Gå til innhold
Arkivverket

[#42370] Hans Larsen f ca 1804 Føderådsmann på Niustmellem Opstad Sør Odal i 1865


Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

Hei.Jeg søker å finne ut om Hans er min tipp tipp oldefar? Min tipp het Hans Hansen Linnes og var f i 1851, se forøvrig tema 17790 fra 2005, samt her; [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00236&sokpostnr=11#a0>Lenke. En Hans Larsen med sønn Hans Hansen var på Niustmellem? på Opstad i 1865,se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!På side 735 i Sør-Odals bygdebok VIII av 1995 – Gards og slektshistorie for Opstad sokn fra Vestby til Nust. Her finner vi: Mellom: u. Nord-Nust og Hans Larsen fra Odals verk f. 1806, g. 1828 m. Dorte Pedersd. fra Nedre Brattbakken u. Odals verk f. 1800, d.1871.Hans Larsen levde ennå i 1891 og det hette at han var født i 1806. Hans foreldre var Berte Jonsd. fra Odals verk og Lars Hansen fra Bekkerud.Deres Barn: (1). Berger, 1828 – 44. (2.) Lars, f. 1835, neste bruker. (3.) Torkild, f. 1839. (4.) Hans f. 1843 – 76.Eldste sønn Lars Hansen tok over plassen etter faren.Det anbefales at du låner Odalsbøkene.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Har sett litt mer i Odalsbøkene. bind (VI) Ulleren og under Mårud side 558, under diverse, står følgende:Hans Hansen f. 1851, fra Eie i Nes, var 1878 på Mårud og ble gift med Elen Engebretsd. f. 1852, i Kvedalen u. Auli.Kanskje er dette en kandidat. LenkeKjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei.Ja dette kan utmerket godt være en kandidat. Her bor Hans Hansen bare sammen med mor. Hans far derimot Hans Larsen lurer jeg fortsatt på hvor kom fra. Forsåvidt også mor. Takk for innspill, og er det noen der ute som har noe mer om disse folkene på Eie så hører jeg gjerne fra dere.Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ministerialbok for Nes i Akershus 1846-1858 ligger under skanna kirkebøker. For den som har tålmodighet til å vente (det går tregt å bla), skal det vel være mulig å finne Hans Hansen f. 1851.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei igjen.Litt hardt å lese på min lap top skjerm dette, men ser det ut som Hans Larsen gifter seg her med en annen en den som senere bor sammen med hans Hansen og skal være hans mor noe senere? Er dette to forkjellige Hans Larsen?Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Utfra innlegg (3) så er det vel ganske klart at Hans Larsen på Nustimellom ikke var far til 'din' Hans Hansen Linnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen.Lenken som jeg la inn til FT 1865 er helt sikkert til feil person, navn og alder stemmer ikke.LenkeMed utangspunkt i at Hans Hansen var født i Nes 1851, sjekket jeg fødte i Nes 1851 og det var kun en Hans Hansen, han var f. 11.juni og døpt 27 juli, med Hans Larsen som far. Mor er Karen Mathea Hansd.. Jeg har bildene lagret på datamaskinen og de er lastet ned 150 % og er lette og lese. Det er mulighet for at presten har skrevet feil navn, men Andrea / Mathea og Hansd. / Larsd. blir mye feilDet ser ut for at du må gå den tunge veien tilbake til mikrofilmen og lete etter flere barn og om navn er skrevet likt og sjekke foreldres dåp og død og bygdebøker, hvis de finnes.Vielsen til Karen og Hans stemmer helt i KB og med historielagets avskrift.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Jeg tror vi skal holde fast på at folketellingen 1865 er riktig og at Marte er den Karen Mathea som er oppgitt som mor til Hans i 1851. Siden hun er enke i 1865, og 50 år er vel andre barn født før 1850 og kanskje i et annet sogn.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei og takk for innsatsen Kjell. Jeg tror du har helt rett i det du skriver.Jeg får undersøke nærmere når jeg er vel hjemme igjen. Sitter akkurat nå på et hotell rom i Amsterdam. Og til Frank, joda jeg har avskrevet innlegg som riktig for lenge siden.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei og takk for innsatsen Kjell. Jeg tror du har helt rett i det du skriver.Jeg får undersøke nærmere når jeg er vel hjemme igjen. Sitter akkurat nå på et hotell rom i Amsterdam. Og til Frank, joda jeg har avskrevet innlegg 3 som riktig for lenge siden.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.