Gå til innhold
Arkivverket

[#42395] Kapasitetsproblemer og utleggingsrekkefølge


Gjest Magnus Sæthre
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnus Sæthre

Ad kapasitetsproblemer.Jeg har benyttet meg av deres tilbud om skannede kirkebøker helt fra november 2005. Responsen til systemet var i denne første tiden meget god. Selv om det da var relativt få bøker som var skannet, fant jeg god nytte i min leting etter slekt. Etter en måneds tid måtte jeg legge 'forskingen min' på hylla en periode. For noen dager siden satte jeg meg igjen ned for å lete i kirkebøkene. Huff da, nå hadde jeg svært lang responstid. Etter å ha lest i gjennom de siste innleggene i Arkivforumet forstår jeg dette var et tiltagende fenomen, med lang svartid. Ser riktignok at det planlegges å sette i drift en krafigere server i nærmeste framtid, men .....Når dere allerede nå har fått så store problemer med responstid som det tilsynelatende er, har dere i det nye opplegget med serverløsninger osv. tatt høyde for at når alle kirkebøkene er skannet, og antatt antall brukere samtidig, vil få en rimelig respons ved oppslag ? Det ville jo være synd dersom et fortreffelig tiltak som dette er, kommer i miskreditt hos alle 'de små slektsforskerne' på grunn av at det er store svartider. Det burde være unødvendig med den teknologien som er utviklet på dette område til nå.Om utleggingsrekkefølgen på kirkebøkene.Ref temanr 40712, innlegg 5 og 118. Jeg kjenner ikke til hvordan opplegget med skanningen er organisert, men går ut fra at det er de enkelte Statsarkiver som har levert grunnlaget for dette. Dette skulle etter mitt syn gitt en noe jevnere utlegging for de forskjellige fylker enn det er blitt. Med et prosjekt som strekker seg over såvidt lang tid, går jeg ut fra at det er satt opp flere milepeler for framdriften. Det må da være svak prosjektledelse å ikke kunne styre prioriteringen for deler som henger etter, uten at det går ut over prosjektet.Jeg kan ikke se at det er gitt noe fullgodt svar på innlegg nr 118. Som tilføyelse til nevnte innlegg savner jeg også en informasjon om hvordan planene for skanningen var lagt opp med hensyn til hva som skulle skannes, 'eks.kirkebøker og klokkerbøker fra 16??' o.l., litt om framdriften osv. Dersom informasjon som jeg her ber om er gitt tidligere, ber jeg om unnskyldning.Hilsen Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Dette er jo bare surmaget kritikk i etterkant av ting som har skjedd og som du ikke har vært enig i. Jeg synes tema 40712 sier det meste om forholdet, og at folkene fra Digitalarkivet har forklart saken og problemene på beste måte. Hentydningen din om dårlig prosjektstyring, gruffet ditt over vilkårlig rekkefølge på utlegging, og den sure hentydning om dårlig serverløsning virker direkte sytete. Digitalarkivets scanning og utlegging av kirkebøker er vel ikke livsiktig for noen? Alt kommer på plass om litt. All honnør til de som gjør denne jobben. Ville du hatt svenske tilstander istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Debatt 40712, innlegg (118) er besvart i innlegg (5) i samme debatt, der det også nevnes at man håper alle er førnøyde med tjenesten i 2008.Man kunne ha valgt å vente med utlegging til hele arbeidet, skanning og indeksering, var ferdig. Heldigvis er så ikkje tilfelle. Så på veien mot målet må vi nok alle leve i spenning (noe alle kanskje ikke klarer) med kva som måtte dukke opp av utlagte bøker.Alle har sine ønsker, og allerede i 2008 går dei i oppfyllelse. Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til innlegg (3):Siden det er meg som skrevet innlegg 108 i debatt 40712 kunne det være interessant å få vite hva det er i innlegg 5 der, som besvarer spørsmålet. Spørsmålet er en direkte respons på innlegg 5 der det sies at ” Vi har nå også engasjert noen 'uavhengige' indekserere som kan ta unna for underkapasitet ulike steder i landet, men vi må få styre dette selv.”