Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Hans Petter Engh

[#42425] Gravsted Håkon V Magnusson

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

I Aftenpostens morgennummer en av de siste dagene fremgikk gravsteder for en rekke vikinge- og middelalderkonger. Jeg glemte å sjekke for Håkon V Magnusson, men har tidligere notert at han døde i Tønsberg. Var gravstedt i Tønsberg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Håkon Vs grav var i Mariakirken i Gamlebyen i Oslo. Graven er i dag tom, men den er markert med ei gravplate - der, som Aftenposten lakonisk nok kommenterer, man stadig kan se folk sitte å grille pølser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Kornstad

Hodeskallen til Håkon V er i det Kongelige Mausoleum på Akershus.Hilsen Laila Kornstad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Petter Engh

Mange takk for svar. Det pussige var dersom jeg husker rett at det i Aftenposten ble oppgitt og avbildet en minneplate over kong Håkon V Håkonsson i Mariaparken og ikke Håkon V. Magnusson. Den graven ble benyttet til forskning i ca. 1860. Det var vel to forskjellige konger? I aftenposten ar også fremhevet nboen få graver i Tønsberg, som jeg ikke kan erindre navnet på? Har det vært en skrivefeil i Avisen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Håkon IV Håkonsson (død 1263) og Håkon V Magnusson (død 1319) var to forskjellige konger, ja. Det sto riktig i Aftenposten: LenkeDen eneste i Tønsberg ser ut til å være Erling Magnusson Steinvegg (død 1207), en unummerert opprørskonge som hevdet å være sønn av Magnus V Erlingsson (død 1184).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive