Gå til innhold
Arkivverket

[#42371] Skifter i Sør-Trøndelag på mikrofilm


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Noen som vet hvordan jeg finner en oversikt over mikrofilmer med skifter for Sør-Trøndelag? Jeg har tidligere funnet en oversikt for Nord-Trøndelag med å søke på SAMBOK ser jeg, men forsøk på å søke der fører meg til alle mulige andre steder enn Sør-Trøndelag. I denne omgang er det Soknedal og Støren jeg er ute etter, men trenger også senere for Malvik(noen skifter fra Malvik er ført under Stjør-og Verdal, men ikke alle tror jeg).Jeg har også prøvd å søke Arkivverket, men da får jeg bare opplysninger generelt om skifter. Hva gjør jeg feil når jeg søker? Jeg gjør vel også ett eller annet feil når jeg søker i SAMBOK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Jeg slet også med å finne disse for noen tid tilbake, jeg henvendte meg til en eller annen i arkivverket og fikk en oversikt tilsendt for både nord og sør Trøndelag. Desverre ser det ut til at jeg idag kun har en papirversjon av disse. Skifteprotokollene for Gauldal sorenskriverembede starter på filmrull HF 1849 (1723-1731 og fortsetter kronologisk oppover til HF 1858. Hvis du sier hvilke perioder du er ute etter så kan du få dette mer presist av meg.Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Jeg vet jo ikke om det er skifter på mine aner i Soknedalen, men hvis skiftene på mikrofilm ikke starter før 1723 så er det vel bare 5 jeg kan finne skifter på som døde disse årene-1723(2 stk)-1738/39(død sent i 1738)-1748-1759Jeg har jo også noen mulige aner i Støren, og her er det vel disse årstallene som peker seg ut:-1760-1767-1785Jeg må imidlertid se kirkebøkene for Malvik hvor de mulige anene dro først, og også før jeg ser skifter i Malvik. Der har jeg heller ikke helt oversikt over hvilke år jeg må ha enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Hf 1849 inneholder peridene: 1723-1731 (nytt register), 1732-1740 (register mangelfullt og feilaktig)og 1764-1768 (nytt register) Ser ut som perioden 1740-1764 mangler!Hf 1850 inneholder periodene 1764-1768 (også noe på rull HF 1849), og 1752-1772 (nytt register)HF 1851 inneholder 1752-1772 (se HF 1850), og 1772-1777.HF 1852 inneholder 1772-1777, 1772-1782 (nytt register) og 1782-1786 (nytt register -fortsetter på HF 1863)Det kan være litt forskjellig om registeret er plassert først eller sist, så hver oppmerksom på dette der hvor perioden er plassert på to forskjellige filmruller. Jeg har ikke selv kikket på skifter i Gauldal ennå, men det kommer nok, da jeg har endel slekt der jeg også, men som regel pleier registrene å være et særdeles nyttig hjelpemiddel. Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for dette svaret.Tar utskrift av det og setter det i perm sammen med registret over skiftene i Nord-Trøndelag. Jeg kommer nok til å starte med å se skifter fra Soknedal når jeg bestiller for fjernlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.