Gå til innhold
Arkivverket

[#42397] Norderhov. Oppslag dåp 1875.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiEr det noen som har mulighet for å gjøre et oppslag for meg?Det gjelder Anders Martinsen (se vielse vedlagt). Jeg lurer fælt på hvem moren er, og om han er ekte/uekte.På forhånd takk!Mvh Lars Ove

bilete1291.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei:Ministerialbok nr.15 for Norderhov 1875-1884, side 8 (Rullefilm NR 49) viser følgende:Anders ble f.14.jan.1875 og dpt.17.mai i Lunder kirke. Han var ægtefødt. Foreldre: Møller Martin Andersen Gaardhammereje og Kone Anne Hansd. Faren Martin var 23 år, mora Anne 30 år. De hadde vært gift i 3 år.Knipset et digitalt bilde av skjermen jeg kjører rullefilmer på, klippet og legger det ved. Utenfor bildet følger faddere: Karen Torstensd. Jonsrudeie, Helene Andersd. Oppegaardeie, Helge Hansen Melby, Elling Iversen ibid og Martin Andersen ibid.Har desverre ikke filmen som viser vielsen til foreldrene.Mvh Ellef.

bilete1297.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Ellef:Da er nok dette faren til Anders: Lenke, men han har fått seg ny kone. (Anette er nevnt av nålevende).Jeg tror også fødselsåret til Anette er feil. I flg FS skal det være 1856, ikke 1865.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Rullefilmen jeg har, og som bl.a. inneholder kirkebok nr.15, slutter ved begravede høsten 1878. Må nok over til film NR 50, for eventuellt å finne begravelsen til Anders sin (første?) kone Anne Hansdatter. Mulig klokkerboka er lagt ut på nett, men kommer ikke inn på disse bøkene for øyeblikket.Fant på side 516: *Død 25.apr 1877, bgr.6.mai - Møller Martin Andersen Gardhammers Datter Hilda Mathilde, 1/6 år, f.7/2-77*. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ellef:Jeg takker så mye igjen. Jeg skal forsøke (i stillere perioder) å finne ut om hun døde eller om de kanskje bare ble skilt.Men jeg er 'nesten' sikker på at den Martin Andersen (innlegg 4) må være den riktige.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Enig i at det virker som Martin i innlegg (4) er faren til Anders. Han hadde trolig flyttet lengre utover i Soknedalen før 1900. Jobbet trolig også ved Heierenmølla. Sandaker og Busundhaugen er nærmeste naboer til både Berget og Heieren-Mølle. (Ligger ytterst i Soknedalen.)Noget må har krøllet seg i lenke (4). Mener det viste dette før i aften? Lenke Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen. Kanskje du allerede har funnet vielsen til Martin og Anne. Hvis ikke, se den skannede Klokkerbok nr.1 for Hønefoss 1870-1887, side 163. (Viet som par nr.3 året 1873.)Lenke Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei mølleryrket har visst gått i arv denne slekta. Se 1865-tellinga LenkeEn rullefil jeg har, HF 414 inneholdende vesentlig Nes i Hallingdal og den eldste boka fra Ådal, er der og med en snutt av kirkebok nr.24 for Norderhov.Fant under året 1850 vielsen til Anders Mikkelsen og Christi Helgesdatter. På side 308 er de ført som viede nr.39, dato 14.juli. Som du ser er er det en merknad om at de også er innført som nr.35, 13.juli.Legger allikevel med et klipp fra 14,juli. Lettere å tyde brudgommens fader til Mikkel Trondsen, samt brudens til Helge Klemetsen. (Forlovere var Anders og Erik Djerke). Når det gjelder døpte, starter kirkeboka som er filmet på denne, i 1855, slik at Mikkel Andersens dåb ikke er med. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

EllefHelt utrolig hva du klarer å finne ut. Jeg er veldig takknemlig. Og det er helt klart at dette er en 'møller'-familie. Tusen takkMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. En liten tilføyelse. Som du ser av kirkeboka er vielsen 14.juli (den overstrøkne) oppgitt å ha funnet sted i Lunder. (Både Lundesgaarden og Krogsrud ligger i Lunder annex.)Derimot er første innførte vielse 13.juni oppgitt å ha foregått i Viger. Spiller igrunnen liten rolle, gift ble de, barn fikk de også. Anders Mikkelsens alder 14.juli - 24 år. 13.juni - 23 år. Forlovere var fra Bjerke, ikke Djerke, som jeg for sent oppdaget jeg hadde tastet. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

