Gå til innhold
Arkivverket

[#42384] Glasspuster Johan Fillinger f.1813, hvor mange barn hadde han egentlig?


Gjest Inger Tysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Tysland

Min tipp-tipp oldefar var født i Preussen og var antagelig en rastløs mann. Han flyttet mange ganger, og det er derfor vanskelig å finne alle hans barn.Johan Fillinger kom til Norge med sin 2. el. 3 kone og 4 barn fra tidligere ekteskap samt barn med daværende kone. De eldste barna fra 1.ekteskap fulgte imidlertid ikke med. Hvem var de? Jeg har også funnet en Emma og Alma (Alma er ant. hans sønn Josefs barn) i Akerveien 4 i Kristiania i 1875-tellingen. Hvem var Emma f. 1864? Kan hun være tvilling med Oskar som er f. samme år? For ordens skyld vet jeg ikke om Akerveien 4 er barnehjem eller sykehus, men jeg antar at begge disse barna hører til min Fillinger-familie.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld:Her er Johan Fillinger i folketellingen 1875 for Jevnaker [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=34&teljing=ft1875&filnamn=f70532.wc2&amt=5&funnenr=348>Lenke. Her er Josef Fillinger i Asker i 1875 Lenke og i Bærum i 1900 Lenke. Så er det Emma Fillinger Lenke og Alma Fillinger Lenke i Kristiania i 1875. Og her Johan Fillinger med familien på Hadeland glassverk, Jevnaker, 1865 LenkeSer at det er Paul Fillinger som emigrerer fra Kristiania i 1903 Lenke. En Arnt Johan Theodor utvandrer i november samme året, med sin yngre bror Robert? Lenke. I 1909 utvandrer det en Adolf Fillinger med kone og barn fra Kristiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

St. Josephs institutt lå i Akersveien 4. Det var en katolsk skole, forløperen til dagens St. Sunniva, se http://www.stjoseph.no/.Du kan finne giftermålene til de to eldste barna som var med til Norge under viede i Jevnaker som er lagt ut her på Digitalarkivet. Der er fødestedene oppgitt litt mer nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Takk for opplysningen om at St.Joseph var en skole. Akkurat det var ikke i tankene mine engang.Min tipp oldemor Karoline var en av dem som ble viet på Jevnaker. Hun skal ha vært den eneste jenta i barneflokken etter to ekteskap. På hennes fødsel var farens navn oppgitt til Johannis. men det var litt vanskelig å lese sa hun som hjalp meg i Polen i sommer. Hvilket fantastisk land, vi drar snart tilbakeMvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Jeg vet ikke om jeg skal kalle det et mareritt eller en stor utfordring.Takket være lenkene i innlegg 2 oppdaget jeg at det er 2 forskjellige Fillinger-familier i Norge på samme tid med samme navn.Fam. i Drammen ble 'mistet' fordi de ikke oppholdt seg i Norge under noen folketelling.Johan F. er f. i Gdansk i 1813, den andre, Wentzel F. er f. i syd Tyskland. Marerittet er at deres barn og barnebarn heter det samme, og er f. på samme tid.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Torun Sørli

Ang. Adolf Fillingers emigrasjon har jeg informasjon: Adolph Fillinger og familien reiste direkte til Vest Virginia i 1909. Han dro også til vest Virginia, etter å ha ankommet New York via Bergen med 'SS Bergenfjord', 7 september 1914 sammen med sin familie Oswald Fillinger, 19, Alma Fillinger 14 år. Disse to var barn av Karl Fillinger og Louise Scharff, noen har med blyant skrevet 'Nephew and Adopted Child' på mikrofilmen. Navn og alder samsvarer med andre opplysninger som er funnet. Det ser ut til at Wellsburg, vest Virginia hadde et glassverk, dette har antagelig ansatt både Adolf og Paul. Det var med sikkerhet ett barn i dette ekteskapet, Oskar, født ca. 1896 i Jevnaker.Fra ft i USA: Opplysninger funnet i den amerikanske folketelleingen om Fillinger. Age in1920 EstimatedBirth Year Birthplace Race Home in 1920(City,County,State) ViewCensus?Fillinger, Alma 19 1900 Norway White Wellsburg, Brooke, West Virginia Fillinger, Adolph 46 1873 Norway White Wellsburg, Brooke, West Virginia Fillinger, Oewa G 33 1886 Norway White Wellsburg, Brooke, West Virginia Folketellingen for 1920 viser kun familien eller om noen ved annet etternavn bor i huset.ED 6 Sh 25BAdolph 46 år, immigrerte i 1909, statsborgerskap i 1914; glassblåser, født i Norge. Hans far og mor ble født i Tyskland Marie, kone, 41 år, imigrerte i 1909Sinda/Signe, datter, 15 år, imigrerte i 1909 ED6 Sh 18BOswald, 23 år, immigrerte i 1914, statsborgerskap i 1919, glassblåser, født i Norge. Foreldre født i Tyskland (this must not be Oscar although the right age)Edna, 21, født i PennsylvaniaOswald, 1 3/12 (1 yr 3 mos), født i West Virginia. Adolph ble gift første gang da han var 23. Han immigrerte i 1909 og ble ansatt som stasjonskontrollør (Station attendant at an oil company (service station attendant)) Marie var 51, giftet seg da hun var 17, immigrerte i 1909. O'Signe var 26, enslig, immigrerte i 1909, tannlegeassistent. Se også ft 1930 Colombus, Franklin OH. Dette er notater jeg har gjort mht. familien, håper de kan komme til nytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun Sørli

Ang. Adolf Fillingers emigrasjon har jeg informasjon: Adolph Fillinger og familien reiste direkte til Vest Virginia i 1909. Han dro også til vest Virginia, etter å ha ankommet New York via Bergen med 'SS Bergenfjord', 7 september 1914 sammen med sin familie Oswald Fillinger, 19, Alma Fillinger 14 år. Disse to var barn av Karl Fillinger og Louise Scharff, noen har med blyant skrevet 'Nephew and Adopted Child' på mikrofilmen. Navn og alder samsvarer med andre opplysninger som er funnet. Det ser ut til at Wellsburg, vest Virginia hadde et glassverk, dette har antagelig ansatt både Adolf og Paul. Det var med sikkerhet ett barn i dette ekteskapet, Oskar, født ca. 1896 i Jevnaker.Fra ft i USA: Opplysninger funnet i den amerikanske folketelleingen om Fillinger. Age in1920 EstimatedBirth Year Birthplace Race Home in 1920(City,County,State) ViewCensus?Fillinger, Alma 19 1900 Norway Wellsburg, Brooke, West Virginia Fillinger, Adolph 46 1873 Norway Wellsburg, Brooke, West Virginia Fillinger, Oewa G 33 1886 Norway Wellsburg, Brooke, West Virginia Folketellingen for 1920 viser kun familien eller om noen ved annet etternavn bor i huset.ED 6 Sh 25B Adolph 46 år, immigrerte i 1909, statsborgerskap i 1914; glassblåser, født i Norge. Hans far og mor ble født i Tyskland. Marie, kone, 41 år, imigrerte i 1909 Sinda/Signe, datter, 15 år, imigrerte i 1909 ED6 Sh 18BOswald, 23 år, immigrerte i 1914, statsborgerskap i 1919, glassblåser, født i Norge. Foreldre født i Tyskland. Edna, 21, født i Pennsylvania. Oswald, 1 3/12 (1 år 3 md), født i West Virginia. Adolph ble gift første gang da han var 23. Han immigrerte i 1909 og ble ansatt som stasjonskontrollør i et oljeselskap. Marie var 51, giftet seg da hun var 17, immigrerte i 1909. Signe var 26, enslig, immigrerte i 1909, tannlegeassistent. Se også ft 1930 Colombus, Franklin OH. Dette er notater jeg har gjort mht. familien, håper de kan komme til nytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun Sørli

