Gå til innhold
Arkivverket

[#42386] Ane Martha Riibe, Rødø i Nordland


Gjest Tore Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Berntsen

Ane Martha Riibe født 1736 ( folketelling 1801 forRødø ). Inngikk ekteskap 1770 med Christen Christensen ifølge kirkebok for Rødø under tittelen Mademoiselle. Hvem var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Det er vel henne du finner omtalt i et skifte på Gjerøen i Rødøy i 1778 etter avdøde Aarselle Thodal Rieber. Hennes barn: Peder Rieber, Barbroe Maria Rieber (død- 4 barn oppført), Else Rieber (død-2 barn oppført) og Anna Margrethe Rieber gift med Christen Christensen Nord Gjerøen.I et tidligere skifte, også det på Gjerøen, etter hennes fars søster Anne Thodal i 1754, får du opplistet mange på farsiden, det er et stort skifte med mange navn. Aarselles far Christopher Thodal er død og Aarselles ektemann oppgis å være Lars Pedersen Riiber, Huseby.Dette er hentet fra Svein Edvardsens skiftebøker.Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tar en samlet anerekke med opplysninger fra skiftene som nevnes, bygdebok for Nesna før 1801 og Wilhelmine Brandts bok 'Slekten Benkestok'.1)Anne Margrethe Riiber Foreldre:2)Lars Pedersen Riiber som var gift 3 med Aarselle Todal Riiber(mulig hun tok det siste navnet etter at hun ble gift).Dette står det om han i bygdebok for Nesna: I 1717 overtok Lars Pedersen Riber Husby kremmerlei. Han kom fra Namdalen, og er skildret som 'strilynt' men full av tiltakslyst. Av rettsprotokollene går det frem at han lå i strid med folk. Blant annet anla han rettssak mot 2 naboer i Husby for at de hadde slått ihjel en 'biks' hund han eide. Det hører med til historien av naboene ble frikjent. Her er noen barn som jeg ikke vet fra hvilke av Lars sine 3 ekteskap de var:-Benjamin døpt 1720 i Nesna kirke ifølge bygdeboka I kirkeboka for Nesna finner jeg han som døpt 2.påskedag 1720 i Nesna kirke(denne kirkeboka er skrevet av på maskin og mulig å laste ned). Kirkeboka går bare til 1722. -Maren døpt 1724-Barbro Maria døpt 1725, og hun ble konfirmet i Nesna i 1740Lenge gikk det godt for Riber, og han samlet flere gårder i Nesna. Utviklingen av Husby som handelssted og gård til jordegods fikk sin spede begynnelse med Lars Riiber. Til å begynne med bøkslet han ett av de minste brukene på 1 våg i Husby(dette ut fra matrikkelen 1723 ifølge bygdeboka).I 1748 hadde han 2 jekter i drft, men så havnet han av en eller annen grunn i stor gjeld. Han måtte da pantsette gårdene sine, og han flyttet til slutt til Gjerøya i Rødøy. 3)Aarselle Todal Riiber, som det var skifte på i 1778. Foreløbig har jeg disse barna på dem: 6)Christopher TodalNr. 12 og 13 er usikre fordi jeg ikke er 100 % sikker på om barna Marithe og Kirsten(c og d under) er de samme i 'Slekten Benkestok' som i skifte i 1754. Jeg tror de er de samme.12) Jon Thodal eller ukjent Gift med Aarsille Krabbe eller ukjent.13)Aarsille Krabbe. Gift med nr. 12. Deres barn:a)Anna Thodal som det var skifte på i 1754b)Christopher Todal(se anenr. 6 her)c)Kirsten Thodal død før 1754. Finner en Kirsten Jonsdatter Strømer nevnt i 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt, og da kalles hun Kirsten Jonsdatter Strømer. Hun nevnt som gift med Peder Danielsen Strømer som var sogneprest i Rødøy. De er nevnt som foreldre til Birgitte Pedersdatter som i ca 1701 ble gift med Reinhold Jacobsen Tostrup født ca 1669. Kirstens barn i skifte etter søsteren i 1754 heter Strømer til etternavnd)Marithe Thodal død før 1754. I 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt er det nevnt en Marithe Thodal som døde i 1714. Hun var gift med Lars Nilsen, Som var skipper på Ytre Kvarø. Denne var datter av Jon Todal og Aarsille Krabbe). Er litt usikker på om dette er den Marithe som er nevnt i skiftet etter søsteren i 1754, men det kan jo være det.-Dorthea Thodal død før 1754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Jon Nils Todal (innlegg 3) var prest i Rødøy. Om han, dei to ektefellane og barna viser eg til Svein Tore Dal si bok 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Noreg i tiden 1537-1700'. I alt sju barn er nemnde. Opplysningane om dei er i samsvar med dei opplysningane som er refererte frå Wilhelmine Brandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis det har interesse for den som startet tråden her, så kan jeg se i kirkebøker for Nesna senere denne uka. Der burde det jo f.eks stå når Anne Martha Ribe ble døpt, om hennes søsken, halvsøsken og om noen av farens giftermål .Kan også prøve å finne noe i kirkebøkene for Lurøy om dem som var i Kvarøy(13 d i nr. 3 her). Jeg gjør det så gjerne hvis den som spurte legger inn svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vil bare si at hvis det er andre enn den som startet debatten som har interesse av at jeg ser i kirkbøkene for Nesna gjør jeg det gjerne for dem også når det gjelder navnene i debatten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Berntsen

I Norsk slektshistorisk Forenings register over prester i Helgelands prosti er en Jon Lauritzen Todal oppført som sogneprest i tiden 1650-1677. Kan dette være samme person som Jon Nils Todal, nevnt i innlegg 3 og 6, gift med Aarsille Krabbe?Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.