Gå til innhold
Arkivverket

[#42502] Falne andre verdenskrig


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Ja den tanken streifet meg også.Men så var det denne Johannes. Kanskje er det Johannes Markussen f 1885 som er i arbeid på Oppdal. Det kan da stemme med Markus Andersen Hestnæs som far. Johannes Markussen kan han finnes i boka Våre Falne.? Hvis det var riktig at han var rektor i Oslo,kan det finnes noe arkiv over lærere- rektorer i Oslo i perioden 1920- 1940 ? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Jeg sitter nå med bygdeboka hvor jeg fant opplysningene. Tror jeg har flere opplysninger nå. Johannes mor heter Elisabet f 1862 Hun var gift med Knut Jakobson Valsø. De hadde sønnene Jakob som var doktor i Oslo og Gjert som var handelsmann på Sunndalsøra. Før hun var gift hade hun en sønn johannes f 7/11 1885 med Markus Hestnes.Han var gift med en russisk kvinne og bosatt i O slo der han arbeidde son lektor.Han døde av tortur 2mars 1945. Kan han hete Valsø ? Takk for all hjelp så langt. Jeg tror kanskje jeg må lete i kirkebøkene for om mulig finne hans etternavn. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei Anita. Har sett gjennom 'Norske skulefolk' fra 1952. Der er det et avsnitt: 'Kolleger som falt i fridomskampen 1940-45'. Men jeg finner ingen av de 33 lærere som er nevnt der som høver til din Johannes, desverre. I den generelle delen finner jeg heller ikke Johannes Markussen\Marcussen eller Valsø\Walsø nevnt blandt de ca. 10000 biografiene i de to bindene. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Andresen

Sitter her med bøkene 'Våre Falne'. Finner ikke noen som passer. Det er en Johannes Andersen,f.1888 i Tønsberg. En Trygve Johan Lundberg Hoff Hestnes, f.1891 i Tysfjord. Ingen Markus Andersen. Ingen Johannes Markussen.Ingen Valsø. Ingen Otnes. Er det noen andre navn som jeg kan se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra boka Norges Læger 1926-36 finner jeg Jakob Valsø sønn av handelsmann Knut Valsø og Elisabeth Nordheim f. 18.juni 1902 i Kristiansund.I Nordmenn i fangenskap finner jeg Johannes M. Nordheim, lektor Oslo f. 7-11-1885. Arrestert 20-03-42. overført Grini, ankomst 21-03-42 (fange nr.1991), overført 31-03-42 Jørstadmoen, overført Grini, ankomst 12-04-42 (fange nr. 2561), overført 28-04-42 Kirkenes, løslatt 20-11-42.Jeg finner han ikke i de 2 utgavene jeg har av Norske skulefolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg søkt i gravminne registeret etter en Johannes Nordheim d. 1845. Her fant jeg faktisk en kandidat som også var f. 1885: LenkeDet kan muligens være rett mann , siden Knut Valsøs kone kalles Elisabeth Nordheim?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lenken til gravminne ble dessverre borte i forrige innlegg. Jeg søkte finn gravsted, etternavn Nordheim , d. 1945 og da fikk jeg dette tilslaget med Johannes Nordheim f. 1885, d. 1945, beg. Grefsen kirkegård. Prøver igjen med lenke: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Håper du finner fram i gravminneregisteret. Jeg glente å si at denne Johannes Nordheim som jeg fant i registeret ble gravlagt 23 mars 1945. Det kunne vel passe med opplysningene om at han døde etter tortur 2 mars?Lykke til med letingen i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

I Norsk fangeleksikon Grinifangene side 75 står følgende: 1991. * Nordheim, Johannes M., Lektor, Grefsen, f. 7-11-85. Arr 20-03-42, Grini 21-3-42 - 31-3-42, Jørstadmoen, Grini 12-4-42 - 28-4-42,Kirkenes, Fri senere. Protest mot 'Lærersambandet'Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei alle sammen! Hjertelig tusen takk. Regner det som svært sansynelig at dette er riktig mann .Var det fangeleir i Kirkenes? Kunne han ha vært der til 1945? Var årsaken til fengsel og tortur at han protesterte mot lærersambandet. Igjen sier jeg takk dere har gjort en kjempejobb. Vennlig hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her ett lite utsnitt av hva Lærersambandet var. Ved lov av 5.2.1942 opprettet Quisling Norges lærersamband, «en faglig sammenslutning som tjener som mellomledd mellom lærerne og de offentlige myndigheter». Alle lærere var forpliktet til å bli medlem. http://www.norgeslexi.com/krigslex/l/l4.htmlTrolig vart han arrestert pga. av protest mot dette. Innlegg 32 og 41 er likelydende og han vart nok sett fri i 1942. Ved å sjekke kirkebok for Grefsen, så står det muligens en dødsårsak, men det er rart at han ikke står oppført seinere om han da igjen skulle være arrestert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Takk Dette var veldig interessant. Jeg trot det er viktig at vi alle oppgraderer historiekunnskapene våre fordi det er så lett å glemme. Utsnittene som du sender forteller meg at dette måtte være en viktig sak i historien. Det å protestere mot ting man føler strider mot sin overbevisning og moral var viktig da og er viktig idag! Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.