Å sammenligne gjeldende situasjon med å vente med all utlegging til 2008 er ikke særlig relevant.Ellers virker det som om det blir oppfattet som helt i orden hvis man venter til 2008 med å legge ut bøkene for noen fylker. Det ville forundre meg om det gjelder de fylker Gisle er interessert i. Jeg vet ikke hvilke fylker det er, men f.eks ville det nok ha kommet adskillig flere reaksjoner (jeg sier ikke fra hvem) hvis det var Oslo som hadde 14% av bøkene utlagt (slik Oppland har), og ikke 67% som Oslo har nå. (Jeg bruker Oslo som eksempel fordi det er det fylket som har høyest andel utlagt, og dette er selvsagt ikke noen kritikk av at Oslo ligger best an.)Selvsagt er vi som ytrer oss om dette glade for at tjenesten er på lufta, men det betyr ikke at vi ikke kan ha synspunkter på visse aspekter ved tjenesten, uten at det oppfattes som kritikk av hele tjenesten – og da sikter jeg til mitt innlegg 108. Hvis det er slik at Arkivverket er uinteressert i brukernes synspunkter på sine tjenester, slik noen tydeligvis tolker innlegg 5, så hadde 108 vært besvart av 5 - men det tror jeg ikke er tilfelle.Når det gjelder prosjektledelsen har jeg ikke lyst til å gå inn på det (utover dette med ”frie indekserings ressurser”) – jeg har en misstanke om at årsakene til den varierende framdriften ligger utenfor prosjektledelsens kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Avsnitt 1: Videre skrives i innlegg (5) 'Dere må derfor forvente noe 'ketchup-effekt' her: Noen fylker og prestegjeld kan ligge langt etter en periode, men så kan det komme et helt ras med bøker fra dette området. Vi håper dere kan leve med dette i spenning fra uke til uke.'Dersom man leser innlegg (5) er mye besvart når det gjelder kva som legges ut og når. Innlegg (118) utfordrer kun prosjektet til å komme med 'innrømmelser' som det ikkje finnes belegg for.Det er 2008 som er satt som en 'dato' for ferdigstillelse, så relevant er det å nevne det.Kva eg er interessert i er likegyldig her, eg har 2008 som ledestjerne, veien er egentlig uviktig (for meg). Ser frem til at alt er på nett, lett tilgjengelig, raskt å finne frem etc.Prosjektledelsen er helt sikkert topp.God lørdagskveld!MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det du åpenbart ikke vil innse er at det står 'uavhengige indekserere som kan ta unna for underkapasitet ulike steder i landet'. Når man vet at det ikke kunne drives indekseringsarbeid for Oppland og Hedmark i nesten et halvt år pga rekkefølgen in mikrofilmingen, og SAH åpenbart ikke har (eller prioriterer) ressurser til å ta inn igjen dette etterslepet, synes jeg ikke at det er urimelig at man påpeker den mulige bruken av de 'uavhengige' - når disse åpenbart brukes på andre fylker som ligger mye bedre an.Det er ikke jeg, men prosjektledelsen, som først har påpekt denne muligheten. Men du mener åpenbart at det ikke spiller noen rolle om enkelte fylker må vente et år eller to. Å snakke om dato for ferdigstillelse i 2008 (som startet ut som 2007) er å totalt ignorere brukernes interesse for denne tjenesten.Hvilke 'innrømmelser som det ikke er belegg for' som jeg har utfordret prosjektet til å komme med vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Hva er logikken i å kritisere forhold rundt tilblivelsen av et produkt som man ikke har betalt ei eneste krone for å få?Er det ikke bedre å glede seg over at denne jobben i det hele tatt blir gjort, istedenfor hele tiden å prøve å finne noe å sette fingeren på hos de som gjør jobben med å lage et gratisprodukt til oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vissebråten

