Gå til innhold
Arkivverket

[#42385] Karnilsken Jørgensdatter, Sandvær, Troms.


Gjest Linn Moan
 Del

Recommended Posts

I 1801-ft finner jeg Karnilsken Jørgensdatter gift med Hans Juul Figenschou. Det var begges 2. ekteskap, og de hadde mine, dine og våre barn. Karnilskens barn hette Margrthe Maria Rosenfeldt (c 1792-) og Inger Andrea. Hvem var deres far? Jeg finner dem ikke døpt i Tromsø. Hvor kom mora fra? Uvanlige navn på dem alle, så de er nok av 'fint' folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er du sikker på at han var en Figenschou? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f11902&gardpostnr=98&personpostnr=3012&merk=3012#ovre>Lenke Det er jo mulig at sönnen har det navnet etter sin mor. Ser de er omtalt i bygdeboka: LenkeHer er Hans sin dåp: LenkeHer er vigselen til Hans sine foreldre: LenkeFant og noe om dem her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tusen takk, nå har jeg funnet ut hvem han var. Han hette Ole Christian Andersen og døde på Grøtnes i 1797. Hvor de fikk det flotte navnet Rosenfeldt, er enda et mysterium, men jeg vet det fantes en sorenskriver her nord med det navnet. Kanskje en av hans slektninger kan ha vært fadder eller noe slikt? Hans Juul fikk navnet Figenschou ved dåpen, så det var nok hans eget, men jeg tror ikke han var en 'ekte' Figenschou, da ingen av foreldrene brukte navnet. Kanskje en fadder der også? Hvem vet... Takk i alle fall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Lurer på om ikke Hans sin mor var en Figenschou? Mener jeg har sett det ett eller annet sted.Hva med Karnilsken? Fant du ut noe mer om hennes opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karnilsken vet jeg foreløpig ikke noe mer om, men jeg skal sjekke ut om hun kanskje kan være datter av Jørgen Willumsen på Mjelde. Etter avskrifta så fikk han ei datter Karen i 1765, og hun finnes ikke i 1801-ft. Klarer ikke å få opp orginalen for tida, så jeg må sjekke det senere, ev. sjekke skiftet hans.Jeg vet enda ikke så mye om Pernille Hansdatter, men holder på med henne nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Pernille og Ivar ble gift på Karlsöy og da finner jeg en kandidat her: LenkeRiktig nok var hun ung (15 1/2), men det har man sett för. Det er ihvertfall et sammentreff at det skulle være Karlsöy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her står jo foreldra til Pernille hansdtr som Hans Sörensen og Mette Iversdtr: LenkeMen hva er det riktige?Som du ser er dette lagt inn av en Amerikaner, så det må jo sjekkes. I så tilfelle var pernille enda yngre da hun giftet seg!! Her kan du klikke deg langt bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett den siste linken tidligere, men jeg er ikke sikker på hvor denne infoen er henta, og tør ikke helt å tro på alt her. Om en ser på alderen oppgitt ved 1769 folketellinga, så var både Pernille og Iver født ca 1720, men i 1801-ft så er alderen deres ganske annerledes, og de måtte da være født først i 1734-35. Hva stemmer? Siden de hadde barn alt i 1749 (cirka), så tror jeg mest på at de var født ca 1720. Var litt vriden den her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

'Fine' navn i Nord-Norge behøver ikke bety at bæreren var av 'fin' slekt. Det finnes mange eksempler på at folk gav barna mellomnavn etter øvrighetspersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sett det ved flere anledninger, så jeg lar ikke navnene legge føringa på hvor jeg skal lete. Navn er forresten en fantastisk kilde til humor har jeg funnet ut. Ingenting kan få meg i så godt humør som et skikkelig 'på trynet' navn. Ananias Manassesen tror jeg er en av mine favoritter :-)Mvh Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Vil bare gjøre oppmerksom på en sammenblanding som er gjort.Pernille Hansdatter Grønbeck er ikke identisk med Iver Haagensens kone. Som allerede nevnt så er Pernille Hansdatter Grønbeck født i 1737, mens Pernille Hansdatter (Ivers kone) er født ca 1720, ref FT-1769, Riisøen:LenkeHar sjekket Iver og Pernilles vielse i 1752 (24. Søndag etter Trefoldighet) i Helgøy Sogn (Karlsøy Prestegjeld) og der finnes en liten tilleggsopplysning av interesse, nemlig at Pernille var enke.Hun giftet seg første gang (1747) med Søren Andersen og de fikk sønnen Anders som er døpt 3 mai 1750. Ved dåpen er det oppgitt at paret bor i Røegamen (på Nord-Kvaløya i tidligere Helgøy sogn).Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Et lite supplement til Odd Villy Ovesens innlegg (14)Sjeleregisteret av 1769 gir et fortegnet bilde av familiesammensetningen på Riisøen, pga. feilføring av farsnavn på Anders og manglende farsnavn på resten gir det inntrykk av at alle barna var Ivers barn, men Johanna døpt 1748 og Anders døpt 1750 var barn fra Pernillas 1. ekteskap med Søren.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet mer her. Karnilsken fikk nemlig en sønn i 1797, etter at hun var blitt enke. Han fikk navnet Ole Christian Severin Olsen, og jeg har da tydeligvis slutta rett ang. hvem som var hennes 1. mann.Tydeligere oppkalling finnes neppe :-) Det interessante ved denne dåpen er at her er mora skrevet som Karen Elske Jørgensdatter, og jeg tror derfor enda mer på at hun kan være datter av Jørgen Willumsen på Mjelde. Han var jo av Ebeltoft-familien, så uvanlige navn var ikke ukjente hos dem. Må bare få sjekka vielse eller konfirmasjon på henne...Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Jeg klarte å komme inn på DA, og ved dåpen til Karen på Mjelde, står det ganske riktig Karen Elsker. Da har jeg fått plassert henne :-) Da skal jeg ta kveld, og sovne MEGET fornøyd :-)Linn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Tommy A.G. Thorsen

Er det en tilfeldighet at Karnilsken ( Karen Elske) og Wivike Nideros Jørgensdatter 32 aar jfr. folketellingen 1801 bos samme sted ????Her finner vi Wivike Jørgensdtr, født på Høstadsletta og døpt 1769-05/02. Foreldre: Jørgen Jørgensen og Chathrina Erichsdtr (Inger Catarina Figenschov Lorch) ???Jeg bare lurer på bakgrunn av at navnegivning går igjen i slektsledd og fordi det sikkert har foreligget en muntlig overlevering fra generasjon til generasjon....Foreldre: Ole Christian Andersen og Karnilsken JørgensdatterBarn: Inger Andrea olsdatter f. 7 apr 1794, Grøtnes Gift i 1817 med: Even Madsen f. 1793, Nord-SkarInger og Evens barn: 1. Johanna Maria Evensdatter 2. Ole Christian Evensen 3. Villumine Lovise Evensdatter 4. Adrian Mortin Falk Evensen 5. Marcelia Evensdatter (min ane) 6. Jørgina Birgitta Trane Evensdatter 7. Maren Anna Borlund Evensdatter 8. Jacob Nikolai Klingenberg Evensen..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.