Gå til innhold
Arkivverket

[#42475] Hvem var foreldrene til Valdemar Larsen, f.ca. 1799 i Ytre Grotle, Bremanger?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Valdemar Larsen, f. ca 1799 på Ytre Grotle, Bremanger. Han gifter seg med Petriche Andersdatter, f. ca 1807 på Ytre Grotle, Bremanger. Hvem var foreldrene til Valdemar og Petriche? Det er oldeforeldrene til min kone.Jeg takker for all mulig hjelp her.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Jeg får ikke lenkene over til å virke (antagelig noe feil med settingen på min PC), men dette paret ligger i mitt slektstre og detaljene er:Valdemar Larsen ble født 19. mai 1799 på Hauge på Bremanger og dør 18. juli 1874 på Grotle. Petrica Andersdotter ble født 07. mai 1807 på Grotle og dør 2. september 1875 på Grotle. De giftet seg 26. juli 1829 og bosatte seg på Grotle. Jeg har registrert ett barn på dem: Lars Olai Rasmus Valdemarsen født 2. januar 1838 og død 25. oktober 1915 (de kan ha fått flere barn).Petricas foreldre var: Anders Rasmussen døpt 8. desember 1776 på Igland (dør 18. mars 1848 på Grotle) og Johanne Andersdotter født ca. 1778 på Torvanger (dør 5. mars 1862 på Grotle).Hvis dere ønsker flere detaljer om dette så send meg en e-post på bgrotle@online.no.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha for det Bent Grotle!Waldemar er tippoldefar til min kone, så da er kanskje du i slekt med henne? Er du kanskje i familien til Grotle?Nå får jeg boken av Albert Joleik tilsendt og det gleder jeg meg til!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Ja, jeg har nok mye slekt som heter Grotle eller kommer fra Grotle.Valdemar Larsen giftet seg inn i mitt slektstre da han giftet seg med Petrica. Hvis vi går ett steg videre bakover fra Petricas far Anders Rasmussen så hette hans foreldre: Rasmus Andersen født ca 1738 på Igland og Mari Rasmusdotter døpt 23.12.1742 på Grotle. Rasmus og Mari er mine 4xtippoldeforeldre.Jeg har som tidligere nevnt bare funnet ett barn til Valdemar og Petrica. Dette var Lars Olai Rasmus Valdemarsen som giftet seg med Ingrid Lovise Henriksdotter som var født 2. september 1831 på Nordbotnen. Er dette oldeforeldrene til din kone? Jeg har notert ned 6 barn etter dette paret hvor de 4 som blir voksne gifter seg og får mange barn.Albert Joleiks bok har tidligere vært nevnt i dette forum med både negative og positive kommentarer. Det som er sikkert er at den er meget tunglest og hvor opplysningene er strødd rundt hulter i bulter. Men bruker man tid og holder tunga rett i munnen er det mye å finne. Nå jobber Bremanger kommune med en ny slekts- og gardssoge hvor første bind er planlagt utgitt frem mot jul i år.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Bent Grotle!Når det gjelder Joleiks bok så har jeg enda ikke sett den, men jeg har andre bøker av han og har igrunnen ikke hatt problemer med å fostå hva han skriver, selv om han skriver på 'målet'. Har også møtt han personlig, en veldig hyggelig kar! Det var han som oppfordret meg til å begynne å forske på slekta.Ja, den nye boka er jeg klar over og gleder meg til den. Waldemar Larsen er min kones tipp-oldefar og jeg har heller ikke funnet flere enn ett barn. Waldemar Larsens sønn, Lars Olai, hadde seks barn og nest eldste var hennes bestefar.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.