Gå til innhold
Arkivverket

[#42428] Trenger hjelp med Elverum rundt 1800 - Peder Gundersen Økset.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I FT står Peder Gundersen oppført med mor og søsken under Økset, 27 år og skredder.I FS står han døpt 17 jul 1774.I FS gifter han seg 29 jun 1802 med Anne Embretsdatter.Kjenner noen til hvor det ble av Peder, om han flyttet fra Elverum til Tromsø?Søker en Peder Gundersen som døde 52 år gammel under Kalsletten i Tromsøysund 10 nov 1826, gift med Johanna Ingebriktsdatter født i Elverum 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Har lett etter den Peder Gundersen som du har funnet i en folketelling 1801? Den eneste som jeg finner i Hedmark i passe alder og med samme yrket er denne karen? LenkeMulig jeg helt har oversett han?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Gunn. Det er sistnevnte jeg er interessert i. Forsøkte meg med etterlysning i innlegg 42261. Har funnet en datter Jonina i kib for Tromsø født 20 jul 1827. Faren Peder Gundersen døde i nov året før. Finner ingen Peder Gundersen som passer i alder i FT 1801 for Tromsø. Lurer derfor på om både Peder og konen Johanna Ingebrigtsdatter (Embretsdatter) var fra Elverum. Takk, Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at dette ekteparet har fått bare et barn som dør samme år: LenkeIkke umulig at også hustru Anne Embretsdatter dør tidlig og at mannen flyttet og gifter seg på ny?Håper noen kan gjelpe deg med å finne kirkebøker som kan bekrefte dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei GuroJeg kan godt gjøre et oppslag for deg i kirkeboken i morgen, men skulle jeg sjekke bygdeboken nå det gjelder den andre Pedern? Eller er han utelukket?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du kan slå opp dette Lars Ove. Jeg fant noe pussig ved søk på barn av foreldrepar Peder Gundersen og Johanne Embretsdatter. I tillegg til den Jonine som ble døpt i Troms, finner jeg mange barn av et ektepar med samme navn døpt i Hof :Legger en lenke til en av barna: LenkeI tillegg var det en Anne dpt 2 mars 1817, Hof. Marie i 1820 , Hof pluss noen til som jeg foreslår du kikker etter selv.Det spørs om ikke et ekteskap mellom Peder Gundersen og Johanne Engebretsdatter ( Ingebr.dtr) kan finnes i Hedmarkområdet?Det kan også være flere med samme navn, så det var bare litt pussig dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Prøvde igjen med foreldresøk på Peder Gundersen og Johanne Embertsdatter, Hermark. Da fant jeg følgende 4 barn døpt . Gunder Pedersen 1814 Hof: LenkeAnne Pedersdatter dpt 1817, HofMarthe marie dpt 15 okt 1820 Hofog han fra forrige lenke som ble døpt i ElverumKan hende Lars Ove kan finne ekteskapet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til dere begge. Du skjønner, Lars Ove, at jeg trodde Johanne Ingebriktsdatters første mann var fra Kalsletten i Tromsøysund, og at hun på en eller annen måte hadde kommet seg dit fra Elverum og giftet seg der. Tjenestejente, kanskje, hvem vet? At hun er fra Elverum står det tydelig i FT 1865 med ektemann 2. Men så fant jeg Peder Gundersen Kalsletten død i nov 1826 - 52 år gammel, og det finnes som sagt ikke noen som passe i FT 1801 for Tromsø. Jeg har lett etter Peder og Johanne blant gift i Tromsø, men finner dem ikke. Finner kun datteren Jonine i 1827 - siden de er ganske 'gamle' foreldre, kunne det være trolig at Peder Gundersen som giftet seg i 1802 med Anne Embetsdatter var enkemann da han giftet seg med Johanne (eller er kanskje Anne feil for Johanne i FS!?). Jonina er i hvert fall ekte født. Her ble det mye hvis, om og kanskje - genealogi i et nøtteskall! Tar i mot all hjelp med takk. Elverum er et nytt område for merg. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte i farten lenken til Jonines dåp: LenkeEr slett ikke sikker på at dette er den rette damen. Men om du har funnet at Johanne Embretsdatter var fra Elverum i kirkboka ved dåpen her, så kan det jo tenkes.Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skrokbæk

