Gå til innhold
Arkivverket

[#42425] Gravsted Håkon V Magnusson


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

I Aftenpostens morgennummer en av de siste dagene fremgikk gravsteder for en rekke vikinge- og middelalderkonger. Jeg glemte å sjekke for Håkon V Magnusson, men har tidligere notert at han døde i Tønsberg. Var gravstedt i Tønsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Håkon Vs grav var i Mariakirken i Gamlebyen i Oslo. Graven er i dag tom, men den er markert med ei gravplate - der, som Aftenposten lakonisk nok kommenterer, man stadig kan se folk sitte å grille pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Mange takk for svar. Det pussige var dersom jeg husker rett at det i Aftenposten ble oppgitt og avbildet en minneplate over kong Håkon V Håkonsson i Mariaparken og ikke Håkon V. Magnusson. Den graven ble benyttet til forskning i ca. 1860. Det var vel to forskjellige konger? I aftenposten ar også fremhevet nboen få graver i Tønsberg, som jeg ikke kan erindre navnet på? Har det vært en skrivefeil i Avisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Håkon IV Håkonsson (død 1263) og Håkon V Magnusson (død 1319) var to forskjellige konger, ja. Det sto riktig i Aftenposten: LenkeDen eneste i Tønsberg ser ut til å være Erling Magnusson Steinvegg (død 1207), en unummerert opprørskonge som hevdet å være sønn av Magnus V Erlingsson (død 1184).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.