Anders Martinsen, barnebarn av Anders Mikkelsen og hustru Christi Helgesdatter som i 1865 bodde på Tyttebærmoen,Lunder. Anders var møller i Gunderfoss i elva Sogna ( stedet kan påvises) Anders og Christi hadde 11 barn.Martin den eldste av sønnene, som senere var ved Melby, Garhammer og senere trolig ved Skjærdalen og Vikersund,(skiløperen i Holmenkollen Truls Bråten). Levekårene i Gunderfoss var nok ganske magre for i følge skoleprotokollen for Kirkemoen skole manglet barna tidvis klær/sko og møtte lite opp på skolen. Grener av familien utvandret. Noen har søkt opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Heisann. Etter at Anne Marie minnet meg på denne Gunderfossen og Truls Bråten, slo jeg opp i *Hringariki nr.2 - 2003, side 50*. I artikkelen om sistnevnte er og Kristi (Christi) Helgesdatter Krogsrudeie f.1828 gm Anders Mikkelsen f.1828 nevnt, Deres 11 barn er og listet opp.Videre leser jeg at Kristi var datter av Helge Klemetsen og Berte Arnesdatter som var husmannsfolk i Lia under Krogsrud. Berte var fra øvre Hallingdal fortelles det, og gikk for å være *klok kone*. De fikk 4 barn.Mener å ha vært borti navnet Berte Arnesdatter før, men kan i farten ikke si i hvilken forbindelse, annet enn at hennes liv endte på spesiell måte. Noe den skannede kirkeboka for Norderhov også forteller. LenkeVed begravelse er ført en L i margen, som betyr at hun ble gravlagt i Lunder. Hun døde 31/12-1872, bgr, 26/1-1873 - 78 år gml. Ser der ar anført: *Dræbt ved at Toppen af at Træ faldt ned paa Hendes Hode, da hun skulle fælde Træet*.Mener det var skrevet så, men tør ikke åpne lenket, for da risekerer jeg å *falde ut af Brukarforumet* Det var andre tider før, men man må få lov å undre. Hvorfor skulle ei 78 år gammel kjærring ut i skogen for å felle et tre, og det på nyttårsaften. Manglet hun tørrgran til å fyre opp med, eller hva? Sprek måtte hun uansett ha vært. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Se innlegg (11): Kanskje du har oppdaget det. Jeg bommet styggt på navnet til Anders Mikkelsens fader. Han er skrevet for Mikkel Fransen (eller Frantsen). Blir bedre når den skannede bok legges ut. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Else og EllefJeg må bare takke dere igjen, Når man driver og leter etter aner, blir det gjerne mest navn og datoer, og når det plutselig dukker opp historier og hendelser, så beveger jeg meg inn i en annen dimensjon. Da er det ikke bare moro, da blir det kjempe-moro.Når det gjelder min egen familie (Wangensteen) så oppsøker jeg stedene jeg vet noen bodde for å 'komme de nærmere'Takk!!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Forsøker for øyeblikket hjelpe par andre med å spore opp slekt på begynnelsen av 1800-tallet, og har samtidig din i minne.Bok nr.11, side 91 (HF 410) viser at Christi Helgesdatter Krogsrudeiet var f.19.mai 1828 og dpt.8.juni i Lunder kirke. Foreldrene er registrert som Helge Clemmetsen KrogsrudEiet og Hstr. Bergit Arnesdatter.Bok nr.18, side 189 (HF 412) forteller at Christi ble konfirmert 15.sept.1844 i Lunder. Samme foreldre og adr, men mora er her skrevet for Berte Arnesdatter.Bok nr.11, side 15 (HF 410) viser at Anders Mikkelsen ble f.1.des.1824 og dpt.6.febr.1825 i Norderhov kirke. Foreldre: Strandsidder Mikkel Frantsen Søndre Hønefos og Hst. Randi Eliasdatter.Her spriker det litt med hensyn til Anders Mikkelsens fødselsdato. I bok nr.19, på side 242 (HF 412) er fødselsdato 26.nov.1824, mens dåpsdato er lik i begge bøker - 6.febr.1825. Slikt er ikke helt uvanlig. Kan i farten ikke si hvilken er klokkerbok av disse,Faddere er nærmest uleselige ved Anders sin dåp. Kan allikevel si du har vært svært så heldig. Navnene Frans (i forskjellige varianter), var ikke blandt de mest brukte i Norderhov, Ei heller Elias. Vedlegget viser faddere innført i bok nr.11. Der finner du bl.a. *Kone Henrikka Eliasd., Pige Olia Frandtsd. og do Berte Frantsd.* Alle bodde ved Hønefoss. (Fadder nr.3 Ungk. Gulbrand Johansen var trolig tippolderaren min. Var smed og giftet seg 1827.)Mvh Ellef.

