Gå til innhold
Arkivverket

[#42419] Ingebor Abrahamsdatter Sleipnes, Rødøy, ca. 1722-1777


Gjest Jan Sjåvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sjåvik

I 1777 dør holdskone Ingebor Abrahamsdatter Sleipnes i Rødøy, og alderen hennes sies å være 55 år. Hun er utvilsomt konen til Herman Andersen Sleipnes, som sammen med henne får fattigstøtte i 1770-årene. (Han er sønnesønn til lensmann Herman Hansen, fra Sleipnes men for det meste bosatt i Esvika.) Herman og Ingebor blir trolovet i 1759, og får sønnene Niels og Tollov døpt i henholdsvis 1760 og 1762. Dessuten er det mulig at deres datter er Ane Pernella Hermandsdatter Norum, som dør på Tjong i 1789 (24 år gammel, sies det, men hun er muligens identisk med den Ane Hermansdatter som blir konfirmert i 1774, 17 år gammel, og da blir det problemer med dette regnestykket.)Mitt spørsmål er imidlertid: Er det noen som kjenner opphavet til Ingebor Abrahamsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Ser vi på fadderlistene til Nils og Tollev dukker det bare opp ett navn man kan feste seg ved: Marit Abrahamsdater som er fadder til Nils i 1760.Ingeborg Abrahamsdatter og Hermann døde som du sier allerede i 1777. Sønnen Tolev ble konfirmert i 1780 i Rødøy, men døde i 1786 i Meløy hvor han ble jordsatt.Sønnen Nils døde også ugift i Meløy det året. Her har vi et skifte i Skifteprotokoll for Helgeland, 16/9 1786, bok 64, side 556. Her får vi ihvertfall vite hva hans mors søsken heter:Bror: Henrik Abrahamsen som da var død. Søstre: 1) Marit Abrahamsdatter, gift med Albrigt Rasmussen på Lurøysjøen. 2) Anna Abrahamsdatter som da var død, men hadde en sønn som tjente på Øysund i Meløy.Henrik Abrahamsen døde ca. 1757, det er skifte efter ham i Værnesosen 22/8 d.å. Han var gift med Ane Pedersdatter og de hadde en 2 år gammel sønn Abraham.Marit Abrahamsdatter var født ca. 1729 og var husmannskone på Ytre Kvarøy i 1769.Faren til denne søskenflokken kan derfor være en av de Abraham’ene man finner i 1701-tellingen.Som et lite innspill i din søken vil jeg nevne skiftet i Våga i Rødøy 31/7 1688 efter Ulvild Abrahamsdatter, gm Henrik Olsen. De har to barn som heter Abraham Henriksen og Ingeborg Henriksdatter, begge da umyndige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

I følgje innrulleringsmanntalet 1755 var Henrik Abrahamsen født i Våga omlag 1725. På denne tida var det ein skattytar i Våga med namnet Abraham, Abraham Henriksen som vart son til Henrik Olsen og Ulvhild Abrahamsdtr. Dei fire syskena ovanfor skulle såleis vera barnebarn av Henrik og Ulvhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Mange takk for hjelpen, Terje og Olav Helge.Det er svært interessant å finne kvinnenavnet Ulvhild i denne slekten. Det er et uhyre skjeldent navn på nordre Helgeland, etter det jeg vet. Det er også interessant å se at det er slektsforbindelser nordover til Meløy, og da særlig til Øsund.Det er vel nærmest umulig å få klarhet i dette, men kan det ha vært en forbindelse mellom folket i Våga og på Sleipnes og Benkestokkene i Meløy?Igjen takk for hjelpen.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Anna Abrahamsdatters sønn, Hendrich Christensen, tjente i 1786 hos Peder Larsen, Øysund. Denne Peder Larsen (ca 1753 – 1827) var fra Sleipnes. Se Slægten Benkestok side 235. (I SB oppgis det at han bodde ”paa Dalen i Melø”, men ved folketellingen 1801 var han anført som bruker i Øysund.) Etter det jeg kan se var Peder Larsen i mannslinjen av samme slekt som ”Norum” uten at han brukte navnet. Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Mange takk, Leif. Peder Larsen Sleipnes/Dalen/Øysund er tippoldebarn til lensmann Hans Andersen, som antagelig er f. ca. 1608 og iallfall død før manntallet i 1666, da hans enke Hermansdatter bor på Sleipnes med sønnene Herman og Laurits/Lars. Herman Hansen er far til Ole Hermansen Norum, som muligens er den første man med sikkerhet vet brukte Norum-navnet. Jeg vet ikke hvordan (eller om) Hendrich Christensen er i slekt med Peder Larsen, men det er vel ikke usannsynlig. Det som har slått meg fram igjennom årene er hvor mange forbindelser det er mellom de mer framstående familiene i Rødøy og i Meløy, og det er vanskelig å unngå å spekulere over hvorvidt det kan være gammelt slektskap mellom f. eks. folk i Våga/Sleipnes-området og f. eks. Benkestokk-folkene i Meløy. Men det eksisterer kanskje ikke kilder som gjør det mulig å få sikker kunnskap om dette.Takk igjen. Din kommentar hjalp meg til å oppdage en dobbeltregistrering i databasen min.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Jan Sjåvik Jeg ser at du bor i USA, og lurer på om du der har tilgang til eldre utgaver av avisa 'Nord-Norge', som ble utgitt av norskamerikanere. Redaktørene skal i mange år ha vært ekteparet Sandhei. Jeg har et brev sendt avisa av Mr. and Mrs. Norum, Hatton, North Dakota, men skulle gjerne visst om andre fra Meløy og Rødøy som har hatt innlegg i avisa.Vennlig hilsen Trond Aakvik taakvi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp denne gamle debatten igjen, og lurer på om noen nå har greid å finne slektsmessige forbindelser mellom folket på Sleipnes her og Benkestokslekten. Det er jo stor sannsynlighet for at Hans Andersen Sleipnes er min ane, men da gjennom sønnen Lars som det er skifte på i 1710.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.