Gå til innhold
Arkivverket

[#42495] Andrea Sjødin Hammerfest


Gjest Leif Stensland
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Stensland

Andrea Sjødin var ved folketellingen 1900 bosatt i Lyngen sammen med sønnen Alfred. Mannen gruvearbeider var antagelig finsk og arbeidet muligens i gruver under tellingen 1900. Finner ikke andre med Sjødin som etternavn i tellingen 1900 eller 1865, men det eksisterte familier med navnet så vidt jeg vet. Vennlig hilsen Anne Lise Sjødin Horten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nilsen

Denne Sjødin-slekta er omtalt i mange dokumenter, både i kirkebøker og i Sundts 'fantefortegnelse 1865'. De ser ut til å ha vært reisende fra Sverige. I fantefortegnelse 1865 omtales under Hammerfest Mariane Nilsdatter Sjødin og Alexander Judin. På 1840-tallet har de reist en del bl.a. i området Lenvik, Karløy, Alta. Her er det en del av det jeg har funnet ut:Nils Pedersen Sjødin født ca. 1783 (jf alder oppført i kirkeboka for Talvik 1831),. Omtales i kirkebøkene som omvandrende kobbersmed eller kobberslager, senere som rokkedreier. Hans kone het Stine Katrine Meldal, f. ca. 1792 (i Sverige?),. Hun er trolig av den kjente Melldahl-slekten i Sverige, som var reisende. (Hun er kanskje født i Ekeby i Sverige, fordi et barn med navn Stina Kajsa er født her 23.04.1789 av foreldre Jonas Melldahl og Terentia Hansdotter Lök. Stine Katrine er kanskje det samme navn som Stina Kajsa. Melldahl-slekten kan følges flere slektsledd bakover). Nils Pedersen Sjødin og Stine Katrine Meldal befant seg omkring 1820 i grenseområdet mellom Sverige og Norge fordi deres eldste kjente sønn Alexander er født ca. 1820 i Sverige eller i Trysil i Hedmark. I 1822 ble deres datter Maria(Marianne) døpt i Vinje, og det nevnes da i kirkeboka at faren er omvandrende av Østerdalen. Sommeren 1822 ble sønnen Alexander vaksinert i Evje (ifølge kirkebok). Neste opplysning har vi fra kirkeboka for 1825 i Herøy, da det omtales at de reiste med pass fra Stavanger og fikk et barn på veien (Trine Olava) som ble døpt i Herøy, før de fortsatte til Kristiansund. I 1827 befant de seg i følge kirkebok for Lenvik i Bonjord i Lenvik da sønnen Olaus ble døpt. I 1831 nevnes de som innflyttede til Talvik. I 1837 ble sønnen Alexander konfirmert i Karlsøy (kirkebok). Den 26.01.1843 døde Stina Katrine i Grasmyrbotn i Lenvik (kirkebok). I 1846 ble datteren Trine Olava konfirmert i Karlsøy. Året før det nevnes i en folketelling at det i Karlsøy befant seg 'fanter' som drev med rokkedreiing og skibinding, og de var for øvrig 'Skikkelige og upaaklagelige Folk'. Nils Pedersen Sjødin døde den 6.6.1852 i Husfjordnes, Sørøysund, der to av barna hadde bosatt seg ( ifølge kirkebok og folketellinger). Ble begravd i Hammerfest. Nils Sjødins og Stine Katrine Meldals barn var:1. Alexander f. ca. 1820 i Sverige eller Hedmark. ( I en fantefortegnelse for 1865 fins en Aleksander Nilsen Judin under Hammerfest). Finnes i folketelling for Sørøysund 1865 og 1875under navnet Alexander Nilsen2. Maria (Mariana), f. 23.02.1822 i Vinje, Telemark ( I en fantefortegnelse for 1865 fins en Mariane Nilsdatter Sjødin under Hammerfest). Også hun finnes i kirkebøker og folketellinger for Sørøysund3. Trine Olava, f. 18.07.1825 i Herøy. Ble bosatt i Tana.4. Olaus Nilsen, f. 09.02.1827 i Lenvik. ( I en fantefortegnelse for 1865 fins en Olaus Nilsen under Hammerfest). Han var stamfar for dagens Olausen/Sjødin-slekt i Finnmark: hadde bl.a barna Kristian, Petter og Aleksander og 'Fina'. Hvis jeg ikke husker feil var det Aleksander Olaussen (Sjødin) som var gift med den Andrea Sjødin som nevnes i 1900 i Lyngen.Det er ikke sikkert at alle med navnet Sjødin i Norge er i slekt, for det finnes i Sverige flere uavhengige Sjödin-slekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise E. Sjødin

Tusen takk, Steinar, for din raske reaksjon på mitt første innlegg!I -80 eller tidlig 90-tall hadd en fetter av meg, Tormod Kroken, bosted Alta, (dessverre død) samlet en del slektshisorie om familien sin, Aslaug, mor, f. Sjødin, og far, Mons Kroken. Det jeg er ute etter nå, er: Har noen tatt vare på det matereriellet som Tormod etterlot seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nilsen

