Gå til innhold
Arkivverket

[#42451] Sina og Ludvig Grønbeck ?


Gjest Trine Stava
 Del

Recommended Posts

Gjest Trine Stava

leter etter mine oldeforeldres familie, vet de heter Sina og Ludvig Grønbeck og at de var fra Ålesumds-område. De har ei datter som jeg da er min Farmor hun heter Karen Nelly. Håper noen kan hjelpe meg videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Siden du ikke har noen ledetråder om Sina og Ludvik Grønbeck, bortsett fra at de bodde i Ålesundsområdet (når?), så kanskje du skulle se litt i kirkebok for Borge, Nordland. På samme gård som Ludvik har de nemlig ei hushjelp Hansine Pettersen i passende alder (Sina?) Se etter om de gifter seg eller får barn. De kan jo ha flyttet til Ålesundkanten senere. Når er din farmor født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jo da, Hansine (f.1878) fra Borge i Lofoten er i passende alder til å være sambygdingen Ludvik Grønbech (f.1877) sin kommende ektefelle, men hun må jo ha vært ca 53 år da Karen Nelly (f.1931) ble født. –Og da er hun vel i eldste laget.Men det finnes mange med navnet SINA i Ålesundsområdet. Fiskerne fra Lofoten deltok jo på sildefisket på Møre, hvor det sikkert var mange bra kjerringemner.Men det er vel en viss fare for at både Ludvig og Sina er født etter FT1900, og siden datteren er født så sent som i 1931, så må det da være mulig å komme videre gjennom familie/venner/bekjente etc.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Stava

Takker igjen,, jeg har prøvd å finne ut,, gjennom telefoner mer om mine forfedre, men uten hell.. men jeg takker for all hjelp jeg har fått her.Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En liten ting til som eventuelt kan sjekke ut eller inn Ludvig fra Lofoten:Det er en FS-kilde som sier noe mer om denne Ludvik Grønbeck som Knut og Åse fant (innlegg 2 og 3). Hans navn er Ludvig Andreas Antonson Grønbech som er født 4 Feb 1877 på Vestvågøy. Han døde 9 Sep 1956 og er begravet der. Hans far er Anton Engelbrecht Steen Grønbech og hans mor er Caroline Mathilde Pedersdatter NITTER.. Ludvig inngikk ekteskap med Lina Josefine JOHANSEN 10 Jul 1906.Kan det tenkes at LINA JOSEFINE er blitt til SINA ???IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Trine:Den Anton og Caroline Mathilde det her vises til har etterkommere, bl.a. Hamnes, Iversen, Aronsen, Larsen, Bjerkaas, Jørgensen, Johansen, Aalmo, Farstad, Mykre, Ødegård, Aasnes, Pettersen, Ediassen.Kanskje du kjenner igjen noen av navnene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

For en kvinne som har hatt sin ekteskapsinngåelse i 1906, er det kanskje litt drøyt å spekulere på om hun kan være identisk med hun som blir mor i 1931. Derfor er jeg svært tvilende til dette Lofoten-sporet, som Knut har laget en imponerende navneliste til. (Men det hadde jo vært veldig artig om det skulle vise seg å være treff.)Tross alt finnes det et sted i Ålesunds nærhet (Grønnbekken i Edøy Lenke ) som jeg vil tro en del personer har tatt slektsnavn fra ETTER FT1900. – Selv om den ene personen som lenken viser ikke ser ut til å ha noen forbindelse til vår Ludvig.Sunnmøringer var kjappe og flinke med å innføre steds/gårds-navn som slektsnavn, men i stor skala skjedde dette først etter 1900.Jeg vil derfor tro at det er stor sannsynlighet for at vår Ludvig IKKE er oppført som Grønbeck i FT1900. Men det finnes ca. 30 Grønnbecker i M&R, og av dem vil jeg gjette at noen (kanskje de fleste ??) har aner som er knyttet til Grønnbekken på Edøy.Jeg tipper at løsningen vil ligge her.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Stava

God Morgen :Dsitter og ser på lenkene jeg har fått... Ludvik Grønbech fra Borge i Lofoten skriver navnet sitt med H og ikke K, har dette noe å bety? Altså da Grønbech...takker for all hjelp.Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Først et lite spørsmål til Knut: Har noen av de navnene du nevner noen forbindelse til Sunnmøre ?-Så en liten korrigering til meg selv: Edø(y) kan neppe sies å ligge i umiddelbar nærhet til Ålesundsområdet/Sunnmøre, da det ligger på Nordmøre.-Så til Trine: Tror neppe dette med eck, ech, æk etc. bør avgjøre om Lofoten-sporet har noe for seg eller ikke. Grønbech fra Lofoten er en veldokumentert kjøpmannsslekt, og har rikelig med forgreninger i hele Nord-Norge. Grønbech er her brukt som slektsnavn (Muligens fra en grønn bekk i Danmark lang tid før 1900 ??? ), mens den eneste Grønbæk Lenke vi finner i M&R i FT1900 åpenbart har tatt navn etter det stedet han holder til.Poenget mitt er at jeg tror det kommer flere Grønbbekker fra M&R etter 1900-tellinga med en eller annen tilknytting til Edø, og at vår Ludvig kan være en av disse, enten han er født før eller etter 1900.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Trine Stava: Alle debattantar skal oppgje heimstad(kommune) når dei legg inn eit innlegg. Dvs din eigen heimstad og ikkje området du leitar etter slekt i.Du kan lesa meir om ordensreglane på debattforum her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Anita: Du har så rett så rett, men langt over 50% av alle som heter STAVA bor på Karmøy. Og jeg vil tippe at det er tilfelle også her ???(Dette var en fleip)Knut: -Ikke at jeg har fordommer vedr. navneendring og kjønn ved giftemål. Men var det Bjørn eller Bjørg denne Hamnes het ?(Du trenger ikke svare, da det neppe har betydning for noe resultat her)Trine (til saken) : Dersom din farmor (Karen Nelly f.1931) er død, så vet er det vel mulig at noen vet hvor hun er begravet, eller hvor hun inngikk et eventuelt ekteskap. Da bør det være mulig å få fremskaffe dokumentasjon på hvor hun er født (prestegjeld/kommune), identitet på foreldre etc. , slik at man kan gå videre til neste ledd. Slike undersøkelser (med utgangspunkt i lukkede kilder) gjør man helst som familiemedlem, og det kan bli vanskelig å komme til bunns i spørsmål som dette, dersom ikke en eller annen med særkunnskap om Grønbæk og Ålesundsområdet skulle dukke opp her i forumet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Stava

Ja det var Karmøy ja,,, og her er det mangen som heter Stava, men nå er Heimstaden min endret :D Hun er ikke død min farmor, men vil ikke ut med så mye om familien sin?! men skal prøve igjen...Til da takk for god hjelp, og for alle innspill.. Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.