Gå til innhold
Arkivverket

[#42472] Er det noen som vet hva en benmaker er?


Gjest Inger Tysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Tysland

I heftet 'Kortfattet historikk over norske glassverk' av Jens H. Aarbogh 1994 fant jeg min tipp-oldemors bror, Johan Robert, betegnet med tittelen benmaker.Finnes det noen som kan fortelle meg hva benmaker er/betyr?Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge roskildehistorie.dk:'Benmagere nævnes ikke i de skriftlige kilder, men mange fund viser, at de har været i Roskilde. Således er der i Allehelgensgade nær ved nuværende Borchsgade fundet rester fra 1100-tallet af benmagerens arbejde med at lave kamme af rørknogler. Man kalder også en benmager en kammager.Benmageren arbejdede ikke kun med knogler, også med takker. Og foruden kamme lavede de dragtnåle, grifler, skøjter (!), knivskafter og fornemme skrin.Der er fundet spor efter benmagerværksteder andre steder end i Borchsgade: Skt. Olsgade, Hersegade og Bredgade. Sporene er som regel benaffald. Men de mange fund vidner om, at der har været god afsætning for benmagernes varer.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Arnfrid,Takk for svar, men jeg forstår fremdeles ikke hvordan en glasspuster også har yrkesbetegnelsen benmaker. Dog har jeg arvet 2 store kandelabere etter min tipp-oldemor, laget av hennes far og bror til hennes bryllup. Vi er ikke sikre på hva sokkelen er laget av, enten er det stein eller kanskje muligens ben. Nydelige er de i alle fall med sin storslåtte eleganse fra gammel tid (1870)Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.