Gå til innhold
Arkivverket

[#42366] St Olavs gate 10, Trondheim


Gjest Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Davidsen

I FT 1865 og 1875 bor skreddermester Peder Kristian Øien i St Olafs gate 10 og det står at han hadde sin egen forretning. Er det noe Trondheim kjente som kan si om forretningen kanskje var i St Olavs gate 10? Og hva er det der nå? Er det fremdeles de samme bygningene? I FT 1900 bor sønnen, Edvard Øien, og has kone i no. 13, men kan ikke finne noen Øyen i no. 10. Kan heller ikke finne noen barn etter Edvard eller søstrene eller broren hans, Kjerstine, Oline, Secelie og Ole Andreas. Den eldste sønnen, Peter Martin, emigrerte til USA, og hans detaljer har jeg funnet der, med veldig god hjelp fra dette forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Rian

Trondhjems adressebok 1899/1900: E.M.Øien Kolonial og Fedevareforretning, Prinsensgade 53, bor St.Olavs g. 13St.Olavs g. 13: Bernt A. Øien stolmager Frk. Olga Øien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Takk Vigdis, jeg hadde ikke funnet E.M. Øien Kolonial. Det er jo helt sikkert Peter Kristian's søn. Hans fulle navn var Edvard Margido Øien. Men jeg har ikke funnet navnene Bert eller Olga som barn av Peter Kristian så det er nok en annen Øien familie, kanskje søskenbarn til Edvard? Er det noen som vet hva som er på Prinsens gate 53 idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Hei.. Om det skulle være til glede, så kan jeg ved en anledning ta et bilde av Prinsens gt 53 og sende det til deg. Det er det samme gamle huset.MVH Jan Egil Larsen Melhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Hei HeiKjørte forbi der i dag og knippset et bilde, det er det grønne huset. Ikke den beste kvaliteten, men håper det kan være til gledeVidere så ser jeg på bilde til Tommy.. Det nermeste huset er nr 61. Det huset er revet for mange år siden. Der hvor 61 stod, var det i etterkant Svømmehal og Trygdekontor. Nr 59 er borte.. så 'ditt' hus er det som er helt i ytterkant av Bildet. Med vennlig Hilsen Jan Egil

bilete1337.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Tommy and Jan Egil. Tusen takk. dette er flott. Nå skal jeg lage kopier av bildene og gi dem til Karen, barne-barne-barne barn av Peder Kristian Øien, far til Handelsmann Edvard M Øien. Hvordan Karen og Edvards slekt status beskrives på norsk vet jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei Jan Egil. Karen er vel Tipp Tipp Oldebarn til Peder Kristian Øien. Spørsmålet var hva sønnen, Handelsmann Edvard, er til Karen. Tipp Tipp Gamle onkel???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Davidsen

Hei Jan Egil og Tommy. Husker ikke om jeg forklarte at jag har samlet dette for en amerikansk dame, Karen, som er Tipp Tipp Oldebarnet til Peder Kristian. For to uker siden hadde hun et stor uhell, brakk beinet, slo hull i skallen, etc. Da hun fikk informasjonen fra meg med bilder av huset til Tipp Tipp Oldefaren sin, etc sa hun at dette var den beste medisinen hun kunne ha fått og hun sender sine beste hilsner til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Hei Svein. Det her er bare morsomt Svein. Bare hyggelig og være til hjelp for andre mennesker. Ved en annledning skal jeg ta bilde av St Olavs gt 10 også. Det hørtes ikke helt bra ut det med Fruen. Du må hilse Henne god bedring Svein. Hilsen Jan Egil Melhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Hei igjen!For å struktere litt... Peder Kristian Øyen og Seriana Schjetnan fikk følgende barn: 1) Peter Martin Øyen f.1841 2) Kjerstine Bergitte Øyen f. 1843 3) Oline Mathilde Øyen f. 1846 4) Anna Marie Øyen f.1849 5) Cecilie Caroline Øyen f.1852 6) Ole Andreas Øyen f.1855 7) Eduard Margido Øyen f.18591)Peter Martins etterkommere kjenner du jo til. Han var en tur innom Flekkefjord i 1867[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=182&filnamn=UF16011866d&gardpostnr=49&personpostnr=49&merk=49#ovre>Lenke 2)Kjerstine Bergitte flyttet til Helgeland i 1867 LenkeHun giftet seg i 1870 med Paul Christian Dreyer.(nr 3) Lenke. I FT1875 er hun oppført som enke og har en datter Segrid Pauline f.1871(?) LenkeHar ikke funnet henne i FT1900.3) Oline Mathilde Øyen gifter seg med Karl G.Raanes (nr 49) LenkeDu finner familien her i FT1900: Lenke 4) Har ikke funnet noe på Anna Marie, men det er 4-5 personer som kan være henne i 1900, født 1848-1851. 5) Cecilie Caroline gifter seg 21.11.1875 med Konrad William Krog, født Levanger Lenke Familien bor i Skogn/Nord-Trøndelag i 1900: Lenke 6)Ole Andreas døde i 1870, 14 1/2år gammel Lenke 7)Edvard Margido Øyen døde trolig før 1913, da jeg finner Anna Øien, St.Olavs gate 13, oppført som enkefru i adressebok for Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Takk Tommy, mere veldig god informasjon. Nå skal det bli spennende, min farmor, Sara Johannesdatter Dullum, er fra Åsen, med mye slekt i Skogn og Frosta, så kanskje er det en felles ane der ett eller annet sted med Konrad William Krog's familie! Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Takk Jan Egil. Nå har vi 'fullt hus'! Dette huset ser ut til å være det 'originale' huset, dvs det huset Skreddermester Peder Kristian Øien bodde i i 1841 da Peter Martin ble fødd. I 1865 hadde Peder 3 sauer og 2 griser, men du så vel ikke noen husdyr der da du gikk forby forrige uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.