Gå til innhold
Arkivverket

[#42428] Trenger hjelp med Elverum rundt 1800 - Peder Gundersen Økset.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Aas

Ifølge Finne-Grønns elverumsbok side 405, under ættetavla for Sæteren, er ikke Peder Gundersens to koner, Anne og Johanne, søsken.Fra boka: Anne Engebretsd. døpt 26/3 1775 (Lenke) gift 29/6 1902 !! med Peder Gundersen Øxset.Foreldre Engebret Bjørnsen 1743-12/2 1812 (sønnesønn av av ane nr 8 i innlegg 25) gift 6/1 1770 med Karen Arnesd. Ljømo døpt 18/6 1752 og død 7/1 1827, stedatter av Jens Olsen Øxet.Søsken Børre, Knut og Amund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til alle for innlegg og hjelp.Til Lillian. Jeg vurderte også om de kunne være søsken, men slo det fra meg. Det er lett å bli forvirret her mht. til Johanne og Helenes mor, Mari. Det står tydelig Mari Olsdatter i originalen som Lars Ove la inn over, det står Hansdatter i FT 1801 (begge i første ekteskap så han kan ikke ha vært gift 2 ganger før 1801), videre står det en dåp på Johanne i FS med mor Hansdatter og en med mor Olsdatter. Før å gjøre forvirringen total, står det Marit Jonsdatter (FS) ved inngåelse av ekteskap med Embret Halvorsen 1 nov 1774. Vielsen bør sjekkes i kirkeboken, dåp av de andre barna også for den saks skyld.Når det gjelder flytting fra Elverum til Tromsø, så var Helenes datter Marte Maria der før Johanne og hennes familie kom dit. Marte Marie og Tobias Albrigt Hansen Kalsletten fikk datteren Elisabeth i 1824 før de giftet seg i 1827. (Tobias var forresten fadder da Johanne som enke døper Jonina i 1827). Jeg har kartlagt barna til Johanne Embretsdatter og Peder Gundersen, de første er døpt i Hof, det siste barnet de fikk i Hedmark var Embret som ble døpt i Elverum 8 feb 1824. Det betyr at de må ha reist til Kalslettten en gang mellom våren 1824 og 10 nov 1826 da Peder Gundersen døde i Kalsletten. Det er vel stor sannsynlighet for at Helene også var i Tromsø med datteren Marte Marie, og at Johanne med familie reiste etter. Finnes det 'Utflyttede' fra Elverum i kirkeboken på den tid? Jeg vet ikke.Til Jan Erik. Fint å få bekreftet at det var et anesammenfall her.Til Helge. Har sendt deg en e-post.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Jan Erik. Jeg skulle gjerne vite hvem foreldrene til Engebret Bjørnsen 1743 - 1812 var. Ifølge det du skriver må faren være en Bjørn Bjørnsen Økset - vet du når han var født og hvem han var gift med. Kan du også bekrefte at Ljømo og Lømo er samme gård, se ane nummer 5 i innlegg 25. Takk.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til denne kilden som vel viser Engebret Bjørnsens opphav og ektefelle? LenkeEt annet sted står det også at Engebret døde i 1812. Dette må nok sjekkes mot kirkebøker, men jeg legger nå inn dette likevel. Flott at du får hjelp av lokale slektforskere i området.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

GuroJeg kan 'trå' til igjen når det gjelder oppslag, men er ikke helt sikker på om kirkebøkene for Elverum går så langt tilbake. Kan sjekke i morgenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk, Lars Ove. Jeg er veldig spent på hva som er riktig når det gjelder Embret Halvorsen Sætres kone. Ifølge FS skal de være gift 1 eller 4 nov 1774 i Elverum. Jeg ser at det står Mari Olsdatter i originalen ved Johannes dåp, merkelig at det står Olsdatter, Hansdatter og Jonsdatter både i FS og FT!? Kjempetakknemlig for hjelpen! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Lars Ove. Så snill du er som gjør dette. At kirkeboken ikke er god å lese kan sikkert være årsaken til at det brukes så mange forskjellige patronomykon på Mari.... spennende å se hva du finner!Til Gunn. Fint at du sendte lenken - oppdaget at Bjørn Gundersen var gift 2 ganger takket være deg!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skrokbæk

Guro !Har forsøkt å sende deg mail, men får hver gang melding om at: ----- The following addresses had permanent fatal errors ----- (reason: 550 relaying mail to smartcall.no is not allowed)Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