bilete1308.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Delte meninger om Family Search. Men at det iblandt letter letingen, er det ikke tvil om. Dersom vedlegget følger med, viser det at 13.mars.1806 ble paret Michel Frandsen og Randi Eliasdatter viet i Norderhov.1801-tellingen viser at navnene Frants og Elias ikke var så vanlige i dette store prestegjeldet. Har derfor en sterk følelse av dette er ditt par. De fikk vel en tallrik ungeflokk. Sannsynligvis var Randi datter av Elias Henningsen som bodde på Qvernbergsund Ødegard 1801. Så og si hele sørsida av Hønefoss er i dag tuftet på denne fordums gards grunn. Lenke Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Kombinert med 1801-tellingen er det i alla fall enkelt å finne en MULIG RIKTIG Mikkel Frantsen. Det var stor gjennomtrekk av arbeidere rundt Hønefoss på den tid, så man skal aldri være for sikker. Heldigvis er dette et sjeldent navn, så alt tyder på at han bodde på Hverveneie i 1801 Lenke .I farten kom jeg over noen kirkebokinnførsler som kan være av interesse. Alt i filmrull HF 409. Kirkebok nr.7, side 169a viser at Michel Frantsen Hønefos og Randi Eliasd. ibid ble trolovet 15.jan.1806 og viet 13.mars i Norderhov. Caut.Mænd var Søren Olsen Hønefos og Johannes Nielsen ib.Bok nr.6, side 179b forteller at den 27.nov.1785 vart ei Randi døpt i Norderhov. Foreldre: Elias Henningsen og Kari Larsd. Faddere var Hans Henningsen, Michal Thorsen, Ole Nielsen og Olia Thorsd. - Finner denne Randi Eliasdtr konfirmert i april 1801, 16 år gl.I bok nr.6, på side 155a er det registrert en Michel dpt.23.mai 1784 i Norderhov. Foreldre: Frands Michels. Hønefos og Kari Andersd. Faddere: Embret Jørgensen, Halvor Michelsen, Marte Karlsd, Ane Larsd og Lisbet Gundersd.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ellef:Jeg er imponert og veldig takknemlig for det du klarer å finne ut.....skulle du en gang ha behov for et oppslag Hedmark/Oppland....bor jeg rett ved arkivet her på HamarMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Takker for tilbudet om oppslag. Før eller siden trenger jeg det nok.Du kan i alla fall trøste deg med at det om en tid blir mye enklere å finne frem i kirkebøkene her fra Norderhov. Regner vi med annexene, er disse fram til ca.1900 fordelt og spredd på minst 15 forskjellige mikrofilmruller. Her teller jeg og med Klokkerbøkene. Gleder meg til at de etter skanningen blir å få samlet på DVD.Fra ca. 1814 og bakover i tid er alt mye enklere. Da er de samlet i kun 3 forskjellige ruller, HF 409 (1775-ca.1814), HF 408 (1740-1774) og HF 407 (1704-1739).Med at alt blir så mye enklere, mener jeg med hensyn til kirkebøker. Stopper sjøl opp med et par av anene mine midt på 1700-tallet. Helt vanlige navn, så foreldrene kan for alt jeg vet være innflyttede sagarbeidere.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

