Gå til innhold
Arkivverket

[#42346] Om stikkord som hjelp ved søk - et hjertesukk


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Når vi legger inn et nytt tema, forsøker vi å angi stikkord til hjelp for seinere søk. Selve titlene er ikke alltid til så stor hjelp, men stikkordene skulle ideelt sett hjelpe oss på veg.Enkelte ganger blir dette helt galt, med andre ord helt uten verdi. Ett eksempel er tema #32924 med tittelen 'Menigmann av kongeslekt? - En enkel oversikt med eller uten adelsaner?'Debatten under dette temaet har inneholdt en mengde spennende informasjoner. Men hvordan finne tilbake til temaet når det har ligget nede noen dager? Jeg forsøkte med alle mulige ord som jeg trodde var relevante. Men nei, ikke noe treff. Hvorfor? Jo, stikkordene som var oppgitt var 'Skandinavia og Europa.' Og det var to ord som aldri falt meg inn å søke på.Nå dukket temaet opp igjen, heldigvis. Og kanskje er det andre måter å søke tilbake til gamle temaer på. Men jeg fikk lyst til å minne meg selv og andre på nytten og verdien av å oppgi stikkord som henger sammen med tittelen på temaet. At debattene nå og da skjærer helt eller delvis ut, er et annet problem som har vært diskutert i andre temaer.Oppfordringen blir derfor at vi hjelper hverandre og oss selv der vi kan.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Der fikk jeg den. Det gjelder bare å huske det hver gang en finner noe interessant. Men det er klart dette er løsningen, på sikt som det heter. For dette hjelper ikke når en skal søke på temaer/stikkord en håper kan bidra til løsning av ei eller anna nøtt. Å søke på et eksplisitt navn hjelper jo ikke når navnet blir omtalt i et tema som f.eks. 'gjemmer seg' under stikkordet Europa.Det var i grunnen bare det jeg ville ha sagt. Men hvis jeg er den eneste med dette problemet, så er det jo noe jeg får leve med. Mens jeg selv skjerper meg på det jeg selv legger inn.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.