Gå til innhold
Arkivverket

[#42455] Nordiske slavar


Gjest Karle Gjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Karle Gjernes

Eg lurer på om det er noe register/ arkivmateriale som kan vise noe om norske slavar så seint som på 1800- talet. Det blir fortalt om gutar som reiste til sjøs rundt 1820. Dei blei tatt av nordafrikanske piratar og selt som slavar. Etter ein 10 år greidde dei å røme og kom heim. Den eina av desse, Jens Mikkelsønn Glasø, har ei stor etterslekt. Kan det vera noe hold i dette og er det muleg å kontrollere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg vil tro det er svært vanskelig å finne dokumentasjon på det slaveholdet. Det er mulig presten kan ha notert noe i kirkeboken da de kom hjem igjen, for de må jo være oppfattet som døde hjemme og naturlig nok ha vakt litt oppsikt da de kom hjem etter ti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karle Gjernes

Det er vanskeleg å finne noe konkret om eneklte personar. Jens Glasø gifta seg sommaren 1833, men eg finn ikkje noe som seier noko om langt utalandsopphald. Var det slik slavehandel/piratvirsomhet så langt inn i 1800 talet? Takk til Gisle Hersvik og AnetteSkogseth Clausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.