1. Anne Engebretsd. døpt 26/3 1775 gift 29/6 1902 !! med Peder Gundersen Øxset.----2. Engebret Bjørnsen 1743-12/2 1812, gaardbruger paa Sætersmoen gift 6/1 1770 m/3. Karen Arnesd. Ljømo døpt 18/6 1752 og død 7/1 1827, stedatter av Jens Olsen Øxet.----4.Bjørn Bjørnsen Øxset, selveier paa Sætersmoen, f.1716 og begr. 4/3 1803, g.1741 m/5. Karen Andersd. d. ældre Sætersmoen, f.1719 og begr. 17/1 18006. Arne Olsen f. Nordre Ljømo til Hummeldalen i Leiret f.1705, begr. 7/1 1756 (flere aner på N. Ljømo finnes i bygdeboka) g. m/7. Anne Knutsd. Ottersen Hummeldalen----8. = ane 8 på innlegg 25 g.22/10 1703 m/9. Ragnhild Eriksd. Sæteren død 30/12 171910. Anders Henriksen Flisen af Vaaler f.1692 og begr. 11/10 1772, gaardbruger paa Søndre Sæteren11. Marthe Eriksd, [Knøsen], f.1691 begr.7/7 1765----18. Erik Eriksen Kveset af Hof, død omkr. 1683 gaardbruger paa Nordre Sæteren----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei Guro. Du skriver; Marte Marie og Tobias Albrigt Hansen Kalsletten fikk datteren Elisabeth i 1824 før de giftet seg i 1827.Har du funnet Elisabeths fødsels- og dåpsdata i kirkebok fra Tromsø/Tromsøysund? I kirkebok for Talvik (Finnmark) står; Lisabeth-Helene Tobiasd. f. 1825 Tromsø, - når hun i 1872 gifter seg for annen gang. Ved hennes sønn Theodor Emilius` dåp i 1856 oppgis hennes navn å være; Elisabeth Helene Olsdatter, likedan ved datteren Maren Anna Hansines dåp i 1861, og ved FT 1875.Så navnevariasjoner er det her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Helge. Jeg ser nå at jeg verken får sendt eller har mottat e-post siden i går ettermiddag. Har akkurat snakket med internet-leverandøren min, feilen skal rettes iløpet av dagen. Holder deg informert.Takk til Jan Erik for utfyldende informasjon.Til Lillian. Har bare funnet Elisabeths fødselsår i FS. Ved å sette inn foreldrenes navn kommer alle barna opp, og hun er registrert flere ganger, kun med fødselsår 1824. Både med Kalsletten, Tromsøysund, Troms og Kalslet, Talvik, Finnmark. Foreldre er Tobis Albrigt Hansen Kalslett og Marte Maria Olsdatter, så her må kirkeboken sjekkes!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Guro:Jeg rekker ikke arkivet i dag, men skal dit tirsdag (mandag stengt). Kunne du spesifisere hva du vil jeg skal se etter?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Lars Ove.Jeg ville sette stor pris på om du ville se etter Embret Halvorsens ekteskap 1 eller 4 nov 1774 (FS). Konen står både oppført som Olsdatter, Hansdatter, Jonsdatter i FT og FS. Skulle gjerne vite hvem hun i vireligheten var.Tusen Takk. Hilsen GuroPS Jeg skal operere hånden min på tirsdag - hvis jeg ikke tilbakemelder på en stund er det årsaken. DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg kan ikke by på skanning, men:No 12 1774: D. 28de Aug. trolovet Enkemand Embret Halvorsen Lillehof og P. Enken !! Marit Jonsdr Moen. Forlovere Anders Larssen Moen Hans Ericsen Lillehof. Copuleret D. 4de Nov.Lillehof og Moen (Skjefstadmoen ?) finnes sannsynligvis i de nye bygdebøkene (har ikke tilgang til disse og har ikke sidene som omhandler disse gårdene i Finne-Grønns bok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Jan Erik. Skanning eller ikke skanning, fin informasjon tross det! Fikk delvis forklaring på hvorfor Marit verserer med forskjellige patronomikon. Dette må bety at Embret Halvorsen i hvertfall må ha vært gift 3 ganger - sannsynligvis 4, og at Marit Jonsdatter Moen må ha dødd, og Embret giftet seg igjen med en Mari Olsdatter, før datteren Johanne ble døpt i jun 1788. I Lars Oves innlegg nr 21 står det tydelig Mari Olsdatter som mor. Kanskje Embret giftet seg til Sætre tredje gang? I FT 1801 heter konen Marit Hansdatter, enten er det feil patronomikon eller så er dette kone nr. 4! Bitene faller på plass - takk skal du ha.Til Helge. Har mottatt din e-post, men får ikke sendt noen foreløpig. Leverandøren jobber på spreng for å rette feilen - du hører fra meg. Tusen takk så langt.Til Lars Ove. Som du ser så har jeg fått svar på inngåelsen av ekteskapet jeg lurte på. Men, på tirsdag - hvis du hadde giddet å sjekke gifte litt bakover fra Johannes dåp i jun 1788 å se om du finner enkemann Embret Halvorsen gift med Mari Olsdatter ville jeg sette veldig stor pris på det.Tusen takk til alle.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Et lite PS. Sjekket FT 1801 for Sætre igjen. Ser at det står 'Givte 1ste gang' både for Embret Halvorsen og Mari Hansdatter. Lurer på om noen har erfaring med at informasjon som dette til tider er feil i FT? Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei. I FS er noen de andre barnas dåpsdata oppgitt som følger; Marte 30 May 1779. Hans 17 Nov 1782. Helene 20 May 1784. Anne 03 Jun 1792.Alle fra Elverum med foreldre; Embret Halvorsen og Mari Hansdatter, som oppgitt for Johanne i FS.Kanskje går det an å sjekke ut om morens etternavn event. er Olsdtr. for disse også i kirkeboka? Mvh. Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk, Lars Ove. Du er helt fantastisk som stiller opp for så mange med oppslag i kirkebøkene!Til Lillian. Jeg begynner å lure på om det er 2 Embret Halvorsen?! En enkemann fra Lillehof som giftet seg med enke Mari Jonsdatter fra Moen i 1774 (innlegg 40). Og, en annen som giftet seg første gang med Mari Hansdatter (ref FT 1801 Sætre). Og - at presten har skrevet feil patronomikon for moren da Johanne ble døpt i 1788, alle de andre barna har Hansdatter som mor. Jeg får sjekke om en enkemann Embret Halvorsen Lillehof er død før 1801 når jeg kommer meg til arkivet. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

