Gå til innhold
Arkivverket

[#42502] Falne andre verdenskrig


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Er det mulig å finne opplysninger om en person som døde etter tortur i 1945. Hans navn er Johannes(har ikke etternavn). Han skal være født i 1885,kanskje født på Nord Møre. Han bodde i Oslo hvor han var rektor,og han skulle ha forbindelser med en russisk kvinne. Det er sansynelig at han kan være sønn av min oldemors bror. Det har været interessant å finne ut hvem han var,og hva som skjedde med ham. Opplysninger om ham eller hvor jeg kan lete mottas med takk. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Ja, det er nok mulig å finne vedkommende, tapene på norsk side var jo ikke så store i løpet av de 5 årene krigen varte, omtrent 2 pr. dag, handelsflåten og frontkejmperne holdt utenfor.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Bakken: Kanskje du kan skrive et brev til Riksarkivet i Oslo. Så vidt jeg vet, er databasen boken bygger på deponert der -- og de kan antakelig gjøre elektroniske søk som gjør det lettere å finne en person enn ved oppslag i det alfabetiske registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Andresen

Jeg har bøkene Våre Falne. Det er 4 bøker, hver med ca.700 sider med 4 personer på hver side. Gjør gjerne oppslag, men uten etternavn så er det ikke lett. Bøkene er alfabetiske etter etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Databasen over nordmenn i fangenskap var tidligere tilgjengelig her i DA. 16. mai 2006 meddeles det følgende:'Vi beklager å måtte meddele at databasen over nordmenn i fangenskap 1940-1945 vil bli trukket tilbake inntil videre grunnet tekniske feil. Vi håper videre at det ikke vil gå alt for lang tid før vi kan få den ut igjen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Anita du skal leite lenge om du ikkje har fleire opplysninger. Eg antar at du veit navnet til din oldemor og sannsynligvis også hennes bror (mulig far til denne Johannes). Du opplyser også at Johannes trulig er født på Nord Møre, antar at du da kanskje sitter inne med meir spesifikke opplysninger om ett sted der. Om du opplyser noe nærmere om dette, kan vi muligens utifra det kanskje finne Johannes født og siden også i boka til Kristian Ottosen om han da er registrert som krigsfange. I denne boka står det i såfall kun hvor han event. døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei! Takk for interessen og gode råd. Jeg vet dette er vanskelig.Jeg har noen etternavn som kan være aktuelle.Han kan hete Hestnes eller Andersen etter sin far. Hans mor heter Hansdatter Otnes eller Valsø. Han er kanskje født i Valsøyfjord eller på Tusna. Vennlig hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei! Takk for interessen og gode råd. Jeg vet dette er vanskelig.Jeg har noen etternavn som kan være aktuelle.Han kan hete Hestnes eller Andersen etter sin far. Hans mor heter Hansdatter Otnes eller Valsø. Han er kanskje født i Valsøyfjord eller på Tusna. Vennlig hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Databasen 'Nordmenn i Fangenskap' er basert på Kristian Ottosen sine studier og hans bok [url="http://www.universitetsforlaget.no/servlets/dispatcher/boker/historie_og_filosofi/historie/katalog?productId=688214>Lenke Dette er ingen oversikt over de som falt under krigen, men over alle de som satt i forskjellige fangeleire og fengsler. (De som døde er selvsagt også med).Bokverket 'våre Falne' derimot, er en oversikt over de som falt under krigen. Her er det som regel en liten biografi over hver enkelt, med foreldre/fødested osv.jeg vet det jobbes med å lage en database over dette bokverket, men vanskelig å si når denne blir ferdig. Det kan være mulig å finne din Johannes i denne basen senere, med de opplysningene du har.Det som finnes på Riksarkivet er dette:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo AnitaIgjen føler eg at du sitter på fleire opplysninger, siden du veit at mora er ei Hansdatter, så har du kanskje fornavnet hennes. Når Johannes kan hete Andersen, er dette fordi etternavnet er Andersen i 1900 tellinga eller heter han faktisk Anders.Som eksempel kan eg her legge inn ein person som stemmer med de opplysninger du har gitt. Far Arnt Andersen g. Guri Hansdatter og Johannes f. 1885 samt at de bur på Otnes. LenkeFinner likevel ikkje noen som stemmer med disse navn i boka til Kristian Ottosen, men igjen da må Johannes vært registrert som krigsfange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen Takk for all hjelp. Jeg fant disse sparsomme opplysningene i Tustna bygdebok nr 3. Der fant jeg en Markus Hestnes som får en sønn Johannes født 1885 med Elisabet Hansdatter Otnes f 1862. Der står det at Johannes var rektor i Oslo,og døde under tortur i 1945. Elisabet blir senere gift med Knut Jakobsen Valsø som drev handel på Otnes. Jeg tror at Markus Hestnes født 1865(sønn av Anders Hestnes) min tippoldefar ,er far til Johannes. Johannes kan være bortsatt og fått et annet etternavn..Vet ikke om disse opplysningene er til hjelp? Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Nei saken er ikke løst. Det er en mulighet på Tustna (11). Johannes Andersen i 1900 tellinga? Der står det en født i 1884 som tjener. Jeg hadde slekt på Tusta så det er mulig. Må bare lete vidre. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være Johannes som kaller seg Markusen her på Oppdal i 1900. Han har rett alder og fødested? ( Innlegg 14) LenkeHar ikke funnet han som Hestnes, eller Hestnæs i 1900-tellingen.Lykke til med letingen. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen! Ja Johan Markussen 1885 på Oppdal kan også være riktig. Må tilføye at jeg finner heller ikke min oldemors bror Markus Hestnes i 1900 tellinga. Jeg finner han i 1875, da bortsatt på Valsøya i Valsøyfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at dette er markus Andersen f. ca 1865? Om han er født så tidlig på året at han er med i tellingen da? LenkeKjenner du igjen navn på foreldre her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.