Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Helge Aspevik

[#42394] Emigrasjon fra Sverige 1900 -

Recommended Posts

Gjest Helge Aspevik

Finnes det lister over svenske arbeidere som kom til Norge og arbeidet i norge fra 1900 og utover. Søker informasjon om en Anders Severin Andersson som skal ha befunnet seg i Haugesund i 1917. Han kom i fra Lindesberg i sverige. Vet han ble født på Ramberg tett ved Lindesberg. Bostedsadressen hans i 1917 var Gamle Skjoldevei i Haugesund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anette Skogseth Clausen

I kirkebøkene ble det notert innflyttede til soknet, men listene er ikke komplette. Lokale folketellinger kan kanskje være til hjelp, men da må du selvsagt ta utgangspunkt i at han var i en by. Ellers må du over til privatarkiver og se i ansatteregistre, hvis du vet hvor han arbeidet.Jeg er usikker på i hvor stor grad politiet hadde kontroll på arbeidsinnvandrere. Uansett ville jeg kontaktet Statsarkivet i Stavanger hvis jeg var deg og arbeidet meg bakover i tid fra Haugesund 1917 ved hjelp av adressebøker og kirkebøker.Statsarkivet i Stavanger: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Aspevik

Tusen takk så mye for informasjonen og responsen på innlegget. Har sendt en forepørsel etter informasjon til Statsarkivet i Stavanger. Håper dette kan resultere i ny informasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive