Gå til innhold
Arkivverket

[#42447] Graff av Øhr


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg lurer på om det er noen forbindelse mellom slekten Graff av Øhr og slekten Grav/Graff fra Elverum.Emnet er så vidt berørt i tema #18403, men siden dette lett adelige navnet dukker opp med ujevne mellomrom, fikk jeg lyst til å høre om noen kan bringe litt mer lys over spørsmålet.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det finnes en bemerkelsesverdig slektsbok:Familien Graff av Øhr : en norsk slekts historie. Skrevet av C. F. Graff av Øhr og utgitt i Oslo, 1940. 35 s.Slekten stammer fra Elverum, men forfatteren trekker, på et overmåte luftig materiale, linjene langt bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg kjente til denne boktittelen, men har ikke fått sjekket med f.eks. Deichman om den finnes der. Er det bare i den 'boka' vi finner linjene bakover i Graff-slekta? Og betyr 'overmåte luftig' at det ikke er noen grunn til å legge vekt på noe av innholdet?Hilsen Torgeir (som selv ikke er noen Graff, adelig eller ikke...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er nok mer enn 20 år siden jeg så i boka, som finnes i boksamlingen til Statsarkivet i Hamar. Den virket etterrettelig for de nyere generasjonene, men etter at slekten var fulgt tilbake til Elset i Solør fikk fantasien fritt spillerom, og de antydede slektslinjer gikk via Odin og Tor til Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

En liten oppdatering:En velvillig sjel på Deichman fant boka nede i magasinene et sted. Den gir svar på en god del spørsmål. Dessuten var den etter krigen 'àjourført' med penn. Men det var opplysninger jeg ikke hadde bruk for.Uansett: takk for tipset. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Egil Thee Danielsen

