Gå til innhold
Arkivverket

[#42412] To foreldreløse unge damer fra Bardu i Troms til U.S.A.


Gjest Tore Øverby
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Øverby

Inga Serine Pedersdatter Strand, f. 1869 på Langstrand i Bardu, ogMarit Pedersdatter Strand, f. 1867 på Langstrand i Barduutvandret 27.7.1881 med skipet Tasso, med Crockston, Minn, som reisemål. Nr. 237 og 238 i lenke:LenkeJeg skulle prøve å hjelpe slekta i Norge med å finne dem igjen i USA, men nå trenger jeg hjelp selv! Er det noen som har mulighet for å gjøre et forsøk? Mvh Tore Øverby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Kan du forklare stikkordet Bellingham nærmere?Den 18. august er Inga og Marit vel framme i New York med damperen 'State of Indiana':New York Passenger Lists Record about Inga Strand Name: Inga Strand Arrival Date: 18 Aug 1881 Estimated Birth Year: abt 1870 Age: 11 Gender: Male Port of Departure: Glasgow, Scotland and Larne, Ireland Destination: United States of America Place of Origin: Norway Ship Name: State of Indiana Port of Arrival: New York Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United StatesNew York Passenger Lists Record about Marit Strand Name: Marit Strand Arrival Date: 18 Aug 1881 Estimated Birth Year: abt 1864 Age: 17 Gender: Female Port of Departure: Glasgow, Scotland and Larne, Ireland Destination: United States of America Place of Origin: Norway Ship Name: State of Indiana Port of Arrival: New York Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United States

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Fra Tranøy i Troms har jeg fått tilsendt kopi av et foto av tre damer, laget i Rembrandt Studio, Bellingham, (USA?). Det er sendt som nyttårshelsing 1910, ”til tante Randine og kusine Ingeborg”, Avsender er Marit Anderson. Jeg lurer på om det er ”vår” Marit Strand, som kanskje er gift og har skiftet navn. Person nr 2 kan være søstera Inga. 3. person er mer uviss. Det er etterkommer av en av mottakerene av helsinga som no er eier av fotoet.Jeg la inn ordet Bellingham da jeg tenkte at damene kanskje kunne ha tilknytning der, eller området i nærheten. Det har neppe noen direkte forbindelse til damene våre- .Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tore Øverby

Først en stor og sterkt forsinket takk til Kolbjørn for viktige opplysninger!Inga Serine og Marit reiste sammen med en familie frå Bardu; Ole Steien med kone og tre barn. Id-nr. 231-235, med samme båt og reisemål.LenkeVar de i sammen ved ankomst New York, og reiste de videre i ”samlet tropp”? Hvor blei det av dem? Er det noen som har mulighet for å spore dem på deres videre ferd? Jeg er helt ”blank” når det gjelder verdensspråket. Kanskje ligger det mer i Kolbjørns innlegg enn det jeg klarer å tolke!-.På forhånd takk! Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Geografien: Crookston, MN ligger på grensen til Nord-Dakota nær Grand Forks. Et Bellingham har vi på vestkysten i staten Washington nær grensen til Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Mer Geografi: Det er ett sted (landsby) til som heter Bellingham. Det ligger i staten Massachusetts, ca. 2-3 timers kjøring sydvest for Boston!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Du spør i innlegg nr. 4 om de kom samlet fram i samlet tropp alle sammen. Svaret er ja. Hvis du legger inn mailadressa, så kan jeg sende deg bilde av siden i ankomstprotokollen fra 1881. Har også funnet ut at det ligger en liten by Bellingham litt lenger sør i Minnesota. Skal se litt nærmere på dette. Kunne også ha bruk for fødselsdato og -år for Inga og Marit og fornavn på faren til Ole Steien. Kanskje du kan legge inn dette?Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Takk til alle tre for innlegg!Kolbjørn! Her er Ole Steigens far:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=dp19221832&gardpostnr=226&personpostnr=676&merk=676#ovre>LenkeHar søkt på fødselsdag og -år for Inga og Marit på lenke som jeg fekk via tema 44589, men har så langt ikke funnet de to emigrantene der. Skal prøve et nytt søk! Her er de tre søstrene, men--.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Tore - Det blir jo litt sånn 'nålen i høystakken' dette, for de giftet seg vel både Inga og Marit.Jeg har funnet en Inga i Washington og 'magefølelsen' sier meg at dette godt kan være 'din' Inga. (Men den er dessverre ikke alltid å stole på.)1930-census - Lawrence - Whatcom - Washington.Ole E. Hilland, Head, 70, f. i Norge, giftet seg 30 år gl., imm. 1885, Farmer.Inga S. Wife, 60, giftet seg 20 år gl., f. i Norge, imm. 1881.Arthur, sønn, 31, ug., f. i Minnesota.Ivan O., sønn, 22, ug., f. i Wash.Alma, datter, 20, ug., f. i Wash. Denner familien kan følges i samtlige tellinger tilbake til 1900. Samtlige tellinger gir også imm. år 1881 for Inga. I 1900 bodde de i Esther, Polk, Minnesota. Minnesota var jo også Ingas reisemål ved emigrasjonen. I 1910, - 1920 og altså i 1930 bodde de i Whatcom, Washington. Der finner vi også Bellingham: Lenke,_Washington+bellingham&hl=nn&gl=no&ct=clnk&cd=10Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss
Gjest Kolbjørn Næss

Hei.På denne adressen vil du finne mer om Myrtle Hillard. Tror sikkert du her vil finne fram til nålevende slektninger etter Inga. Lykke til! – Her er også bekreftelse på Bellingham i Washington!Lenke MvhKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Ja her var det mye å fordøye på en gang! Etter å vurdert innleggene, ser det da ut til at magefølelsen hans Arne fungerer som den helst skal! Hjertelig takk til Kolbjørn, Helge, Bernt, Arne og Åse for god hjelp! Takk til Kolbjørn også for mange vedlegg i e-post!Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.