Gå til innhold
Arkivverket

[#42375] Foreldrene til Anna Josefine Johansdatter Førde, f. ca 1891?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Er det noen som kan hjelpe meg å finne hvem foreldrene til Anna Josefine Johansdatter Førde var? Anna skal være født ca. 1891. Hun skal ha giftet seg i 1917 i Davik, Sogn og Fjordane.Hennes mor skal være en Synneve T Førde og faren Johan.Jeg har forsøkt, men klarer ikke å finne dem!Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Rune! Det var raskt og effektivt.Jeg tipper på at det er den første lenken. Men hva heter hun til etternavn, Synneve T? Hvilken kirkebok kan jeg finne henne?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Rune Thorstensen

Johan og Oleanne får sønnen Johannes Kristoffer 27.04.1894 og datteren Katrine Jørgine 30.04.1897. Jeg tror nok der er en feil i forbindelse med 1900 tellingen, for T. i navnet til Synneve T. Førde står trolig for Torsteinsdtr. ref. ekteskapet i 1889.Når det gjelder ekteskap i Bremanger har jeg selv på vegne av Åsane Historielag i sin tid registrert dem.(Digitalpensjonatet) Der er skannet noen kirkebøker for Bremanger, men kanskje ikke den du skulle ha sjekket. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk igjen, Rune! Utrolig hva du klarer å finne!Så langt som jeg har fått opplyst så giftet Anna Josefine seg med Peder Karolius Mathias Antonsen Liseth seg i 1917 i Davik.Jeg får vel prøve å se om jeg finner giftermålet, for der vil vel morens navn muligens være oppgitt?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg fant giftermålet til Peder Karolius og Anna Josefine. De giftet seg 8.9.1917 i Davik. Men mødrene er jo ikke oppgitt, men bare fedrene. Faren hans er Anton Pedersen Liseth. Faren hennes er Johan Andreassen.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du finner konfirmasjonen hennes i skannede kirkebøker, ministerialbok Bremanger/Frøya 1896-1908 folio 115 post 23.Anna Josefine født 20.05.1891 og døpt 30.05.1891. Vaksinert 12.07.1892 og konfirmert 23.09.1906. Foreldre Johan Andreassen Førde og Oleanne Torsteinsdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Rune!Da kan det ikke være Synneve - som jeg har fått oppgitt fra familien - som er mor til Anna Josefine Johansdatter Førde! ?Men i FT 1900 står der Synnøve T. Førde: Kan det være to forskjellige Anna Josefine?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vil finne det rimelig usannsynlig at to jenter med samme navn skulle være født på samme tid og samme sted. Susanne kan fort ha blitt til Synnøve. Faren heter Johan og moren hadde en T i navnet før Førde. Jeg tror nok Birger at du kan satse på at dette er den rette.Dessuten viser ekteskapet hennes i 1917 at faren het Johan Andreassen. Og dermed blir det ennå mindre sannsynlig at to Johan Andreassen Førde skulle døpe hver sin datter Anna Josefine, og at begge var født i 1891. Jeg vet ikke hva som har skjedd med lenken i innlegg nr.2, men her er 1900 tellingen igjen. Og det er nok der feilen har oppstått, og så har slekten bragt den feilen videre.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jada, det stemmer nok. Jeg har nå sett på sønnens fødsel i 1919 og der er Johannes Førde med som fadder.Igjen en hjertelig takk for hjelpen, Rune!Med vennlig hilsenBirgedr Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.