Gå til innhold
Arkivverket

[#42464] Tid da minst trafikk på skannede kirkebøker


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

Belastningen er stor på de skannede kirkebøkene, forståelig. Men når er det minst trafikk? Eller er det noen tid trafikken er mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg hadde nattevakt her om dagen (natten), og da gikk det rimelig greit å komme inn på de skannede kirkebøkene. Faktisk litt godt, men jeg regner med at jeg var omtrent alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

I hvilket tidsrom?? Jeg har forsøkt kl o2, 0330 og 04 uten å klare det. For all del, dette er ingen kritikk, jeg vil bare så gjerne komme meg inn på riktig bok og tar gjerne natten til bruk.Muligens kan det være lettere enkelte netter enn andre.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Klokken var nok nærmere to, holdt på en times tid, og så fikk jeg stopp en stund igjen, så ved 4-tiden fungerte det tålig bra en stund til.Men ved denne tiden kan man da ikke skylde på at det er for mange personer inne på de scannede krb, eller ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det kan ein nok ikkje. Men har eg forstått det rett er då databasen blir oppdatert med fangsten frå dagen før. Då er det denne prosessen som stel alle ressursane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Har forsøkt forskjellige tider, har et inntrykk av at på formiddagen er det noe roligere, kan det stemme? Amerikanerne sover og de fleste i Norge er på jobb?Det virker ikke som om natten er den beste tiden???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er vel også innstillingar som kan gjerast på kvar enkelt si maskin som gjer at det går raskare. Eg fekk ein litt kyndig person til å stille inn maskina mi, og det går absolutt raskare etter det. Kva han gjorde? Anar ikkje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vissebråten

Det finnes ingen spesielle tider som er bedre enn andre! Dette er nok kanskje noe annet. Jeg har i flere dager ligget kontinuerlig på serveren da jeg ville ha inn en kirkebok her ogtil tider henger en 30 minutter før en side kommer. I går ettermiddag som skulle vært en travel tid lå jeg 17 minutter på en side - da den kom inn hentet jeg neste side på 10 sek. Dette gjentok seg med 11 sider for så plutselig igjen å bli 2 min - 5.4 - 12 min og deretter 20 min. Fordi om det er trafikk skulle dette ikke være slik. Fra 10 sek. til 20 min i løpet av en halv time er ikke bra. Tjenesten forøvrig er meget bra og dette blir nok bedre når tingene ordnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hei, Aase: Jeg trodde også dette med innstillinger, men nå har vi en ny PC, og Dell gjorde innstillingene, men det går like tregt, - mon hva din assistanse har fått til?Steinar: ser at du venter og venter for å få opp siden, - jeg får error etter relativt kort tid. Jeg får følgende melding, som er den samme selvom jeg nå har skiftet fra Norman til Norton: 'Technical Information (for support personnel) Error Code 1460: Timeout Background: The gateway could not receive a timely response from the website you are trying to access, a DNS server, or another gateway server. This might indicate that the network is congested or that the website is experiencing technical difficulties. 'Date: 02.10.2006 13:36:02 Server: proxy.mimer.no Source: FirewallOg jeg mener det er samme meldingen som kommer, med eller uten proxy. Kan man stille inn noe slik at ikke 'timeout' kommer så fort som den kommer hos meg? Tror det går noe over tre minutt før error kommer.Men å ligge og vente i 20 min. vil vel belaste serveren ytterligere? Blir vel kuttet etter 30 min. ettersom jeg forstår og det jo bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vissebråten

Hei Marianne. Jeg ligger jo ikke slik du tror på serveren. Men, pga. av den store aktiviteten og feil på serveren eller hva de kaller dette blir en liggende i køen som oppstår. Hver gang du oppdatterer der du er kommer noe som vi i gamle dager kaller en 'akk' det flyre noen små bitter (bits) mellom serveren og deg/meg. Jeg bruker ikke firewall på digitalarkivet derfor blir jeg ikke kastet ut av noe en ikke forstår seg på. Timeout kan vel ordnes i ruteren din og oppsett for securety i firewall. Dette kan sikker noen andre svare deg på som vet hva de snakker om. Det finnes så mange typer at en skal være god for å vite alt. Når serveren er treg blir du ikke kastet ut da alt foregår i rekkefølge. Feilen gjør jo at alt blir tregere. Når alt er korrekt på serveren kan jeg bare trykke nye sider da disse kommer fort som bare 'f'. Ser ut for at det er et problem som innimellom (meget sjeldent) er iorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ett lite apropos til hurtighet på egen maskin. Fikk rådet å avinstalere Norton og heller bruke ex. AVG. Resultatet, i mitt tilfelle var at maskinen ble betydelig kjappere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.