I FT 1801 for Hedemark finner jeg fire Embret Halvorsen;1. Embreth Halvorsen 57 år, Sætre Vestre i Elverum. G. med Mari Hansdatter 49 år. Første ekteskap på begge. Har en datter som heter Johanne, 13 år.2. Embreth Halvorsen 37 år, Aarnæs i Elverum. G. med Olia Olsd. 36 år. Første ekteskap på begge. Ingen Johanne.3. Embret Halvorsen 52 år, Sollien i Stange. G. med Goro Halvorsd. 57 år. Første ekteskap på begge. Ingen Johanne.4. Embret Halvorsen 36 år, Sørby Søndre i Tryssild. Kone 25 år. Første ekteskap. Uaktuell pga. alder!Finner følgende Johanne som aldersmessig kan være aktuelle, og hvor farsnavn stemmer.1. Johanne, 13 år i Elverum. Se Embreth nr. 1.2. Johanne Embretsd. 28 år, tienestepige på Usbøll gard i Waaler Sokn., Hoff. (Antagelig uaktuell, jfr. alder)3. Johanne Engebretsen 9 år, Melhaugen i Aamodt. Foreldre: Engebreth Jonesen 41 år og Ingebor Berntsd. 42 år. Første ekteskap for ham, andre for henne.4. Johanne Embretsd. 13 år, Sinnerud i Stange. Foreldre: Embret Nielsen 49 år og Anne Johansd.5. Johanne Engebrethsd. 16 år, Bratteberg i Ringsager. Foreldre: Engebreth Olsen og Dorthe Joensd. Begge i første ekteskap.6. Johanna Ingebrigtsd. 10 år, Qvekne. Foreldre: Ingebrigt Ols. og Anne Fridrichsd. Første ekteskap.Ingen av disse jentene har en mor ved navn Mari Olsd. Faren er oppgitt som bosatt. (Vedr. Johanne 28 år - her fremgår ikke navnet på foreldrene.)Jeg ser av Kb.kopiene at Johanne og Anne har noen faddere med like navn, nemlig Jon Embretsen Sætre og Ingeborg Nilsdatter Sætre. Dessverre klarer jeg ikke å tyde alle navnene til Helenes faddere.Alt i alt synes det mest sannsynlig for meg at kandidaten du leter etter er Johanne nr.1., og at farsnavnet til Johanne sin mor er feilført i Kb.Noen som vet om det finnes opplysninger om garden Vestre Sætre i noen bygdebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Lillian, har fått følgende på privat e-post fra Helge. Jeg mener han definitivt er inne på noe her.Han skriver:'Har funnet noe i S.H Finne-Grønns 'gamle' Elverumsbok (Vestre Sætre s. 657), som kanskje kan være en spor videre. Embret Halvorsen Værlien, død 28/5 1743 ble gift med enken Marthe Jensdr. Trondsen Grindalen på Vestre Sætre. Hun hadde tidligere vært gift med Jørgen Olsen (1671-1717) gårdbruker på Vestre Sætre. Embret Halvorsen 'efterlod tre børn': a. Kari Embretsdatter, f 1720. gm Halvor Eriksen Aasen på Vestre Sætre (Fjeldsveen) b. Anne Embretsdatter, f. 1723, gm Tollef Hansen Riskjernholtet c. Marit Embretsdatter, f. 1729, gm Amund Olsen Finstad.Her har jeg hengt meg opp i Halvor Eriksen Aasen. Fordi jeg tror kanskje at Halvor kan være far til Embret Halvorsen Sætre gm Mari Hansdatter, deres første sønn Halvor Embretsen (db 3.3.1776) blir født på Aasen.Embret Halvorsen Sætre (1744- ) og Marit Hansdatter (1752- ) har følgende barn: - Kari Halvorsdatter ? er nevnt i FS, født ca 1774 (men finner ingen dåp på henne i data fra Sør-Østerdal slekthistorielag) - Halvor Embretsen, db 3.3.1776 (ekte) far: Embret Halvorsen Aasen - Marte Embretsdatter, db 30.5.1779 (ekte) far: Embret Halvorsen, Vestre Sætre - Hans Embretsen, db 17.11.1782 (ekte) far: Engebret Halvorsen - Helene Embretsdatter, db 20.5.1784 foreldre: Embret Halvorsen Sætre og Mari Hansdatter - Johanne Embretsdatter, db 6.7.1788 (ekte) foreldre: Embret Halvorsen Sætre og Mari Olsdatter (min merknad: feil mor av presten ?) - Anne Embretsdatter, db. 3.6.1792 (ekte) foreldre: Embret Halvorsen og Mari Hansdatter.Du ser at moren før og etter Johanne er Mari Hansdatter, kan Mari Olsdatter være en skrivefeil ??'Jeg kommer til å gå videre med dette bare jeg kommer meg etter operasjonen. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

