Gå til innhold
Arkivverket

[#42422] Kvadratalen


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Ved en utskifting i 1818 i Eidskog var det oppgitt at en av 8 eiere eide 44.441 kvadratalen av totalt 2.133.184 kvadratalen svarende til 4 huder. Hvor meget blir 44.441 kvadratalen, omregnet til tomtemål idag? Jeg har oppfattet at en alen er lik 2 fot(0.6275 meter) Kan det bli ca. 11.000 mål?mvh Hans Petter E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Beklager jeg har skrevet litt fort hva jeg var ute etter. Personen jeg søker eierforholdet til eide 370.630 kvadratalen av totalt 2.133.184. 2.133.184 var lik 4 huder og et skinn var 44.441 kvadratalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

1 kvardratalen = 0,6275 m/a X 0,6275 m/a = 0,3938 kvardratmeter.2.133.184 kvadratalen / 0,3938 kvadratmeter pr. kvadratalen = 5.417.000 kvadratmeter = 5.417 mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Den generelle framgangsmåten for å få kvadratalen over til mål er altså følgende:- del antallet kvadratalen på 0,3938- stryk de tre siste sifrene og rund av for å få antall mål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Litt på sida av det egentlige spørsmålet:Det er muligens på sin plass å påpeke, at selv om 4 huder tilsvarte 2.133.184 kvadratalen i dette tilfellet, kan ikke det gjøres til en generell regel. Dette da huder og andre landskyldenheter sa noe om hvilken avkastning en gård var ventet å gi, og ikke noe om arealet. Spesielt for store skoggårder er dette viktig å påpeke, for landskylda var nok nesten utelukkende påsatt med hensyn til en gårds innmark og ikke utmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.