Gå til innhold
Arkivverket

[#42364] Dansk adel på web. Troverdighet?


Gjest Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Heljar Westlie

Jeg er en de, sikkert mange, som har kommet tilbake til 1700-tallet eller eldre om kommer inn på danske adelsfamilier. Har forstått at dette er nesten verre enn å stå fast i et minefelt. Har inntrykk av at det finnes en masse 'bedrevidere' som slår det meste ihjel.Derfor spør jeg etter troverdigheten av følgende web-sider: [url="http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/>http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/ og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Tja, troverdigheten til de nevnte sidene kan jeg ikke si så mye om. Men dersom du har planer om å publisere noe på nett, bør du absolutt skaffe deg bedre kilder en to websider. 'Danmarks Adels Aarbog' for eksempel. Men også i denne er det 'mye rart' angående de eldste leddene i diverse slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg sitter i hvert fall ikke med fasiten :-)Mitt råd vil være å bruke Danmarks Adels Aarbog som grunnstamme, men samtidig være ytterst skeptisk til de eldste generasjonene. Deretter ville jeg søkt / spurt etter artikler eller internettdebatter om hver enkelt av de involverte slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Danmarks Adels Årbog kan anvendes for årgangene etter omtrent 1920 som det gjelder middelalderstoffet, og alle årganger når det gjelder annet innhold (dvs etter middelalderen).Vær obs på at det fortsatt er mange danske adelsslekter, som nå er utdødde, som ennå ikke har kommet med i DAÅ.Det viktigste stoffet om dansk adel, utenom DAÅ, er Personalhistorisk tidsskrift, som har kommet ut med to hefter årlig siden 1880. (Finnes i en rekke norske biblioteker).For øvrig litteratur om dansk adel, se f eks min egen liste: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg er ikke kvalifisert til å si så mye om slektslinjene på de danske sidene. Men som heraldisk interessert, merker jeg meg at våpentegningene på disse sidene er skjematiske, normaliserte og ikke spesielt godt tegnet. Den som har plassert våpnene der, ser ut til å ha brukt bare rene normalutgaver og ikke tatt med våpenavbildninger og varianter som de enkelte personene selv har brukt. Blant både adelige og andre personer forekommer det ofte avvik og varianter av det slektsvåpenet som er den vanlige, normaliserte utgaven i samleverk, lærebøker, adelspatenter o.l.Det kan altså være misvisende å gjengi bare en normalisert utgave av et slektsvåpen, og dermed gi inntrykk av at dette rent faktisk var våpenet til den bestemte personen innenfor slekten.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.