Gå til innhold
Arkivverket

[#42406] Sandgaden i Trondheim 1917-1920


Gjest Brit Høiland Fjellberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Brit Høiland Fjellberg

På vegne av min fjerne slektning Corrine i Saskachewan i Canada, legger jeg inn følgende etterlysning;Kristine Mathilde Larsdtr f. 1873 på Gåre i Kvæfjord. Hun kan ha brukt etternavnet Gaarde, som flere av hennes brødre gjorde. Hun var sykesøster og, så vidt vi vet, ugift. Hun reiste tidlig og bosatte seg i Trondheim. Corrine har oppl. som sier at Kristine var bosatt hos familien Digre i Sandgaden 11 i perioden 1917-1920. Corrine ønsker om mulig kjennskap til Kristines videre skjebne. Bl.a. lurer hun på hvilken kirke hun kan ha tilhørt, som lå nærmest hennes bosted i Sandgaden.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei Berit, og takk for snarlig svar.Jeg skal sende adressen til Vor Frues Menighet i Trondheim til Corrine i Canada, så kan hun prøve å gjøre en henvendelse dit. Antakelig døde Kristine i Trondheim, men vi har ingen oppl. om hvor hun er begravet. Men ett sted får vi begynne, og Vår Frues kirke ligger altså nærmest der hun bodde.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

På søk i Dis-Norge sin base for gravminner i Norge finner jeg en Kristine Mathilde i Trøndelag som er født i 1873.Kristine Mathilde Hagen - født 2. mars 1873 - død 31. oktober 1959 - begravet 7. november 1959 - gravsted, kommune og kirkesogn: Åfjord. ID-nr:1069003.Jeg søkte på hele Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Hun har gravnr. 21 og på gravnr. 20 ligger en Karl Albert Hagen begravet. Han er født 4. juli 1873, døde 13. mars 1969 og begravet 22. mars 1969.Dette er sannsynligvis ektemannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei Reidun, mange takk for oppl.Jeg gikk tilbake til mine slektsoppl. vedr. Kristine. I min database har jeg notert at hennes fødselsdato var 7. juni 1873.Videre så var hun hjemme på Gåre i Kvæfjord og stelte for sine gamle foreldre i noen år. I alle fall mellom 1901-1906. Etter dette returnerte hun til Trondheim, og så vidt vi vet var hun ugift i 1917-1920, da hun bodde hos fam. Digre.Jeg har derfor en følelse av at den Kristine Mathilde Hagen du aller vennligst fann begravet i Åfjord, antakelig ikke er den vi søker.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Mange takk Toril, for lenken til Trondhjems Adressebok. Den var både interessant og nyttig.Synd at årgangene på nett sluttet der. Vet du eller noen andre om det finnes adressebøker for Trondheim arkivert på statsarkiv eller andre steder?mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei Gunnar Andre - mange takk for opplysningen!Så får jeg spørre om det er noen der i nærheten, som har anledning til å slå opp i div. adressebøker for Trondheim etter 1920. Det vil være av stor interesse for Corrine i Canada hvor lenge vi kan følge Kristine Gaare/Gaarde. Kristine var søster til Corrines oldefar Jakob, som utvandret i 1901 - først til USA, så til Canada.Vi finner Kristine i 1920 som er den siste årgangen på nett. Da var hun 47 år.Jeg blir veldig takknemlig for all mulig hjelp.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei Jan E!Det er alle tiders at du la inn bilde av Sandgaten 11 slik den ser ut i dag. Takk for det.Corrine i Canada kommer til å bli henrykt når hun får se det.Ellers håper vi jo på at en eller annen kunne være så vennlig så se om gamle adressebøker for Trondheim, er tigjengelig etter 1920. Det vil være av stor interesse å vite hvor lenge vi kan følge Kristine Gaarde.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Gjessing

