Gå til innhold
Arkivverket

[#42347] Driftsinformasjon og -status for systemet for skannede kirkebøker


Gjest Bent Vangli
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Vangli

Hei alle sammen. Jeg har lagd dette temaet til bruk for informasjon rundt den underliggende tekniske driften av systemet, som blant annet kan påvirke oppetid, gi driftsforstyrrelser, orientering om utvidelsesplaner m.m. Spørsmål og informasjon som som angår bruk av systemet o.l. gis under andre temaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei.Tidligere i denne uka skulle det settes opp en ekstra server for å ta unna belastningsproblemene vi opplever. Det viste seg at hovedkortet og et kontrollerkort på denne maskinen inneholdt alvorlige feil, og derfor må byttes. Dermed blir vi noen dager forsinket med denne utvidelsen. Når jeg har mer nøyaktig informsjon om tidspunkt, vil jeg viderformidle det til dere her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette er ikkje mi sak i det heile, men likevel: Hovudkort og kontrollarkort blir ikkje reparert, men skifta. Er dei lagervare i Norge, går det raskt. Er det ikkje, kan det ta litt tid. Særleg i ein periode då ein leverandør oppdagar at dei har feil på kort. Ingen er tente med at dei sender kort med same feilen. Når Bent seier han skal fortelja oss når han veit kva tid han får dei nye korta er eg trygg på at han gjer det. Inntil så skjer kan me berre finna fram den berømmeleg tuben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Vi er vel bra bortskjemte her i landet!I all vår iver etter å lese kirkebøker GRATIS på nett blir vi nok vel utålmodig. Egentlig er det fantastisk bare det å slippe å kjøre til bibliotek med mikrofilmleser, for mange av oss er det da avgjørende å betale veiavgift eller busspenger. Vi må nok ta frem tålmodigheten, og la de som står for denne fantastiske muligheten til å lese kirkebokoriginaler fra sofakroken få gjøre sitt arbeid uten at de skal måtte rapportere til oss.Jeg husker da jeg var i den syvende himmel og kunne lese 1801-tellingen uten å kjøre til biblioteket!Takk til dere som sloss for å få bevilgninger slik at der blir penger til å utvide serveren! Og dere som svarer så blidt på våre utålmodige spørsmål. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hvis tittel og stikkord for dette tema skal ha noen mening, har jeg et beskjedent ønske om at trådstarter bør oppdatere oss minst 2 ganger månedlig. Andre med synspunkter på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du har fått beskjed mange gonger under diverse tema om at det ikkje er noko å melda. Eg har store vanskar med å forstå at me skal måtta melda frå til brukarane om forhandlingar med maskinleverandørar. Me er minst like lei oss som du for at tenesta ikkje er oppe og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Som Jan Oldervoll sier, her er lite å melde. Det jobbes på spreng for å få den nye serveren til å fungere skikkelig, men det tar tid. Samtidig vil dere oppleve at den nattlige serveroppdateringen ikke alltid fungerer heller, slik det har skjedd i natt og som gjør at flere kirkebøker er borte eller tomme.Vi kan ikke annet enn beklage at denne tjenesten er så ustabil. Vi arbeider med forbedringer av maskiner og programmer slik at vi skal ha en rask og stabil tjeneste på plass så snart som mulig. Innen det er klart må vi be dere om forståelse og tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.