Gå til innhold
Arkivverket

[#42430] Navneoppkalling . Ingen regel uten unntak , men


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg prøver å finne noen tegn på hvenm som er besteforeldrene til en Siri Knudsdatter. Siri er en av mine tippoldemødre. Hun var født 20.9.1821 på Norderhov som eldste barn og pige til Mari Andersdatter og Knud Nielsen. Det er letingen etter foreldrene til Mari og Knud som er årsaken til spørsmålet.Neste barn til Mari og Knud var også en pige. Hun ble født 11.3.1825 og fikk navnet Live. Så er spørsmålet : Hva het mødrene til Knud og Mari. Var det moren til mor som barnet først ble oppkalt etter, eller hvar det farens mor's navn som kom først?????Ingen regel uten unntak , men hva var vanlig i Norderhov på den tiden?? mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Etter min mening er det litt ufruktbart på dette stadiet å spekulere på hva foreldrenes morsnavn kan ha vært - de kan ha fulgt en standard, men like gjerne ikke.Tror jeg ville ha studert fadderne nærmere, dersom det ikke finnes andre holdepunkter, såsom skifter, for å prøve å nøste opp de nærmeste slektningene på den måten. Hvis man så klarer å identifisere en søskenflokk, kan neste steg være å prøve å finne et foreldrepar som hadde barn ved de navn.Men siden dette er folk som fikk barn så sent som i 1821, går det jo også an å se etter i 1801 om man kan finne noen aktuelle kandidater og prøve å sjekke dem ut nærmere.Oppkalling kan evt. brukes som et tilleggsargument, men man bør helst ha annet å bygge på først. Det er jo ikke alltid at foreldrene har blitt oppkalt, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Takk for svar. Jeg har prøvet ut alt.!!!!!!Faddere - 1801 , konfirmasjoner, forlovere. skifter m.a.o , dette er siste mulige 'napp' - tilleggsargumenter som du skriver. Jeg har holdt på med disse i flere år. Og har strandet uten noen mulighet for å komme videre.Jeg kjenner jo selvsagt at selv om man drev med oppkaling , så er det selvsagt ingen regel uten unntak.Jeg har noen aktuelle bestemødre med navn som Live og Siri. Derfor dette spørsmålet, før jeg legger 'dem' bort.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Tormod.Du nevner ikke giftemålet til Knud og Mari, har du funnet det? Finner denne (FS/IGI) som stemmer med navn/geografi/tid, det kan kanskje være verd å sjekke ut.KNUD NIELSEN Spouse: MARI ANDERSDR Marriage: 28 DEC 1820 Norderhov, Buskerud, Norway Source Information: Batch No.: M424054 1814 - 1825 0124053Et par i Nordehov med disse navnene får sønnene Knud og Anders (og en datter Inger) i aktuell tidsperiode, så hvis det er samme paret er det jo ikke utenkelig at jentene er oppkalt også.mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Enig med (2): Dersom man i det hele bør gå etter standarder og 'vanlig oppkalling' skulle mora til Knud het Siri og Mora til Mari burde het Live.Hadde derimot Knud vært bonde eller odelsgutt er det en sjanse for at 'vanlig oppkalling' var fulgt, og som før sagt, mor til Knud hadde vært ei Siri.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Til: Heidi: Jeg har funnet Mari og Knud gift og alle barna døpt. Dessverre uten noen familienavn som faddere. Kun naboer/plassfolk var nevnt der.Til: Ellef: Knud er/var ingen odelsgutt eller bonde så da får jeg et svar , om jeg skal kunne stole på at det er riktig, å bygge videre på. Dette blir veldig hypotetisk , egentlig på grensen - eller kanskje over.Jeg har nemlig to aktuelle kandidater som jeg har litt tro på, men for å få bevis kreves det atskillige timers leting. Med vanlig oppkalling har jeg en Knud's mor Siri og Mari's mor Live.Hvorfor det ikke er noen nære i familien som er faddere , kan selvsagt være at de var nærmest enebarn og eller at de kom utenbygds fra.Jeg takker for innspill. mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Er det disse to du har litt tro på?IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayKNUT NILSEN Christening: 12 MAY 1793 Norderhov, Buskerud, NorwayFather: NIELS SIVERSEN Mother: SIRI KNUTSDR IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayMARI ANDERSEN Christening: 12 OCT 1793 Norderhov, Buskerud, NorwayFather: ANDERS SIVERTSEN Mother: LIVE TORGERSDRHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Ja, det er de to jeg tenker på . Moren til denne Knud dør i 1800. Jeg har jobbet endel med dem. Så kanskje jeg bør jobbe mer med å finne andre familiemedlemmer. Noe har jeg funnet, men har lagt det tilside, Når det gjelder Anders Siversen og Live Torgersdatter var denne Mari et uegte barn. Ingen problemer med det, men jeg finner henne ikke i 1801.Takk skal du ha. mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit. Den Marit Andersdatter som var datter til Live Torgersdatter og Anders Sivertsen er antagelig død i 1801. Eller har flyttet til et annet sted. For Live Torgersdatter har giftet seg og har flere barn i 1801 , men ingen Mari. 'Anders Sivertsen har også giftet seg og ingen Mari Andersdatter bor sammen med han og hans nye kone heller. Derimot er det en annen interessant Mari. Nemlig Mari Andersdatter 7 år i 1801 i Norderhov. Hun bor sammen med sin mor Live Amunsdatter som inderst på Heggen i 1801. Men jeg finner hverken denne Mari Andersdatter eller hennes mor Live Amunsdatter født i Norderhov.Live navnet er ofte brukt i Krødsherad, men kirkeboken til Krødsherad er borte da Live Amundsdatter ble født ( 37 år i 1801).Så da så.Takk for eventuelle inspill i saken.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Tormod (6). Tja, hvorfor man ikke nyttet nære slektninger som fadder?Her er det nok ikke *forsket, dokumentert eller ført tilstrekkelige statistikker* for vårt distrikt, til at jeg tør gi noe sikkert svar :-))Men drister meg allikevel til å si at dette var svært så vanlig her når det gjaldt husmannsfamilier, gards- og skogsarbeidere, håndtverkere, sagbruksarbeidere o.s.v. Man brukte like gjerne naboer. En av årsakene var kanskje de store avstandene i Norderhov. Tror heller ikke det ble gjort så store stasen på et arme barns dåp, annet enn at noen faddere måtte være tilstede.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ellef Ellefsen skrev nettopp (innlegg 11): 'Tror heller ikke det ble gjort så store stasen på et arme barns dåp, annet enn at noen faddere måtte være tilstede.'Så vidt jeg vet var barnedåpene, før som nå, en del av de vanlige søndagsgudstjenestene. Dermed kan jeg ikke se at det er grunn til å tro at det var færre til stede når husmannsbarn ble døpt enn når andre barn ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.En av døtrene til Mari og Knud het Siri og var min tippoldemor. Hun giftet seg med Anders Christophersen fra Hønefoss. Han var sønn til Anne Gregoriusdatter og Christopher Bertelsen. Deres barn hadde alltid noen onkler og tanter , samt besteforeldre som faddere.Deres familie hadde bodd i Hønefoss / Norderhov område i flere generasjoner. Så jeg kjøper ikke helt det at det var naboer eller andre plassfolk som mer eller mindre tilfeldig ble valgt som faddere , om man hadde 'tilgang' på slekt i nærheten.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg prøvde meg litt med FS, og fant en Live Amundsdt. dpt. 17/5 1760 Kongsberg, Amund Nielsen. Men egentlig så blir hun litt for gammel om alderen i 1801 er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg fant en Live Amundsdatter døpt 14.9.1760 i Nord Aurdal. Hennes mor het Marit.Denne Live giftet seg med Ole Eriksen 9.11.1783 også dette i Nordre Aurdal. Det passer jo dårlig at de skulle ha en datter ved navn Mari Andersdatter, så sant ikke Live Amundsen giftet seg på nytt og /eller fikk et uægte barn senere.Men 1760 er nok litt for tidlig.Krødsherad er stadig interessant for Live Amundsdatter. Jeg skal sjekke i 1765 skattelistene i morgen. De har jeg kopi av her hjemme. Men Mari er ikke funnet født om hun har Live Amundsdatter til mor.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Endel av mine egne forfedre og deres søsken bodde ved Hønefoss. Ved enkelte av deres barns dåp, kan jeg være så heldig å finne onkler eller tanter av dåpsbarnet. Like ofte skjedde det at kun naboer var faddere.Behøver ikke gå lengre bakover enn til et av mine egne oldeforeldrepar som bodde snaue mila utenfor Hønefoss. De hadde 9 barn til dåpen. Har kun funnet slektninger ved deres eldste barns dåp. Da var oldemors svoger fadder, helst fordi de da losjerte hos han.Som sagt, ingen fastlåste regler. Har og underskt en del andre slekter enn mine egen. Noen har fulgt navnedradisjonen temmelig temmelig nøye, mens andre stort sett har begrenset seg til de eldste barnaIntet av dette er 'vitenskaplige undersøkelser', så ta det for det det er. Tullprat vil mange sikkert kalle det. Derfor nok fra min side i denne tråden.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er ikke sikkert at valget av naboer og plassfolk som faddere framfor slektninger var helt tilfeldig (innlegg 13). De tilhørte nok en omgangskrets. Jeg tror nok det er noe i Ellef Ellefsens påstander om og henvisninger til at man like gjerne brukte naboer (innlegg 11 og 16). Kanskje har vi for sterke forestillinger om hvor vanlig bruken av slektninger som faddere var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Det tyder på at Ellef og Kristian's oppfatning av bruk av familiefaddere er noe anderledes enn hos meg.Jeg har mine notater å henvise til, og har herved en annen oppfathning.Fra min side avslutter jeg denne saken.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tormod Thoresen