Jeg har vært en tur på Trondheim folkebibliotek og kikket i adressebøkene, som det viser seg går fram til 1993. Noen årganger mangler riktignok. Jeg har funnet Kristine Gaarde på forskjellige adresser i Trondheim. Siste adresse er Nedre Møllenbergs gate 58. Jeg finner henne der fra 1936 til 1955. Flere årganger rakk jeg ikke før stengetid. Jeg skal komme tilbake med flere opplysninger og se hva jeg kan finne etter 1955, men det blir først om et par uker. mvh tgj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei Toril!Hjertelig takk for hjelpen så langt. Vi setter stor pris på den, og blir takknemlige for flere opplysninger etter hvert som du får anledning til å besøke Trondheim Folkebibliotek.Det hadde vært fint å få kjennskap til Kristines bostedsadresser mellom 1921-1935 og om hun evt. er å finne etter 1955. Dette året var hun 82 år gammel. Videre vil det være informativt om det står nevnt noen titler underveis på henne. I 1920 var hun tjenestepike.I perioden 1936-1955 bodde altså Kristine i Nedre Møllenbergs gate 58. Er det noen som vet om denne gaten tilhørte 'Vor frues sogn' slik som Sandgaden? (jmf. innlegg 2)mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Corrine i Canada ber meg uttrykke takknemlighet for informasjon hentet fra Trondheim adressebøker, samt takk for fotografi av Sandgaten 11.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Toril Gjessing

BeritNedre Møllenberg g. 58 ligger i Bakklandet prestegjeld.Om Kristine Gaarde (KG) finner jeg dette i Trondhjem Adressebok (f.o.m. 1945 heter den Trondheim Adressebok):1921: ikke nevnt1922-25 årgangene mangler i Tronheim Folkebibliotek1926: ikke nevnt1927-30: KG, pleierske, Bispegt. 4 [Denne adressen er Thomas Angells Hus "]Lenke. I registeret ordnet etter adresser, med denne adressens beboere, finnes et femtitall navn. Annenhver enke og pleierske går igjen i deler av denne listen. En kan gjette at noen pensjonærer hadde sin egen pleierske. Navnet til KG står mellom Valborg Hustad og Elisa Knoff-Rye (i 1927 Anna Knoff-Rye, ikke Elisa)1931: KG ikke nevnt I dette året finner jeg ikke Elisa Knoff-Rye i Bispeg. 4, men Valborg Hustad er der fortsatt.1932: KG, frk.,Rosenborg gt.21 [men ikke nevnt i registeret over beboere på denne adressen.1933: årgangen mangler1934: KG, Nedre Møllenberg gt. 58 [ingen tittel]1956: KG, pens. Nedre Møllenberg gt 581957: sidene i adresseboa mangler1958: KG ikke nevntJeg har sjekket om Knoff-Rye finnes på annen adresse i Trondheim i 1926 og finner ingen.Jeg har notert navnene på øvrige beboere i Nedre Møllenberg g. 58 i 1956. Siden de kan være nålevende, vil jeg ikke legge dem ut på nettet. Jeg har også navnene på øvrige beboere i 1934. Ingen av dem har navnet Gaarde.Hvis du oppgir e-postadresse, kan jeg maile disse navnene. Mvh Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei Toril!Mange takk for den tiden du har brukt til å finne informasjon til meg fra adressebøkene.Du kan sende e-post til meg; brit.h.fjellberg(krøllalfa)dnett.noVidere så kom jeg ikke inn på lenken ovenfor. Ser at du skriver at Nedre Møllenberg g tilhører Bakklandet prestegjeld. Hva er navnet på kirken (e)?mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hjertelig takk til deg Toril for all hjelp og epost.Det siste årstallet Toril Gjessing har lokalisert Kristine Gaarde, er i 1956. Hun var da 83 år gammel og pensjonist, bosatt i Nedre Møllenberg g 58. Det ser ut for at hun hadde denne bopelen i over 20 år. Iflg. Toril tilhørte denne gaten Bakklandet prestegjeld/Bakke kirke(innlegg 23).Det kan vel være en mulighet for at Kristine ble begravet ved Bakke. Dersom noen har oppl. som peker i den retningen, vennligst ta kontakt. Ellers kan jeg råde Corrine i Canada til å ta direkte kontakt med menigheten for å høre.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.