Gå til innhold
Arkivverket

[#42377] I hvilken kirke ble ekteskap inngått i gamle dager?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Nå har det vært andre opphetede debatter om skikker/tradisjoner her i det siste, og ikke vet jeg om det finnes vitenskapelige undersøkelser på dette området hellr :) Men jeg har i alle fall erfart at brudens tilhørighet i de fleste tilfeller avgjorde hvor vielsen fant sted. Jeg har også sett eksempler på at trolovelsen har funnet sted i brudens sogn, hvorpå vielsen har funnet sted i brudgommens sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Alle tradisjoner har endra seg opp gjennom tidene, enten man kaller det 'gamle dager' eller 'før'. Dessuten har det alltid vært geografiske forskjeller, og sikkert ulike tradisjoner i ulike samfunnslag. Som bygdebokforfatter i flere kommuner nordpå har jeg aldri funnet noe entydig mønster etter kjønn når det gjelder valg av vigselsted. Derimot kunne praktiske hensyn avgjort spille inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Sitat frå Sølvi Sogners dr. gradsavhandling, Folkevekst og flytting (utg. 1979) s. 330-01: 'Christian V's Norske Lov 2-8-5 påbød at trolovelse såvel som vielse skulle holdes i kvinnens sogn, dersom ikke hennes sogneprest samtykket i noe annet. I Rendalen kirkebok er nevnt en rekke slike tilfelle, særlig når trolovelsen har funnet sted i Rendalen, og presten gir sin tillatelse til at vielsen skal skje i en annen sognekirke.'Så her må vi vel seie at tradisjonen har ein identifiserbar bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.