På tide å avdekke sannheten vedr. Embret og Maris ekteskap. Embret Hallvordssønn på Hemmer-Sætre (Vestre Sætre) i Sørskogbygda ble gift 16.11.1775 i Stange med Mari Hansdatter Ottestad. Olsdatter er helt sikkert skrivefeil i kirkeboka. Embret Hallvordssønn Hemmer-Sætre hadde ellers sønnen Jens, døpt i Stange 10.07.1774, avlet utafor ekteskap med Marte Jeppesdatter Væstadeie.Vet ikke når Embret døde, men Mari kan være identisk med innerst Mari Hansdatter Sætre, død 08.11.1833, 86 år.Det stemmer nok, som nevnt i (49), at Hallvord Erikssønn på Åsen i Sørskogbygda var far til Embret. Hallvord Erikssønn var ellers fra Grinda i Hernes, født ca. 1717, bgr. 30.04.1787, og gift med Kari Embretsdatter fra Hemmer-Sætre, født ca. 1720, bgr. 02.07.1795.Husmann Embret Hallvordssønn på Moen under Lillehov i Heradsbygda kan man se bort fra i denne sammenheng. Han kom fra en plass under Østgarden Lia i Sørskogbygda, ble gravlagt i Elverum 07.08.1796 og hadde vært gift 1. gang 06.07.1752 med Inger Olsdatter fra Lillehov (bgr. 23.10.1773) og derpå 04.11.1774 med enka etter Ola Larssønn Moen, Marit Jonsdatter (bgr. 04.07.1783).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.