Gå til innhold
Arkivverket

[#42349] Johannes Hansen Godvik, Askøy død 1736, hvem var foreldrene?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

På tidspunktet for Johannes Hansen sin død, var vel ikkje Ole Olsen blitt lensmann, om han da overtok etter faren som døde først i 1743. Har prøvd å studere disse litt, men Fanaboka burde vel kanskje vært studert. Det ser ut til at Ole Larsen trulig var gift med Synneve Larsdatter, men det gir meg ingen perspektiver.Når det gjeld Karen Pedersdatter så blir jo dette også ein spekulasjon, ho kan være kona til Anders Hansen og ho kan være fra Myhren. Klarer ikkje å knytte ho til dei i Housdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan vel se ut til at vi har kjørt oss en smule fast her. Med hensyn til Lensmannen så kan vel det like gjerne ha vært faren til Ole Olsen Hausdal, Ole Larsen. Han var jo også lensmann , og var 69 år da han døde i 1743.LenkeTrolig var det han som var fadder til Johannes Hansens barn. De var kanskje på samme alder. Ole Larsen var født ca. 1678 .I følge 1701 tellingen var han 23 år gammel.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

I skiftedesignasjon kalles han Ole Housdal og det ser ut for meg at det kun er ein Ole Housdal og det er Ole Olsen, faren døde på Totland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, du har selvsagt rett i det. Kanskje han bare var der som verge i kraft av at han var lensmann i Skjold. Men vet du hvem Lars Stølen var som opptrer som verge for Helgie og Malene Johannesdøtre? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det siste kan jeg kanskje svare på selv. Det er vel den samme Lars Nielsen som vi finner 3 år gammel på Stølen i 1701 som sønn av 40 år gamle Niels Larsen.Lenke Ser du noen forbindelse her?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ole Olsen var ikkje lensmann på tidspunktet han var verge.Hvis du ser i denne dåpen til Lars Nielsen Støhlen, så heter konen Anne Nielsdatter, videre ser vi Jacob Nielsen som fadder. Dette trekker meg mot Myhren igjen og at disse er søsken til Johannes Hansen sin kone Malene Nielsdatter Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nytt innspill Oddvar. Det høres ut som en fornuftig teori, problemet blir å finne bevis for at det faktisk er slik det forholder seg. Men jeg er fremdeles like klok på hvorfor Ole Housdal var blant vergene. Jeg får prøve å grave meg ned i tingbøkene igjen, i håp om å finne nye spor.Her er en liten sak ang. Hans Monsen og Drotningsvik hentet fra tingbøkene.'Hans Monsen Drotningsvig, og Lars Larsen Oxe Baas hafde wed schrifttelig Kaldsedel Ladet stefne og Warsle Salig Randj Larsdatters Børn og Arvinger udj Kongshafn om dj iche Wil stede til at Bøxle dennem til Drotnings Wig og Oxse Baasen, eftterdj de ere Rette Rødels Baarn der til, Ilige maade war stefned Hans Aamundsen Sin Sandhed at forKlare, og Magister Niels Smed som Jord drot at vere Nerverende, med Widere warsel Sedelens Indhold dattert 24 May 1700 som Blef Læst Forschrefne warsel Befantist paa teignet Loulig at Werre forKyndt den 25 May 1700 Eftter trende gangers paa Raabelse, møtte Iche nogen paa Salig Randj Larsdatters Børns Weigne 1700: 81 Welædle og welbaarne Magister Niels Smed Lod Indlege Sin schrifttelig Meening dattert Bergen d/en 28 Junj 1700 Som Blef Læst Hans Monsen Søre DrotningsWig Møtte for Retten og Indlagde En Begier til Magister Niels Smit den 15 May 1700 med derpaa fuldte Svar den 27 Ejusdem (= samme, dvs. samme måned) som Blef Læst Endelig frem Kom for Retten Monsieur Christian Egelund Salig Randj Larsdatters Eldste Søn, Som paa Samtlig Hans Søschindes weigne Møtte, og Indgaf først en Bøxel Sedel af Maren Søfrensdatter udgifven Til nu Salig Christian Biering paa en part udj Drotningswig dattert den 11 Martj 1672 som Blef Læst Dernest En Bøxel Sedel til ditto Biering udgifven den 17 April 1675 af Magister Hans Daberg, som Blef Læst 3die Indlagde Monsieur Egelund En Bøxel Sedel til Hans Salig Moder af Magister Niels Smit den 15 Julj 1690 udgifven, paa de om tvistede pladtzer, som og Blef Læst, Eftter Indbemelte paastoed og formeente Egelund hand med Rette de om tvistede pladtzer Burde Niude, og derom Reffererede Sig til forschrefne Bøxel Sedler, samt Lovens Reene Meening, om afstaaelse til Rødebools Retten og derom War dom Begierende, Eftter trende gangers paa raabelse møtte Iche Hans Aamundsen eller Nogen paa Hans weigne Hans Monsen eftter hans stefne maal og Magister Niels Smitz Swar