Gå til innhold
Arkivverket

[#42405] Oppslag kirkebok, døde Drangedal, Telemark, 1915


Gjest Anne Strande
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Strande

Hei. Jeg prøver igjen. Er det noen som har mulighet til å hjelpe med å sjekke om det var i Drangedal oldefar døde.Håper noen kan hjelpe meg med et oppslag på dette. Min oldefar Gothard Aaneby, døde i Telemark, 25.06.1915. Det er mulig det var i Drangedal, men vi har ikke noen sikre kilder. Det vi vet er at han druknet, muligens som følge av hjerteproblemer. Han ble begravet i Telemark. Håper at det er noen som kan slå opp i kirkeboka for Drangedal og sjekke der.Han og familien hadde nettopp flyttet til Telemark da dette skjedde og min mormor, min kilde, var liten og husker ikke mye fra dette. Videre vet jeg at han hadde fått en ny jobb i Telemark, han jobbet for Levahn motor fram til 1911 og etter dette for Standford. Fortellingen i familien sier at han arbeidet med å båtmoterer da han døde. Tidligere i livet hadde han reist mye i forbindelse med jobb, Russland,dvs. Kamptsjaka og Sibir og i Kina. Vi har bilder fra dette.Denne oldefaren har vi historier om, men lite faktakunnskap. Er det noen som har tips om hvordan jeg kan finne ut mer om han annet enn i adressebøker og folketellinger. Er veldig nysgjerrig på de jobbene han hadde. Tema: 'Aaneby, muligens død i Drangedal, 1915' Ansvarleg redaktør: Yngve Nedrebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anne Strande

Jeg fant, jeg fant! Tålmodighet nytter. Det var Sauherad han var i da han døde, begravet 30.06.1915. Det kan se ut som om han bodde på Risløkkås(en) ? da han døde.Kan noen hjelpe meg med nærmere geografisk plassering? Sauherad er et stort område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Det kan godt hende, jeg skal prøve å lese hva som står i kirkeboka en gang til.Jeg her lett lenge etter stedet oldefar ble begravet, så dette var gårsdagens gjennombrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.