Gå til innhold
Arkivverket

[#42399] Skifte Ytre Sogn - Ole Gregorisen Hardbakke


Gjest Terje Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 2. og 3. august 1757 og nevner enken Elisabet Nilsdatter og barna Nils Olsen Børtnes, Gregorius Olsen, matros i kongelig tjeneste, fraværende, Jacob Olsen, 17, og Magdeli, g.m. Iver Pedersen Harbache.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Terje,Veit du om denne Nils Olsen er omtala i Gulen-bøkene og evt. kvar? Eg har kanskje bladd fort, men har ikkje funne han (og kona) under Byrknes.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Først av alt - mange takk til Yngve for hjelp enda en gang.Så til Gisle. Grunnen til spørsmålet var et håp om at skiftet ville inneholde litt mer informason om Nils. Gb har en Nils Olson Ånneland på bnr. 20 på Byrknes som eg misstenker for å være (enda) et 'fantasifoster', og at han i stedet er sønnen til Ole Gregoriusson på Hardbakke. Blant annet har eg ikke funnet denne Nils døpt på FS.Nils Hardbakke ble jo først gift med Synneve S. Avløyp. Om henne sier jo Sb at hun ble bosatt Ånneland, og Gb har 'sin' Nils Olson som bruker på bnr. 2 på Ånneland til 1752. Min teori er da at Nils Hardbakke først bosatte seg på Ånneland men flyttet til Byrknes etter at Synneve døde. Eg er svært interessert i om du har noen synspunkter på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

No e eg med :-) Ser eg har hatt problem med å plassere denne Nils Olsson Ånneland sjølv...Etter det eg kan finne ut kan ikkje den Nils Olsson som er nemnd under Ånneland og seinare Byrknes vere son av Ola Rasmusson og andre kona Marit Sjursdtr. Haveland slik det er skrive i GB (ref. Ånneland 89-6,32). Nils Olsson dp 21.2.1717 (ref. FS) på Hardbakke er ein god kandidat.Eg vil derfor 'konkludere' med at Nils Olsson Hardbakke er identisk med Nils Olsson Ånneland, seinare til Byrknes.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Ola Gregorison Risne (som han er skreven i SB) er vel den Olle Gregoriussen, som er 11 år ved MT1701 under Riisze (Rise)?Ifølge GB er mor hans ei Magdelig/Magnhild Monsdtr. som gifte (omkring 1695) seg med Mikkel Olsson Rise. Sjå G.nr. 12, s. 143/144.Ei halvsyster av denne Ole Gregoriussen (Rise), Marit Mikkelsdtr., gifta seg med bror til Synnøve Sjursdtr. Avløyp, nemleg Jakob Sjursson Avløyp.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Dette var interessant! Hadde selv den samme kandidaten for Ole, men hadde ikke oppdaget forbindelsen til Synnøve. Da øker nok sannsynligheten for at vi er på rett spor. Takk skal du ha Gisle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.