme spørsmål oppe i news for noen år siden seLenkeDet er jo litt ergelig å ikke komme vidre med sin egen linje...Hadde en gang som intensjon å utgi en rettelse til Beiarboka (før 1850), men det stoppet opp da Ringaker's nye bok kom. Nå går det litt i rykk og napp og jeg tenker å legge ut en del gårder en gang om ikke lenge.Riktig person å spørre vil nok være Ø. Ringaker, dette er jo i hans nabolag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, ergerlig er det når det stopper opp så pass tidlig. Har snakket med Ringaker om andre ting og han var da i gang med å tenke på en bok om familier i bygda på 1800-tallet. Han bruker alle de kilder som finnes og det kan tenkes at han løser våre mysterier. Det gjelder å ha tålmodighet hvis en ikke selv skal grave i alle slags arkiver.Når det gjelder Sara, kunne en kanskje finne noen familiesammenhenger ved å se på faddrene som ofte tilhørte nær familie.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Jeg har brukt dagen til å sjekke fadderne både i mitt eget register og i skiftene / kirkebøkerne. Uten at det ga noen nye ledetråder.Fadderne:- Peder Eliasen: Ikke nevnt , men er med i brukerlisten for Moldjord, ingen direkte sammenheng med brukeren han overtar fra.-Kristoffer Pedersen er Soløy 1.7-Susane Hansdatter, finnes ikke på Arstad- Malene Larsdatter. Ingen aktuelle på Dokmo. (en med samme navn ville vært 10 år ved dåp, og uakttuell som fadder.(digital arkivet er nå så tregt at det er mer til iritasjon enn til hjelp, men det blir nok bedre etterhvert)En annen sak: Sist temaet var oppe skrev :'Trond Kristensen, Bergen, 31.1.2006 07:29 (5) Jo da, jeg fant henne i kirkeboken. Sara, f.23.09.1827, d.30.09.1827, uegte barn, som fader blev angivet dreng Peder Pedersen Molie - denne delen forøvrig overstreket av presten - og moder, pige, Ana Larsdtr. ... og tilføyd på høyre side i kirkeboken ... nu atter af barnemoderen angivet Andreas Olsen, dreng, Soløen.Fadderne var Peder Eliassen, Moljord, Christopher Pedersen, Soløen, Sussana Hansdtr. og Malena Larsdtr. Dochemoe.Kanskje noen drar kjensel på denne Ana Larsdtr. som muligens har en søster Malena. Likeså denne Andreas Olsen, hvor kom han fra, foreldre?'Sammenlikner en dette med det som står i kirkeboken på digital arkivet:LenkeSå ser en at teksten er forskjellig !Er Trond Kristensen's kilde en klokker bok eller finnes det andre kirkebøker ?Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torbjørn seiring

Da Saras første barn - Ane Pernille - blir døpt den 26,6.1855 er Anne Larsdatter (Saras mor) fadder. Andreas er gitt både Hansen og Olsen som farsnavn. Han heter Olsen da han blir oppgitt som Saras far, i kirkeboka, og da Sara konfirmeres er han likeså kalt Olsen.Da Sara gifter seg er også farens navn Andreas Olsen.Saras fødested er da oppgitt å være Tveråen.Og ettersom Sara var 'uekte' kan hennes mor kanskje ha bodd der ved fødselen? Jeg mener morebs avstamming er korrekt, som jeg har vist ovenfor i mitt forrige innlegg, men Andreas er - etter det jeg kan se - fortsatt 'ukjent'. Var han fra Beiarn/Gildeskål i det hele tatt? Jeg har spurt Øystein Ringaker om dette, men han kan ingenting sikkert si. Mh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

HeiJeg er enig i at det er lite sansynlig at Andreas har fått feil navn ved flere anledninger, slik at det mest sansynlig skal være Olsen. Når det gjelder moren så prøvde jeg å finne linken til Navjord /Eiterjord uten å finne noe helt håndfast. Kirkebok for 1801 er jo ikke på nett ennå.Ellers så er tanken som ble fremsatt i den forrige runden om Sara: At Hennes mor er den Anne Larsdatter som står under Tverrånes 1 av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei. Det er riktig at kirkeboka for Beiarn ikke er på nettet, men den finnes på film. Ved å studere kirkeboka har jeg funnet at Anne var datter av Lars Sørensen og piken Marit Pedersdatter, altså 'uekte'. Lars var sønnen til Søren Larsen Navjord og Anne Larsdatter(!) Her har vel oppkalling funnet sted. Søren var sønn av Lars Sørensen, Navjord, og han var igjen sønn av Søren Trulsen som igjen var sønn av Truls Christensen, Navjord, visstnok innflyttet til bygda.Han var lensmann og skrev under kongehylling. Marits slekt kan også følges bakover i tid, til prest i Gildeskål, Gieble Pedersøn, Indyr.Jeg mener at dette er riktig. Men Andreas er nøtta her! Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ernst Moen