formeente det hannem og med Consort platzerne for Bøxel Burde følge, og Begierede dom Monsieur Egelund Reffererede Sig til Lovens 5te Bogs 5 Capitel tredie artichel og Indlagde Hans Monsen og Daniel Olsens schrifttelig afstaaelse til platzerne, dattert 21 April 1672 Som Lydelig Blef LæstHans Mogensen Lood oplæsse En Bøxel Sedel til hannem udgifven af Magister Niels Smed den 26 Julj 1700 paa Søre og Norre DrotningsWig. 'Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Disse Loddefjordsslektene har vært ett stort problem, så sikre beviser antar eg at vi aldri klarer å finne.Eg har også lest det stykket i tingboka og dette gjelder samme Christian Biering som nevnt i mitt innlegg 14 og Randi Larsdatter må være hans kone og Christian Egelund deira sønn. Så her ser ikkje noe som kan hjelpe.En kikk i Fanaboka kan kanskje gi ett svar angående Ole Hausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til Frode Tvedt. Det er bare hyggelig å kunne hjelpe iblant.Til Oddvar.Jeg har akkurat lagt inn forespørsel om skiftet i Arkivforumet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg limer inn svaret jeg fikk fra Yngve Nedrebø vedr. skiftet etter Lars Nielsen Stølen.Skiftet er datert 13. mars 1756 og nevner enken Anne Nilsdatter og hans arvinger, søsteren Kari Nielsdatter, død, og hadde etterlatt seg Petter Rasmussen Damsgaard og datteren Marthe Rasmusdatter, g.m. Hans Erichsen 'på Støchet', og søsteren Mallene Nielsdatter, død, og hadde etterlatt seg Joen Michelsen, 23, og Mari Michelsdatter, 25, hos faren Michel Joensen Nedre Kleppe i Herdla skipreide, og søsteren Kari Nielsdatter, død, etterlatt seg sønn Ole Rasmussen, som var død og hadde etterlatt seg et pikebarn man ikke visste navnet på, og en datter, som man heller ikke visste navnet på. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja dette svaret gav vel fleire spørsmål enn svar, men det gir no ett utslag for spekulasjon.Litt fakta likevel og gamle minner stømmer på, her er garden Breivik 1701. Vi finn sønnene Mathias, Ole, Peder og Rasmus. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=87&filnamn=1701sba&gardpostnr=1503&merk=1503#ovre>LenkeSer vi på skifte etter Lars og på denne dåp, så er det nærliggende å tru at dette er mannen til Kari Nielsdatter g. Rasmus Mathiasen (er dette sønn av Mathias Rasmussen?) LenkeSer vi på denne dåp så er det nærliggende å tru at dette er Malene Nielsdatter g. Michel Jonsen, her finnes mange barn LenkeSer vi på denne dåp så er det nærliggende å tru at dette er Karen (Kari) Nielsdatter g. Rasmus Pettersen Breivik Lenke LenkeHer gifter da Anne Nielsdatter Støhlen seg opp igjen med Ole Thomassen Myhren LenkeDa vart det virkelig sammenblanding av slekter. Ole Thomassen Myhren er sønn av Thomas Pedersen Myhren Lenke Om Anna Nielsdatter skulle vært datter av Niels Pedersen Myhren, så skulle Anna N. og Ole P. slik eg ser det være søskenbarn og da trengs bevillning og den finnes ikkje.Johannes H. Godvik sin kone Malene N. må jo være, slik eg ser det søster til Anna N., så hvor kommer de fra ? Ser du i denne dåp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er einaste dåpen eg finn på Lars N. og Anna N. Lenke Der er også Jacob Nielsen oppført som fadder. Jacob er på dette tidspunkt gift med ei Marthe Mathiasdatter, ho kan være ei datter av Mathias Rasmussen Breivik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Oddvar for interessante og gode tilbakemeldinger. Jeg må for min del tilstå at jeg nesten blir svimmel av alt dette. Jeg synes vi går i sirkel, og kommer stort sett tilbake til utgangspunktet. Er vi ved veis ende, elle hva?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja det blir litt av ett surr dette her, men me får rote videre.Her er skifte etter Anna Nielsdatter, når ho ikkje får barn så skal ektemannen Ole Thomassen arve på ene siden og hennes slektninger på andre siden. Kanskje vi finner noe her ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er svaret jeg fikk fra Yngve Nedrebø vedr. skiftet etter Anne Nielsdtr. Stølen. Men det kan neppe være den Anne som var gift med Lars Nielsen Stølen.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 10.12.2006 06:06 (2) Skiftet er datert 20. mai 1783 enkemannen Ole Thomassen og barna Peder Jacobsen, Hans Jacobsen, Niels Jacobsen, Anne Jacobsdatter, g.m. Jens O. Florvaagen, Marthe Jacobsdatter, 24, og Anne Jacobsdatter, 22 år og trolovet med Peder Hetlevig. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.