Gå til innhold
Arkivverket

[#42378] Anne Larsd Trætøye, Stordalen, Sunnmøre, gift Stranda 1789 m Nils Larsen Sylte.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Anne Larsdatter Trætøye fra Stordalen født rundt 1758, giftet seg 17 apr 1789 (FS) i Stranda, Møre og Romsdal med Nils Larsen Sylte til Øvstedal. Lars var av lensmannsslekten Dall i Vestnes (Sør-Sylte, Kyrkje-Sylte, Kjersem)og giftet seg ifølge bygdebøkene 'under sin stand'. Hans aner har jeg kartlagt.Søker Anne Larsdatters Trætøyes aner - tar imot all informasjon med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Den informasjon jeg kan gi er tatt fra 'Stordalssoga band II'. Her har vi Lars Olsen Tretøye var fødd på garden. han var gift 4 ganger. I første ekteskap hadde han blant annet datter Anne (1759-1792) gift med Nils Larsen Øvstedal. Første kona til Lars var Marthe Alvsdtr. Seljehaug (1724-1765). På Seljehaug (Stordal) er nevnt ei Anne Alvsdtr som må være søster til Marhe og som ble gardkone der. Så det må ha vært en Alv på Seljehaug. Men denne Stordalssoga tar utgangspunkt i 1800, og har smått med årstall for personer som levde før den tid. Vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Lars Olsen og Marte Alvsdtr på Trætøye i 1762: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=GP1525&gardpostnr=1025&personpostnr=1025#nedre>Lenke På Seljehaugen i 1762 finn vi Ane Alvsdtr gift med Iver Olsen. Der bur også Alf Knudsen som kårmann. Kona til Alf må vere død. LenkeDen 21. sept. 1755 i Stordalen: Troloved k. Lars Olsen Langhoug og p. Marthe Alvsd. Selgehoug. Forlovere Knud Alvs. Overøye og Ingebrigt Ivers. Lied. Ved giftemålet 15. nov. er Lars Olsen kalla Øye.Den 19. febr. 1724 i Stordalen: Døbt Alf Selgehaugens barn Marthe. Fadd: Mogens Aarøy, Knud Knuds. Løset, M?? Alnaas, Hildri Olsdtr Ib., Marthe Olsdtr Aarøy.Den 17. april 1722 i Stordalen: Troloved Soldat Alf Knuds. Seliehoug og p. Anna Rasmusdtr. Forlovere Gregorius Aarøyen, Mons Ols. Ibid. Dei vart gifte 13. juni.Namnet Alf er svært uvanleg i Stordal på denne tida. Dermed kan vi vel med stor visse sei at det er vår Alv Knudsen vi finn som 6-åring på Løset i 1701. Lenke. Kvar kona Anne Rasmusdtr kom frå seier kyrkjeboka ingenting om. Men ho _kan_ ha vore dotter til Rasmus Andersen nemnd på Seljehaug i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk for hjelpen, Tor. Jeg var ikke oppmerksom på at 1701-mantallet og ekstraskatten var tilgjengelig i Digitalarkivet. Det vet jeg nå! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.