Gå til innhold
Arkivverket

[#42414] Peder Baabufjellet F.Røros?, kom til Gaulstad, Ogndalen,kvar kom hans kone fra?


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Hallo, prøver meg her om kring Peder Baabufjellet Olsen og hans slekt.(Når det gjeld Peder, har eg ei etterlysning på han under Sørtrønderlag).Peder Olsen Baabufjellet kom fra Rørosområdet, iflg. Sparbu bygdebok? Han vart g. med ei Martha Olsdtr, f.ca. 1775- samme f. år på begge.I Sparbu b.bok står det at denne Martha Olsdtr var fra Sørfjellet.Kirkebøker fra Stod ligg på nettet, og det er ingen Martha Olsdtr her fra Sørfjellet som stemmer. En av etterkommerne i slekta kunne opplyse at det stod Martha Olsdtr Risberg i kirkeboka -det var vel under døpte.Årholt-som var ein av forfatterne til Sparbu b.bok skreiv at ho var taus på Risberg.(Risberg i Stod)?At ho skulle vere fra Sørflellet, finn eg ikkje ut noko om, er det nokon som veit kvar ho kom fra, og kven hennes foreldre var?Martha Olsdtr var altså f. 1774/5, og døde på gården Rygg i 1853.(Var på legd).Ble g. med Peder Olsen i 1796, i 1801 budde dei på Klæbo nedre. Flytta så til Bjørnør/Stod. 1809 tilbake til Ogndal, losjerte i N-Brandsegg. 1817-Susegg-Bakkhaugen. 1846-bodde Martha fortsatt i Bakkhaugen, men kom på forsorg i Rokka. Døde på Rygg legd i 1853.Martha Olsdtr og mannen Peder Olsen hadde tilsammen 9 barn, der 7 av dei vaks opp. Den mest kjente av deres barn er vel Abraham Fjelli, f. 1817 Susegg.Ja, er det nokon som har opplysninger om Martha Olsdtr hadde det vore fint!!Hilsen B E Veie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.