Hei Anne Lise!Et tips kan jeg bidra med, selv om jeg ikke kjenner til det du spør om. I tilfelle du ikke vet det: i boka 'Tverrelvdalens slektshistorie' er en stor del av Aleksander Olaussen Sjødins etterslekt med. Han var først gift med Andrea (ettersom hun også het Sjødin). Senere ble han gift med en med tilknytting til Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Lena Eriksson

Trine Olava Nilsdatter Sjødin (ovan) som bodde i Tana var gift med en Ole Olsen 'Gargiainen' som var kven och född 1806 i Alkola vid Torneå enligt FT 1875. Någon som vet mer om denne Ole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

I mitt arb. med egen slekt har jeg på en sidegren Olufine Mathilde Olausdtr, f. 2.02.1867 i Kvalsund. Hun var dtr. av Olaus Nilsen Sjødin og Magdalene Abrahamsdtr. Olufine ble gift i Alta m. Nils Aslaksen i Rafsbotn. De hadde 10 barn. Tror Olufine hadde broren Johan Olaussen. Han får en dtr. Helene Johansdtr., f. 7.10.1876. Hun blir gift i en annen del av min familie, hele 2 ganger. 1. 1898 m. Anders Andersen Uglebakken, og som enke i 1930 m. Hans Andersen Vasskog. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

I følge slektsleksikon for Kvalsund er det riktig at Olufine Mathilde,født 02.02.1867 m.dåp 11.08.1867, hadde en bror som het Johan,født 11.12.1857,m.dåp 05.04.1858. Han ble gift den 18.03.1890 med Anne Oline Pettersen. Hennes foreldre var Johan Petter Henriksen,Hammerfest, og Regine Olsdatter,Elvebakken-Alta. Johan er ikke registrert i boken med datteren Helene,så hun er født utenom ekteskap. Kan nevne at Johan og Anne hadde 7 barn. Johan selv hadde 6 søsken,så de var også 7 barn. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Ja, det stemmer. Mener å huske at moren var fra Elvebakken, men i farta husker jeg ikke hvem hun var. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Lena Eriksson

Steinar, det som kanske tyder på att Stina Kajsa är dotter till Jonas Melldahl och Trina Lök är att Stina Kajsa döper sin son till Alexander, samma förnamn som hennes halvbror fick 1811. I passjournal för Västernorrland kallas hon Catharina och står som hustru till sjöman Nils Sjödin. Hon har pass från Fredrikshall 13 september 1819 till Piteå. Påskrivet 6 mars 1820. Hon reser med maken, en dotter och en svägerskas dotter. På annat ställe i journalen står det att det är en systerdotter till Nils som följer med. Kanske Nils är bror till Olof Sjödin som får sonen Nils i Delsbo 1806 med hustru Albertina Fredriksdotter och som Bo Lindwall i Sverige tror kan vara styvdotter till glashandlare Johan Faltin. (Släktforskarnas årsbok 2003)Mvh, Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nilsen

Takk Lena!Det er første gang jeg har fått sikre opplysninger om familien fra kilder i Sverige! Da vet vi i hvert fall en del om hvor Nils Sjödin og Catharina Melldahl har reist og at hun på det tidspunkt hadde en datter. Mer og mer tyder og på at Catharina er identisk med Jonas Melldahls datter Stine Kajsa. Kanskje vi etter hvert finner flere 'brikker' som bekrefter det. En eventuell forbindelse til Olof Sjödin er og verdt å tenke på. Ved å søke på internett har jeg også funnet en Brita Maja, f. 1802-5-6, under fødte i Valbo, far: saltpettersjudare O. Sjödin ifr. Honinge (26 år), moren heter Albertina Fredriksdotter. Kvinnens ber. fødselsår:1776. (kilde: family search) (Gavleborg)Kan det være han som fikk pass fra Trondheim i 1807? Min kilde her er 'Eirik Strøms nettsted' der det under passregistre stod at kammaker Oluf Sjødin med hustru og 2 barn i 1807 fikk pass fra Trondheim for å reise til Ørebroe. (Dette nettstedet finnes visstnok ikke lenger, men orginalkilden finnes selvsagt enda).Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Det står; 'Saltpet.Sjud ifr. Norrige O Sjödins dr Brita Maja. Modern heter Albertina Fredriksdotter'. Det står också att hon är 26 år. Inga kända vittnen. Jag har sett i passjournaler att paret ibland har med sig Albertinas syster Beata. En Beata Fredriksdotter finns också mycket riktigt bland barnen till den kvinna Johan Faltin förmodligen levde med på 1790-talet, nämligen Anna Kristina Åman.Nog kan det vara samma Olof som reser 1807, han fick ju bevisligen två barn före 1807, Nils och så Brita Maja.Tråkigt att Eiriks nettsted inte finns längre, där fanns mycket matnyttigt!Mvh, Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.