I Kirkebok nr.6 for Norderhov, side 62b (Rull HF 409) er trolovelsen til Elias Henningsen og Kari Larsdatter innført.De ble trolovet 5.juli 1778: 'g.S. Elias Henningsen og Pigen Kari Larsd: - Spons: Jon Halbakken og Peder Søflaten'.Side 66b: 'Copulerede 8.de Octob. 1778 i Hovedkirken - g.S. Elias Henningsen Nærstadeje og Kari Larsd:'Men Hovedkirken menes Norderhov kirke. Rullefilm HF 408, hvor forhåpentligvis dåpen til Elias og Kari er innført har jeg ikke. Men må snart låne den. Vil da samtidig se etter disse. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Som før sagt er du heldig, da både Frants og Elias var mindre brukte navn her i Norderhov. Etter 1801-tellingen skulle Frants Mikelsen og Elias Henningsen være født henholdsvis 1757 og 1754 (De gikk i sitt 45.år og 48.år).I kirkebok nr.4, side 253b (Rull HF 408) fant jeg en Frans dpt.28.nov 1756 i Hovedkirken. Foreldre: Mikal Frantzen Hønnefos og Ingebor Bentsd. Faddere Povel Møller, Peder Frantzen, Ingebor Jensdatter, Kierstie Olsdatter og Kierstie Persdatter.Fant og en Elias Henningsen døpt i 1851. Alderen her stemmer ikke fullt så godt med 1801-tellingen, men mener det er meget stor sjanse for at han er den riktige. Bok nr.4, side 154a viser at 22.aug.1751 ble en Elias døpt. Foreldre: Henning Jensen og Rang(ne?) Bergsvendsd. Fadddere Nicolas Jacobsen, Erik Andersen, Inger Engebretsd., Anne Jonsd. og Marthe Ellingsdtr.Slo så opp i en transkribert liste fra Ekstra- Skatten 1762 for Norderhov. Dette skattemantallet har ikke med barn under 12 år, men begge foreldreparene var blandt de 156 personene som var registrert under Qvernbergsund Ødegaard. - Michel Frantsen, husmann og kona Ingebor. - Henning Jensen, husmann og kona Ragne.Derfra tilbake til bok nr.4. Nå side 162a: Trolovede 11.febr.1752 i Haug - Mikal Frantzen og Ingebor Bentsd. Cav.Mænd: Lars Olsen Smed og Henri(?) Sørensen. Ekteskapet finner du ikke før 18.jan.1753 i Hovedkirken. I mellomtiden hadde de hatt sønnen Søren til dåpen 27.des.1752 i Haug. Ingen merknader om at han var 'uægte', da de var trolovet. Ville vel ikke gifte seg mens Ingebor var gravid. Fant samtidig deres datter Marthe dpt.16.sept.1759. (Her er nok patronymikonet til Mikal ved en feil blitt Hansen). Nevner dåpen til Marthe, da det later til å være flere 'nøkkelfaddere', bl.a. Erik Frantzen, Ole Frantzen og Johanne Frantzdatter. Garantert flere barn, som jeg ved en rask sjekk ikke har lagt merke til.Sveivet så tilbake til side 59a, hvor trolovelsen mellom en Henning Jensen Hønnefos og ei Ragne Bergsvendsdatter er innført 16.juni 1745 i Hovedkirken. Caut. Mænd var Tosten Ammundsen Hønnefos og Henri(?) Sørensen. Vielsen fant sted 28.des.1745 i Haug. Anser sjansen som stor for at dette er riktig par, da også kombinasjonen Ragne (i forskjellige varianter) Bergsvendsdatter var et ytterst sjeldent navn her på den tiden.De hadde sikkert flere barn enn hva jeg har fått med, men nevner: Anne dpt.10.des.1747. Jens dpt.2.febr.1749, Elias 1751 har du fra før, Hans dpt.21.juli 1754 (Mora feilskrevet Ragnhild) og Sven dpt.8.mai 1757, med *nøkkelfadder* Ole Bergsvendsen. Ei Live Bergsvendsdtr var faddder både til Anne, Jens og Hans.Tråden begynner kanskje bli lang, så mulig du har større sjanse for at også andre svarer dersom du deler den opp? Skulle du siden ønske flere opplysninger, kan du gjerne sende meg en privat mail. Adr: ellef-e(krøllsnabel)online.noMvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.