Sakset fra Elverum Bygdebok bind 3, Strandbygda, Side 59, Søndre Økset gnr 19-16 (Gunnarstu-Økset)Gunnar Gunnarsen Økset (1730-1794) gm Guri Jensdtr. Hovin (1740-1814) Barn: 1. Gunnar /(1763-1855), gm Marte Hansdtr Lien (1780-1849) 2. Gunne f. 1766 3. Kari /1768-1836), gm Ole Hansen Lien (1763-1824). Brukere i Vestre Lia 4. Jens (1771-1809), ug. bodde hjemme. Han var snekker og soldat i skiløperkompaniet 5. Per (1774-1827), gm 1 Anne Embretsdatter Sætersmoen (1775- ) gm 2 Johanne Embretsdatter Sætre. Per var skredder, i 1802 kjøpte han Knausen i Våler, men flyttet senere til Tromsø. 6. Ola (1777-1850), gm Guri Olsdtr Kløvstad (1776-1855), Åmot 7. Guri (1781-1809), ug. Bodde hjemme 8. Anne (1787-1825), gm Torsten Tøråsen, Nedre Tøråsen i Våler.mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg takker ja til et oppslag i kirkboken - hvis du vil være så snill! Skulle gjerne ha fødsel/dåpsdatoen til Johanne (Ingebrikt)Embretsdatter i 1787 i Elverum, ifølge FT 1801 under Sætre Vestre er hun 13 år med foreldere Embret Halvorsen og Mari Hansdatter. Jeg har funnet 'min' Peder Gundersen døpt i FS 17 jul 1774 i Elverum, regner med at det er riktig. Tusen takk for at du gjør dette for meg, Lars Ove! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Helge. Kunne jeg bry deg med å se i bygdeboken om det står hvem foreldrene til Gunnar Gunnarsen (1733-1794) og Guri Jensdatter Hovin (1710-1814) var. Jeg ble så glad da jeg så at Peder Gundersen kom til Tromsø - at den gåten var løst! Tusen takk Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei. Johanne Embretsdatter må være søster til Helene Embretsdatter. Helene var mor Marthe Maria Olsdatter døpt 6/11-1803 i Elverum, og som giftet seg 29/7-1827 i Tromsø med Tobias Hansen Kalslett, Tromsøysund. Jeg la inn en etterlysning vedr. familien på Slektsforum under Elverum i desember 2005, uten å få respons. Jeg har lenge lett etter en forklaring på når og hvorfor Marthe Maria dro nordover fra Elverum, event. om det var sammen med sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg ser at Helene er 17 år og tjenestejente under Vestre Sætre. Det er sikkert riktig at hun er datter her, og at hennes datters forbindelse til Kalsletten gikk via tante Johanne. Her ser det ut som om brikkene faller på plass for noen og enhver! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Lillian. Ser nå at jeg har notert Tobias Hansen Kalsletten som fadder da Johannes datter Jonina ble døpt i Tromsø 2 sep 1827. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei. Dette var spennende opplysninger. Kan det være snakk om tre søstre her, nemlig Peder Gundersens to koner, Anne og Johanne - og min Helene?? Helene og Johanne er iallefalle søstre. Helenes foreldre var Embret Halvorsen, f. ca. 1744 og Mari Hansdatter f. ca. 1752. Kjente barn av disse to; Kari, Halvor, Marte, Hans, Helene, Johanne og Anne født i perioden ca. 1774 - 1792. De er alle registrert bosatt på Sætre i Elverum ved fødsel/dåp (kilde: Family Search). Helenes datter, Marthe Maria var født utenfor ekteskap. Barnefar var Ole Gundersen. Jeg ser forøvrig av FT 1865 at flere fra Aamods Præstegjeld var bosatt på Kalsletten i Tromsøysund. Aamods Præstegjeld var formodentlig i Hedmark? Jeg skulle forøvrig gjerne visst hvor Helene Embretsdatter ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei igjen. Jeg var kanskje for skråsikker i mitt forrige innlegg? Ser nå at det står Mari Olsdtr. (og ikke Hansdtr.) i kirkebok-orginalen ovenfor. Jeg får sjekke mine kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skrokbæk

Til Guro (17)Dette er det jeg kan tilby i full fart, hentet fra nevnte bygdebok (pluss bind 2 som omhandler Grundset)1 Per Gundersen Økset Fødselsdato: 1774Gen: 12 Gunder Gundersen Økset Fødselsdato: 17303 Guri Jensdatter Hovin Fødselsdato: 12 feb 1740Gen: 24 Gunnar Bjørnsen Økset Fødselsdato: 16995 Gunnhild Audunsdatter Lømo Fødselsdato: 17036 Jens Olsen Baanrud Fødselsdato: 16937 Guri Amundsdatter Grundset Fødselsdato: 1700 Gen: 38 Bjørn Gundersen Økset Fødselsdato: 16629 Jøran Pålsdatter Rustad14 Amund Olsen Rustad15 Ingerid Jedvardsdatter SæterenGen: 416 Gunder Bjørnsen Økset Fødselsdato: 162228 Ola Bjørnsen Rustad Fødselsdato: 162429 Marit Toresdatter30 Jedvard Stensen SæterenGen: 5 32 Bjørn Gudmundsen Økset Fødselsdato: 158433 Guri Gundersdatter Baanerud56 Bjørn Gudmundsen Økset Fødselsdato: 158457 Guri Gundersdatter Baanerud60 Sten Jedvardsen Sæteren Fødselsdato: 161661 Ragnhild Bjørnsdatter Grundset Gen: 664 Gudmund Jensen Økset112 Gudmund Jensen Økset120 Jedvard Sæteren121 .pige Lauritsdatter122 Bjørn Gudmundsen Økset Fødselsdato: 1584123 Guri Gundersdatter Baanerud Gen: 7128 Jens Økset224 Jens Økset242 Lauritz Christensen244 Gudmund Jensen Økset Gen: 8488 Jens Økset Jeg har noe mer 'kjøtt på beinet' enn det som vises her (fikk ikke med mer i rapporten), så dersom du er interessert kan du sende mail adr til kris-skr at online dot nomvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.