Helt enig i sistnevntes uttalelse. Dette er bare surmaget kritikk. Når man begynner et arbeide er det alltid slik at noe havner bakover i haugen. Jeg er av den oppfattning at hvis en er utålmodig bør en kjøpe fiche kortene selv - det er det mange som i flere år har gjort. Jeg har ikke tall på alle kortene jeg har i min samlig. Synes tjenesten kommer til å bli et unikt materiale vi alle kan boltre seg i hver eneste dag. Jeg er forferdelig glad over at dette gjøres tilgjengelig og forventer problemer som jeg selv må takle imellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Det er vel ikke god folkeskikk å juble for det topp gratisproduktet vi får opp i fingra til beste for hobbyen vår, antakelig.Kritikken av de som gjør jobben mangler når man applauderer slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg ser tidvis tjenesten omtalt som gratis, men det er jo bare delvis riktig. Den er gratis for norske null-skatteytere og utlendinger, men den delen av befolkningen som betaler skatt, bidrar via statsbudsjettet. For finansieringen av tjenesten skjer vel via statsbudsjettet hvert år, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Vi betaler kanskje mer for bibliotekene enn denne tjenesten? Og ikke minst mer for å komme oss til biblioteket en gang med bil?Dessuten er vel neppe statens skatteinntekter øremerket. Selv nullskatteytere (de aller fleste pensjonister) kjøper vel varer (moms) og betaler andre avgifter?Tull til side: Dette er en utmerket tjeneste og DA har vel mer enn en gang forklart hvordan de arbeider og ikke minst den siste tidens serverproblemer. Jeg ser ingen problemer med ganske enkelt å akseptere disse forklaringene. Selv om det kan være 'leit' at ikke alle mine kirkebøker er kommet ut, har jeg vanskelig for å forstå at det ikke er andre ting innen slektsgransking vi kan drive med frem til server er intakt og mer er lagt ut.Vi er vel egentlig en priviligert gruppe med vår hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tja, den som tror han får betale mindre i skatt om man legger ned digitalarkivet, bibliotekene og andre ting som staten bruker penger på, han får tro til han blir blå. Digitalarkivet er like gratis som alt annet som er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Tord Jensen

Merkelig. Jeg har ikke vært i nærheten av å komme inn. Har prøvd via tre forskjellige Internettilkoblinger (Song, Nextgentel og Telenor) uten å komme inn. Får greit opp sidene for å velge kirkebok. Får også opp indeksen, men får ikke fatt i bildene. Klarte du det i går altså?De burde kanskje vurdert et tak på antall tilkoblinger slik at de som kommer inn får gjort det de skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Andersen

Når kan det forventes at denne tjenesten vil fungere som den skal? Er det snakk om dager, uker eller måneder. Ser i alle fall frem til alt er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Å kom igjen, da! Selv om en mener, og det er hun jo i sin fulle rett til å mene, at vi har det for godt til å klage, så er det jo ingen grunn til å ta på seg den såre furteminen, og insinuere at 'øvrigheta' ikke vil ha noe av dette spørsmålet. Det er mer enn nok hårsårhet i debattforaene her inn som det er.Jeg er kjempeutålmodig selv. Og håper sterkt noen kan gi et tidsperspektiv på hvor lenge det er til kort og kretser fungerer som de skal. Men jeg har jo ingen grunn til å føle meg krenket for at andre er mer tålmodige enn meg. Det er jo bare å fortsette å mase av hjertens lyst, så lenge man gjør det uten å bli for uhøflige.Jeg stiller meg derfor helt bak spørsmålet i innlegg nr. 19. Selv om jeg synes innskanningen og utleggingen av kirkebøkene er et vidunderlig kjempetiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.