Gå til innhold
Arkivverket

[#42434] Arne Bjørndal, Hosanger 1882 - 1965


Gjest E. Heindl
 Del

Recommended Posts

Søk i folketellingen på gården Bjørndal i Hosanger. Der finner du Arne Bastesebn Bjørndal, født 1891. Far Baste Knudsen Bjørndal, f. 1851. Mor Kornelia Olsdatter Bjørndal, f. 1851. Dette er kanskje den rette Arne (selv om årstallet for fødsel ikke stemmer helt)?Mvh Ole Bosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, jeg vet ikke hvorfor du mener dette er feil kandidat, men det skjer ofte at det forkommer feil årstall ved fødsel. Dette er i alle fall den eneste Arne med etternavn som inneholder Bjørndal jeg kan finne i Hosanger, Osterøy eller hele Norge i 1900. Så det er kanskje verdt å følge dette opp i kirkeboken?Mvh Ole Bosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Skannet ministerialbok/kirkebok for Hosanger/Hosanger viser på side 16 post 16 at Arne ble født 11.02.1882 og døpt 07.04.1882. Foreldrene var arbeider Peder Monsen Bjørndal og hustru Kari Olsdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til både Ole Bosse og Rune Thorstensen. Den siste kandidaten er nok den riktige.Det har ikke lykkes meg å åpne de scannede kirkebøkene i det siste, men slik det ser ut i øyeblikket, kan Kari Olsdatter, født 1847, stamme fra gården Mjøs i Hosanger. Mange takk.Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke hva som skjedde med henvisningen min i innlegg nr.6 til folketellingen i Bergen 1900. Den viser i alle fall helt andre personer nå. Jeg velger derfor å legge lenken inn på nytt. ut fra alder på barna vil jeg tro de giftet seg rundt 1875. Ekteskapsinnførelsen i kirkeboka vil vis hvem som var far til Kari. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei! Jeg har en Arne Pedersen Bjørndal født 1882 i Hosanger (foreldre Peder Monsen Bjørndal og Kari Knudsdtr. Nordås Han er nevnt som Statsstipendiat. Gift med Brite Magnesdtr. Rongved, Haus.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Brite Magnesdtr Rongved er datter til lensmann og stortingsrepresentant (Venstre) Magne Rongved (1858-1933). Han var gift tre ganger, første konen var Brita (d 1889), slik at jeg vil anta at Brite Magnesdtr er fra hans 2. ekteskap med Martha Einarsdtr Rongved (1871-1906).Snakker vi om den kjente spillemannen Arne Bjørndal, så er dette korrekt? Han var f 1882 i Hosanger og døde i 1965. Lenkeellers er der mye informasjon om han på ulike nettsteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det døde en Britta Bjørndal i 1924 og en Brita i 1946 i Bergen.I 1924 bodde Arne Bjørndal, musiker, i Welhavensgt 52-54 på Møhlenpris i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Et oppslag i Hosangerboka er kanskje på sin plass her:Ifølge (1) er Arne Bjørndal født i 1882, og må vel da være identisk med felespilleren og musikksamleren. Hans mor er altså som nevnt i (9) Kari Knutsd. Nordås, datter av korporal og varaordfører Knut Ingebrigtsen Nordås (1815-1866) i Hosanger, sistnevnte sønn av stortingsmann og gårdbruker Ingebrigt Olsen Nordås (1784-1851) samme sted, med mye opphav fra området Dale/Stamnes.Arne Bjørndals besteforeldre på Bjørndal er fra Svenheim og Mjøs i Hosanger, med ætt videre tilbake også på Bjørndal. Faren, Peder Monssen Bjørndal, er nevnt som felemaker, og farfaren Mons Pedersen Svenheim (på Bjørndal) som en kjent felespiller.Lenken i (16) er i denne sammenheng feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Odd Roar, fikk ikke med meg at det var Kari Knudsdtr (og ikke Kari Olsdtr), da er vel dette familien til vår Kari i 1865[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f61253&gardpostnr=33&personpostnr=200&merk=200#ovre>Lenkeså er der en Kari Knudsdtr, 19 år, i tjeneste på fabrikken i Fotlandsvåg, kanskje vår Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Første lenken er riktig. Kari Knutsd. Nordås er datter av Knut Ingebrigtsens andre kone (g. 1843), Inga Jørgensd. Øvsthus (for øvrig min slektning et stykke uti). Ingas far er en periode gjestgiver på Bernestangen (ved Fotlandsvågen), og nevnes som en flink og velvørd mann, som er medhjelper og medlem av soknekommisjonen.Kari har en nær jevnaldrende helbror, Jørgen Knutsen Nordås, som muligens kan være identisk med han vi finner nevnt rett under Kari på andre lenken, som dermed godt kan være riktig, uten at jeg vet dette sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det sannelig skjedd litt av hvert siden i dag morges! I all hast: Ja, det dreier seg om felespilleren Bjørndals forfedre/formødre. Jeg leiter etter et slektsbånd som skal gå innom en av Mjøsgårdene; antagelig samme gården der den her 'feile' Kari Olsdatter synes å stamme fra (innlegg 16). Ifølge Odd Roar Aalborg synes imidlertid anerekken over Mjøs å gå gjennom Arne Bjørndals besteforeldre, ikke gjennom foreldrene slik jeg mente i innlegg 7. Dette er sølvfatpresentasjon, mange takk til dere alle! (Er tilbake forran PC'en først i kveld.)Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det kan det godt være, siden Ingebrigt Olsen Nordås har en sønn, Ole Ingebrigtsen, f. 1825, oppgitt gift Anna Ingeborg Erstad (på Holsnøy) fra Bergen. Dette kan tilsynelatende passe med bakeren i Fotlandsvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er nysgjerrig fordi min oldefar kom fra Mjøs, Aksel Haldorsen (Bysem) Mjøs til Landaas gm Kristine Natland, og fordi noen mener at Anders Underdals far også kom fra Mjøs, Olai Mjøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Jeg la inn (22) før jeg så (21). Tar derfor med litt mer:Slektsbåndet til Mjøs går via Arne Bjørndals farmor, Ingeborg Andersd. Mjøs (1816-1868), som er tante til den Erik Olsen Mjøs som lenken i (16) fører til, sønn av broren Ole (d.e.). Ingeborg har også en annen bror Ole (d.y.), som er klokker og lærer, bl.a. i Seim og Haus.Moren til disse er Brita Johannesd. Bjørndal (med far fra Veland i Lindås). Faren på Mjøs ætter fra tre av gårdene der, samt på nærliggende Røsland fra kongsgården Seim i Lindås, fra lensmannsslekten der, som bygger Fjellskålnesloftet i 1656 (nå på Osterøy museum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.