Gå til innhold
Arkivverket

[#42491] Stedsnavn først i innleggene?


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Kunne det være en tanke alltid å føre opp stedsnavn (fylke, bygd, gård, by etc.) aller først i innlegg der man kjenner stedsnavnet. Slik kan den som søker gjennom innleggene fortere se om det er noe som interesserer eller som man kan hjelpe til med. Der stedsnavn ikke er kjent, kunne man kanskje angi andre stikkord som med en gang forteller om innleggets eller spørsmålets art. Bare en tanke altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Det gjør det også enklere for hjelpere hvis man husker å legge emnet inn under det fylket det hører hjemme. Da kan man bare gå inn på det aktuelle fylket å se om det har kommet etterlysninger som kan være av interesse. Selv prøver jeg å huske dette, men dessverre hender det at jeg ikke gjør det også. Men jeg er sikker på at det øker sjansen for hjelp.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg synes der er fint om man skriver fylke, men legger det under Generelt. Jeg for min del leter ikke under hvert enkelt fylke for å se om det er noen jeg kan hjelpe. Jeg ser kun på generelt da jeg driver med slekter som er/flytter over det meste av landet.Egentlig ville det ha vært fint om man kunne legge det i den generelle gruppen, men at det også automatisk kom inn på riktig fylke. Men da ville jo alle innlegg bli doble, og det krever jo mye plass.Eller om man la det i generelt og at det så etter en viss tid ble overført til det rette fylket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Berit:Når du går inn på debattsida, ser du alle temaer uavhengig av hvilket fylke de er lagt inn under. Fylkesvalget er laget for at de som ikke vil se gjennom alle tematitlene, enkelt kan få ei liste over temaer for ønsket fylke.Om alle er flinke og velger et fylke der det går an, vil du altså likevel ikke gå glipp av disse temaene.Inger Bjørnaas oppfordring bør derfor stå ved lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skulle også ønske at det var mulig å legge inn temaer under flere fylker. F.eks. så søkte jo jeg etter aner på en av mine aner Ole Siursen født i Soknedal ca 1710-20 og la under Sør-Trøndelag, men den samme Ole flyttet jo til Frostens prestegjeld i Nord-Trøndelag, og det burde også vært mulig å legge inn der.Jeg er borte fra pc-en i flere uker når jeg er hjemme hos mine foreldre, og for meg hadde det vært en stor fordel å kunne finne alle aktuelle innlegg under de fylkene jeg er interessert. Det blir litt for mye arbeid med å måtte pløye gjennom flere ukers innlegg for å få med alt en mener er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det hadde nok vært praktisk med stedsnavn først i temaet, men jeg er redd det er helt urealistisk å få til noe slikt. Men bare det at folk hadde lagt inn stedsnavn en eller annen plass i temaet hadde vært god hjelp.Men det du etterlyser eksisterer allerede på Slektsforum der etterlysningene kan legges inn etter geografi. I tillegg kan man også søke på tekst i innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg vet at det er muligheter for å legge inn i flere fylker på Slektsforum hvis det var det du mente, men det ser ut for meg til å være svært liten aktivitet der inne. Det er mye mindre aktivt der enn her på Digitalarkivet. Så jeg føler at det er liten vits i å legge inn noe som helst der inne, for ingen leser det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Jeg har i ett tilfelle lagt inn samme spørsmål under tre fylker her på Digitalarkivet, og ble kraftig satt på plass for slik uforstand.Jeg kan imidlertid være enig i at om en velger en slik løsning, bør det opplyses om under hvilke fylker en har lagt inn spørsmålet, og sørge for å opplyse under hvert spørsmål når en har fått svar på spørsmålet ett sted. Slik det fungerer nå legger de fleste sine spørsmål under generelt, også de som godt kunne vært plassert under ett fylke. Og jo flere spørsmål vi får uner generelt, jo lettere drukner de i mengden.Jeg har hittil opplevd Denne sida på Digitalarkivet som et fantastisk hjelpemiddel. Den når flest og for en reinspikka amatør er det utrolig mye hjelp å få fra hjelpsomme, dyktige, kunnskapsrike mennesker.(Svaret jeg søkte etter i min uforstand under tre fylker her på Digitalarkivet, fikk jeg imidlertid på Slektsforum.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg freister alltid å leggja inn spørsmåli mine under fylke der dette er praktisk og rimeleg, men når eg opnar Brukarforum etter fleire vekers fråvêr, so skumles eg gjennom alle innleggstitlar som er komne medan eg var borte, utan å sortera på fylke. Difor meiner eg det er svært viktig å skriva ein presis titel som ogso syner til staden ein meiner svaret på spørsmålet kan finnast.Men eit godt døme på problemi som kan oppstå når ein skal spesifisera på fylke, er denne eine ætti som eg arbeider med nett no. Mannen frå Sogn og Fjordane, kona frå Troms, busette i Troms, Akershus og Rogaland. Neste generasjon spreier seg endå meir ut med bustader spreidde i Nordland, Hedmark, Oslo, Aust-Agder, Telemark, Rogaland, Bergen, Sverige, Danmark, Michigan, Manitoba, Nova Scotia, North Dakota, Washington og Florida...! I slike tilfelle er det absolutt best å dela opp spørsmåli i mindre einingar!Elles er eg svært godt nøgd med den fantastiske hjelpi eg har fått på dei aller fleste av spørsmåli eg har sendt inn til både Brukarforum og Arkivforum. Ein hyllest til alle gode hjelparar som soleis bidreg til meir komplette bygdebøker for Luster kommune i Sogn!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ola Ljødal

Jeg er sikkert ikke alene om å se etter stedsnavn når jeg søker etter innlegg som kan være av interesse her i forumet. Så jeg holder fortsatt på at et innlegg alltid bør ha stedsnavnet aller først. Fordelene ved dette sier seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.