Er det noen holdepukter for at denne Anne er den samme som Anne i Tverrånes ?Forøvrig Fikk Anne og Peder Nilssen i Tverrånes flere barn som ikke er nevnt i Beiar boka:-18. mai 1840 Sofie, døpt 8. juni, død 28.juni så.-22. juni 1842 Sofia, død 9. okt 1843-1838 Nils Olai, død samme årAnne Bredal tår som utflyttet til Vågan 1865 sammen med ektemannen Nils Johannesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei. Anne Larsdatter ble 7.10.1832 gift med enkemannen Peder Nilsen, Hammernes, senere flyttet til Tverånes. Denne Anne var den samme som jeg har nevnt ovenfor. Hun var mor til Sara, min oldemor, og Saras far var altså Andreas Olsen, Soløy. Men som nevnt før er Andreas den personen det er vanskelig å plassere. Når han heter Olsen ved flere anledninger er det vel rimelig å tro at det var hans farsnavn. Men om han var fra Beiarn/Gildeskål finnes jo ikke noen med dette farsnavnet som kan passe. Andreas HANSEN fra Breivika passer jo inn her, og presten kan meget vel ha skrevet feil da han rettet opp farsnavnet i kirkeboka (14). Men Andreas kan jo være fra et sted utenom bygda.At der var mer enn en Sara Andreasdatter døpt i Gildeskål 1827 synes rart (Inger Eide (2)), men det er jo selvsagt mulig. Jeg skulle jo gjerne ha fått visshet om dette,- Andreas skal jo være min tipp-oldefar! Men noen visshet har jeg ennå ikke. Inger Eides opplysninger ER interessante.- Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 17. Er det sikkert at Annas foreldre er de som blir nevnt her - Lars Sørensen og Marit Pedersdatter?Noen refleksjoner, kanskje helt ut på viddene, men siden vi ikke kommer av flekken:I et skifte på Askosletten i Gildeskål i 1815 er det to søstre Anna Johanne Larsdatter 16 år og Mallena Larsdatter 16 år.. Internt skiftenr 532 - en tilfeldighet? jf faddere!I avskrifter av kirkebok/døpte for Gildeskål året 1800 står det Anne Pernille Larsdatter, foreldre Lars Hansen og Lisbeth Pedersdatter, Asgotslett. Saras og Johans eldste datter heter Anna Pernille.Johans far Andreas Pedersen skal komme fra Kjelling - Familien Peder Nilsen og Anne Larsdatter på Tverrånes lar begge sine barn døpe i Gildeskål. I avskrifter over døpte 1832:Lars Nikolai Pedersen med foreldre Peder Nilsen og Anne Larsdatter, Hammernes/Beiarn.I kirkebok/digitalarkivet er disse faddrene ført opp: Niels Christian Jensen, Lillejord - Hans Christoffersen, Storjord - Jon Jacobsen, Kummernes - Mariane Pedersen,ibid - Ane Bredahl, Lillejord. Greier vi å identifisere disse?Døpt i Gildeskål: 1836: Anna Berdahl Schott Pedersdatter med samme foreldre, men nå er bostedet Tverrånes/Beiarn.Kanskje forvirrer dette enda mer, men jeg er ikke helt overbevist om Anna Larsdatters opphav all den tid familien ser ut til å ha visse bånd til Gildeskål.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

HeiDet kan vel tenkes at presten ved dåpen til Sara fører inn feil etternavn, og at senere prester finner frem det samme navnet for å føre inn ved både bryllup og vaksine ???Vedr. innføringer i kirkeboken i Gildeskål, så er det i peroder ført felles/ om hverandre, det var tidvis samme prest eller at de har evt. vikariert for hverandre.Vidre var kirken i Beiarn et underbruk av Gildeskål frem til 3. mars 1856 da Beiarn ble eget sogn. Slik sett må KB for begge kirkene kontrolleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, enig at begge bøkene må sjekkes. Men hvis dåpen er innført i kirkebok for Gildeskål, ville jeg gå ut fra at selve dåpshandlingen også har funnet sted der. Eller tar jeg feil?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Enkelte ganger er det innført i KB Gildeskål; Beiarn som overskrift, jeg har tolket dette til at handlingen da har funnet sted i Beiarn, andre ganger er er bare gårdsnavnet innført, da har jeg antatt at handlingen er utført i Gildeskål.Tinget ble holdt i Gildeskål og for den nedre delen av bygda var veien 'forholdsvis' kort ut fjorden. Det er da rimelig å anta at mange tok turen til Gildeskål f. eks. i forbindelse med større Begivenheter.Se forøvrig dåpen til Sara som eksempel: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg ser at her nevnes Lars Sørensen født i Navjord i Beiarn. Min Lars Sørensen er min 6G Onkel og er sønn av Søren Trulsen og Marit Joensdatter. Er det den samme Lars som nevnes i innlegg 5?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har jo sett disse overskriftene i kirkeboken, men har oppfattet det slik at Sara for eksempel var hjemmehørende i Beiarn. Men skjønner at det ligger et usikkerhetsmoment i denne måten å oppfatte føringene på. Argumentet om at Saras familie skulle ha tilknytning til Gildeskål blir med engang svekket på grunn av denne usikkerheten.Dette var ikke enkelt.Er det slik å forstå at Saras foreldre ikke ble gift? Og hvor ble det i tilfelle av faren? Her er det mange usikkerhetsmomenter når vi ikke engang vet hva som er hans riktige navn.Jeg føler meg på svært gyngende grunn etter hvert. Men kanskje andre ser flere muligheter.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.