Hei. Avslutningsvis så vil jeg fortelle at jeg endelig kom i mål på denne navnesaken.Som nevnt om Knut Nilsen var den jeg trodde han var , så skulle han ha en søster ved navn Barbro Nilsdatter. Hun, faren og Knut var uteglemt i 1801 tellingen. Det var mange som var det også i Krødsherad og denne gangen på Ringerike.Moren døde i juni 1800 . Hun het Sigrid/ Siri. Iste pige til Knut og Mari ble kallt Siri.Tilbake til Barbro. Jeg fant henne etterhvert. Men det var flere Barbro Nilsener, som også stod til konfirmasjon, uten at foreldrenes navn var nevnt. Så hvem av dem var 'vår'??Plutselg i kveld fikk jeg vissheten på hvem det var. Et uægte barn ble født på Ringerike , døpt Siri med mor Barbro Nilsdatter, samt hennes bror , Knut, som fadder. Neste barn ble Niels, fortsatt med broder Knut som fadder. Knut hadde riktig adresse ved begge fadderskapene.Da har jeg endelig kommet i mål, takket være navneoppkalling , samt at Knut var fadder til sin niese og nevø. Historien til Barbro kjenner jeg ikke til, men jeg har kommet en generasjon videre bakover.Men selvfølgelig ingen regel uten unntak.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.