Denne boka høres jo egentlig ganske imponerende ut!I 1985 utkom det en bok i Paris med tittelen “La linguistique fantastique” (forf. Sylvain Auroux). Boka er inndelt i en lang rekke kapitler og tar for seg de mest utrolige språkteorier som noen gang er produsert av mennesker. Et kapittel analyserer f.eks. spørsmålet om hvorvidt englene har noe språk, og i tilfelle hvilket. Et annet tar for seg den temmelig viltre tyrkiske Güneş Dil Teorisi, “Solspråkteorien”, omkring tyrkisk som opphav for alle verdens språk, osv., osv. Det interessante med boka til Auroux er at den tar slike fantastiske språkteorier på alvor – som fenomen betraktet! Alt har jo sitt opphav i de samfunnene hvor fenomenene har oppstått. Dermed får vi et innblikk i både århundrelange utvekster av tidligere kristen “idehistorie” og grunnene til “blaffet” på 1930-tallet for å stadfeste en nasjonal ideologi.Denne boka ble for øvrig gjenstand for en høyst seriøs offentlig bokomtale på Blindern i form av et foredrag med diskusjon etterpå.Tilbake til Familien Graff av Øhr.Er det noen som noen gang har forsøkt å lage et florilegium med en lignende arbeidstittel som “La linguistique fantastique” – f.eks.med bruk av Nedrebøs eufemisme: “Bemerkelsesmerdig slektsgransking”?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Egil, hvis du sikter til det Yngvar (2) skriver om 'overmåte luftig,' må vi ikke tape av syne at Yngvar også skriver 'etterrettelig' om det forfatteren skriver om de yngre generasjonene.En rask sammenligning med eldre (Finne-Grønn) og nyere gardshistorie for Elverum og Trysil (Søre-Osen) bekrefter det Yngvar skriver. Forfatteren, forstmester C. F. Graff av Øhr (CFGaØ), ser ut til å ha vært på trygg grunn, ihvertfall tilbake til 1500-tallet. Han oppgir da også i tillegg til F-F å ha hatt hjelp av riksarkivar Jerve. Prof. Alexander Bugges Våler-bok oppgis også som kilde (Elseth-greina.)Jeg oppdaget navnet Graff av Øhr på en gravstein på Vår Frelsers gravlund i Oslo. I boka forteller CFGaØ at navnet i tillegg til Graff (fedrene gård) kommer fra garden Øhr i Idd i Østfold. Sammensetningen til det for oss fremmedartede familienavnet ble gjort i 1909 for å skille mellom de ulike Graff-slektene.Det skrives mange slektshistorier, og noen kan bli litt 'luftige' for ikke å si kreative når det skrives om tider der det er langt mellom skriftlige belegg.Jeg har ikke en gang tatt kopi av det CFGaØ skriver om Odin og Tor. Men siden dette nå er dukket opp, rinner det meg i hu en kar jeg var i slekt med og som kaltes verdens mest berømte nordmann. Han skrev sin siste bok (?) om Odin og Tor og deres røtter i Asia (om jeg husker korrekt.)Thor Heyerdahl fikk, slik han hadde regnet med, en masse kjeft fra forskerhold på våre universiteter. Men det tok han som tegn på at han hadde rett, slik var hans metode i mange saker. Kanskje vi kan si at CFGaØ er i godt selskap?Ndg. Graff'ene og Kina forteller CFGaØ at det i familiens eie finnes en (da) over 3000 år gammel og 29 cm høi bronseavstøpning av en figur som på venstre arm har en inskripsjon som uttales Ling-kuan, som betyr himmelens general og som er navnet på en kinesisk sagnfigur.Dette lar seg sikkert etterprøve. Men i noens øyne tar det kanskje litt av når CFGaØ finner at figurens ansiktstrekk går igjen i familien Graff.Eller?Hilsen Torgeir (ikke av Graff.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg registrerer at den lokale statsarkivar i denne diskusjon er i ferd med å bli utstyrt med variasjoner av sitt eget fornavn. Kanskje ikke så underlig da man vil måtte tvinge seg vei gjennom Yng(linge)-saga på vei mot nye høyder i slike slektstrær som toppes av Odin og Tor. Og som kjent er det jo nødvendigvis luftig på slike topper. : )mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Beklager, Yngve!Å måtte skrive med ei hand er ingen unnskyldning for feilskriving av personnavn.Ellers har jeg selv aldri lest Ynglinge-sagaen, kanskje jeg burde? Men blir stadig påminnet om en som het Tor.Hilsen TORgeir ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Siden mine betraktninger er blitt gjort til gjenstand for diskusjon, kan jeg spille inn litt om bakgrunnen for mine ordvalg. Det blir etter hukommelsen, for jeg har ikke sett boken på over 20 år.Forfatteren av slektsboken tok sine teorier svært alvorlig. Han hoppet galant over 800 år, brukte Ynglingesagaen, og mente at Odin og Tor var kommet fra Tibet. Jeg ble meg fortalt at forfatteren på 1930-tallet var eneste student i tibetansk ved Universitetet i Oslo. Og grunnen for studiet var ønsket om å finne opplysninger i tibetansk litteratur om at Odin og Tor hadde reist vestover. Han mente å få styrket sine teorier.Men for meg ble det absolutte høydepunktet i boken når det fortelles om den 3000 år gamle bronseavstøpningen av en kinesisk sagnfigur, som flere besøkende skulle ha kommentert hadde ansiktstrekk felles med flere medlemmer av familien til forfatteren, og det skulle underbygge 'teoriene' om vandringen vestover, og slektskapet gjennom Odin og Tor til Halvdan Svarte, så til Elset i Solør, og videre til slekten fra Elverum.Av all slektslitteratur jeg har lest, og det finnes unektelig mye rart der, framstår dette for meg som det 'luftigste'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Jeg kan ikke riktig se hva “Lingkuan” skulle være, men med referanse til en kjent amerikansk arabist som i en artikkel en gang hevdet at et arabisk ord kan bety “enten en konkret ting eller det motsatte eller en slags kamel”, så er jeg selv fristet til å si at på kinesisk kan et ord bety “enten en konkret ting eller det motsatte eller en slags jade”. I alle fall er det ofte umulig – hva angår personnavn: komplett umulig – å si hva et latin- eller “pinyin”transkribert ord skal referere til med mindre man ser hvordan det skrives på kinesisk.Men à propos jade, så er det jo fristende å tro at det her kan dreie seg om den legendariske “Jadekeiseren” 玉皇 (Yù Huáng). Nærmere opplysninger fins bl.a. i Wikipedia.Dette setter jo denne grenen av Graff-slekten i et liketil blendende lys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Lurer på om ikke tiden er kommet for å avrunde denne 'diskusjonen.' Boka ble skrevet for 65 år siden, og forfatteren er forlengst død. Selv kjenner jeg ingen Graff som tror de er etterkommere av Odin, Tor eller andre dennesidige eller hinsidige fyrster.Derimot har forfatteren bidratt til å kartlegge en stor del av etterkommerne etter Peder Erichsen Graff, marketenteren ved Akershus Festning. Og det kan vi jo kreditere ham for.Ihvertfall vi som har fått hjelp til å få enda noen biter på plass i puslespillet.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.