Ang. Adolf Fillingers emigrasjon har jeg informasjon: Adolph Fillinger og familien reiste direkte til Vest Virginia i 1909. Han dro også til vest Virginia, etter å ha ankommet New York via Bergen med 'SS Bergenfjord', 7 september 1914 sammen med sin familie Oswald Fillinger, 19, Alma Fillinger 14 år. Disse to var barn av Karl Fillinger og Louise Scharff, noen har med blyant skrevet 'Nephew and Adopted Child' på mikrofilmen. Navn og alder samsvarer med andre opplysninger som er funnet. Det ser ut til at Wellsburg, vest Virginia hadde et glassverk, dette har antagelig ansatt både Adolf og Paul. Det var med sikkerhet ett barn i dette ekteskapet, Oskar, født ca. 1896 i Jevnaker.Fra ft i USA: Opplysninger funnet i den amerikanske folketelleingen om Fillinger. Fillinger, Alma 19 1900 Norway Wellsburg, Brooke, West Virginia Fillinger, Adolph 46 1873 Norway Wellsburg, Brooke, West Virginia Fillinger, Oewa G 33 1886 Norway Wellsburg, Brooke, West Virginia Folketellingen for 1920 viser kun familien eller om noen ved annet etternavn bor i huset.ED 6 Sh 25B Adolph 46 år, immigrerte i 1909, statsborgerskap i 1914; glassblåser, født i Norge. Hans far og mor ble født i Tyskland. Marie, kone, 41 år, imigrerte i 1909 Sinda/Signe, datter, 15 år, imigrerte i 1909 ED6 Sh 18BOswald, 23 år, immigrerte i 1914, statsborgerskap i 1919, glassblåser, født i Norge. Foreldre født i Tyskland. Edna, 21, født i Pennsylvania. Oswald, 1 3/12 (1 år 3 md), født i West Virginia. Adolph ble gift første gang da han var 23. Han immigrerte i 1909 og ble ansatt som stasjonskontrollør i et oljeselskap. Marie var 51, giftet seg da hun var 17, immigrerte i 1909. Signe var 26, enslig, immigrerte i 1909, tannlegeassistent. Se også ft 1930 Colombus, Franklin OH. Dette er notater jeg har gjort mht. familien, håper de kan komme til nytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun Sørli

Ang. Adolf Fillingers emigrasjon har jeg informasjon: Adolph Fillinger og familien reiste direkte til Vest Virginia i 1909. Han dro også til vest Virginia, etter å ha ankommet New York via Bergen med 'SS Bergenfjord', 7 september 1914 sammen med sin familie Oswald Fillinger, 19, Alma Fillinger 14 år. Disse to var barn av Karl Fillinger og Louise Scharff, noen har med blyant skrevet 'Nephew and Adopted Child' på mikrofilmen. Navn og alder samsvarer med andre opplysninger som er funnet. Det ser ut til at Wellsburg, vest Virginia hadde et glassverk, dette har antagelig ansatt både Adolf og Paul. Det var med sikkerhet ett barn i dette ekteskapet, Oskar, født ca. 1896 i Jevnaker.Fra ft i USA: Opplysninger funnet i den amerikanske folketelleingen om Fillinger. Fillinger, Alma 19 1900 Norway Wellsburg, Brooke, West Virginia Fillinger, Adolph 46 1873 Norway Wellsburg, Brooke, West Virginia Fillinger, Oewa G 33 1886 Norway Wellsburg, Brooke, West Virginia Folketellingen for 1920 viser kun familien eller om noen ved annet etternavn bor i huset.ED 6 Sh 25B Adolph 46 år, immigrerte i 1909, statsborgerskap i 1914; glassblåser, født i Norge. Hans far og mor ble født i Tyskland. Marie, kone, 41 år, immigrerte i 1909 Sinda/Signe, datter, 15 år, immigrerte i 1909 ED6 Sh 18B. Oswald, 23 år, immigrerte i 1914, statsborgerskap i 1919, glassblåser, født i Norge. Foreldre født i Tyskland. Edna, 21, født i Pennsylvania. Oswald, 1 3/12 (1 år 3 md), født i West Virginia. Adolph ble gift første gang da han var 23. Han immigrerte i 1909 og ble ansatt som stasjonskontrollør i et oljeselskap. Marie var 51, giftet seg da hun var 17, immigrerte i 1909. Signe var 26, enslig, immigrerte i 1909, tannlegeassistent. Se også ft 1930 Colombus, Franklin OH. Dette er notater jeg har gjort mht. familien, håper de kan komme til nytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Torun,Takk for svar. Jeg hadde noe av det du skrev, men ikke alt. Tar imot alt jeg får med stor takk, da denne familien er vrien å finne ut av. NB. I folketellingen 1920 står det at faren er f. i Tyskland. Dette er ikke riktig da faren ble f. i det som nå heter Gdansk i Polen, dengang var det Preussen. Moren f. i Øst-TysklandDet jeg sliter mest med er å finne alle søsken til min tipp-oldemor Caroline. De flyttet rundt med ujevne mellomrom og jeg vet at de også bodde et par år i Sverige før de kom til Norge. Hvor mange ganger Johan var gift er jeg også usikker på.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.