Gå til innhold
Arkivverket

[#42504] Niels Christophersen Todal, Rødøy


Gjest Gyrid Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gyrid Jørgensen

Ifølge Wilhelmine Brandt/Slægten Bænkestok, var Niels Christophersen Todal f. 1651 på Telnæs og død ca 1705, gift med Valborg Jacobsdatter f. ca 1670, død 1755. De hadde 5 barn, bl.a Aarsille Nielsdatter Todahl gift med Peder Larsen på Sleipnæs, som begge er mine aner.Jeg ser at det er flere i Rødøy som heter Todahl på denne tiden, men er usikker på slektsforbindelsen mellom Niels Christophersen Todahl og disse? Er det noen som kjenner til dette?Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har notert meg at Niels Christophersen Thodal var f. i Rødøy i 1651 og døde på Telnes i Rødøy ca. 1705. Jeg har notert 6 barn: Ole. Walborg, Susanna, Åsille, Ingebore og Christopher.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er litt på siden av det du egentlig spør om:Sønnen Ole døde i allefall i Bergen i 1738 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=bedo1668&gardpostnr=834&merk=834#ovre>Lenke. Den opplysningen har jeg hentet fra Simon Ellefsens slektssider http://www.nose.dk/Norge/holm.html (se 54.32).Ekteskapet mellom Ole Todal og Maren Dorotea Tønder ble inngått i Korskirken i 1734 Lenke. De fikk to barn Lenke og Lenke. Maren giftet seg på nytt i 1740 Lenke og hadde en sønn til dåpen i 1741 Lenke, men som dør samme år Lenke. Og i 1746 er det en dødfødt datter Lenke og moren Maren dør også ikke lenge etter datteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg skjønar ikkje heilt kven denne Nils Kristofferson Todal f. 1651 var for kar. Presten i Rødøy på den tida det er er snakk om heitte vel Jon Nilsson Todal om eg ikkje hugsar feil. Denne presten var gift med Årsilla (Ursula, Årsele) Pedersdotter Krabbe. Jon var ein bondeson frå Aure og Årsilla var dotter til Aurepresten; Peder Larsson Krabbe og kona Suzanna Olsdotter 'Skriver'. Namna på borna som er attgjeve i innlegg nr. 2 tyder jo på at Nils kan vera son til Årsilla Krabbe, men om farsnamnet er rett så kan han jo ikkje vera son til Jon Todal. Årsilla vart elles gift som enkje med Tingvollpresten, Hans Tausan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiJon Todahl/Thodal var og gift med Kirsten Mauritsdtr Rasch og hadde en sønn som het Christopher søm døde ca 1718 skifte 17/6 1718 og hadde ifølge dete to barn, Aarsille og John. om han er gammel nokk til å være far til Nils Chr. thodal er vanskelig å finne ut at i skiftene fra Rødøy/Lurøy.Ellers skal Jon ha en bror som het Halvard f. ca 1600 i Aure på Nordmøre. kanskje er det noe opplysninger å hente derfra.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heier vist litt for trøtt her, hun dør 1648 og ikke i 1748 og dermed før skiftene. Beklager. Holder på med å flytte og har det dermed litt kaotisk her.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Ja, jeg har også lurt på om det er en forbinelse til presten i Rødøy på denne tiden, han passer i alder med endel barn av presten, men har selvfølgelig feil farsnavn. Det er også unektlig endel felles navn blant Niels Christophersen Todals barn og navn i Rødøy prestens familie.I manntallet for 1701, bor Niels Christophersen på Telnes, alder oppgis å være 50, to sønner Christopher (4 år) og Olle (2 år).Jeg har notert at Jon Nielsen Todal, prest til Rødøy, skulle være født ca 1625. Så det er selvfølgelig en mulighet, rent teknisk, for at han med første kone Kirsten Maritsdtr Rasch (eller en annen), fikk en sønn Christopher som igjen er far til Niels Chr.Todal.Det kan vel likevel vanskelig være den Christopher Todal som det skiftes etter i 1718, siden ingen av Niels Chr. Todals arvinger blir nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har notert meg at Niels var sønn av Christopher Todal, død i 1718 og Barbro Christensdatter. De hadde også en datter som hette Aarsille, f. ca 1700 på Nesna.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine notater har sogneprest i Rødøy 1648-77, Jon Nielsen Todal (ca.1610-1677) fra Aure ingen barn i sitt 1. ekteskap m. Kirsten Mauritsdatter Rasch (1611-1648), men (minst?) 8 i sitt 2. med Aarsille Pedersdatter Krabbe (1629-1697), bl.a. Nils (f. rundt 1655?) (pers.kap. i Rødøy 1672(1685?)-1706) og Christopher (ca.1658-1718), som fikk kallsbrev som prest til Værøy og Røst 12 Sep 1691, men som avslo dette kallet. Det var skifte etter ham på Kvarvøy 17. juni 1718. Sistnevnte kan etter dette ikke være far til noen Niels f. 1651.Kan Niels Christophersen Todal (f. 1651 på Telnæs (Rødøy ?) og død ca. 1705) ha fått feil patronymikon i Wilhelmine Brand's 'Slægten Bænkestok' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Siste setning:) Det ser jo ikke slik ut, dersom Niels Christophersen på Telnes i 1701 (innlegg 8) er vår mann (Todal), og som dermed ev. må ha annen slektsmessig tilknytning til Jon Nilsen Todal.Kanskje Niels Christophersen Todal f.1651 og Nils Jonsen Todal (f.ca.1655) (innlegg 10) er fettere ? ( ... men jeg kjenner ingen 'Christopher Nilsen Todal', bror av Hallvard, Jon (og kanskje også Hans ?) fra Aure).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dette virker litt merkeleg. Ein skulle jo tru at denne Nils Kristoffersson hadde eit eller anna å gjera med Krabbe-slekta, sidan dei typiske Krabbenamna; Årselle og Suzanna er nytta på borna hans. Ei forklaring kan jo vera at Nils er son til Jon og Årselle, men at han har kome til oppfostring hos ein slektning som heitte Kristoffer. Eg har vore borti tilfelle der einskilde har fått fosterfaren sitt patrynikon i staden for den biologiske faren sitt. Ein kandidat som fosterfar kan da kanskje vera presten på Værøy, nemleg bror til Årselle Krabbe, Kristoffer Pederson Krabbe. Det må understrekast at dette berre er spekulasjonar, utan noko som helst belegg i kjeldene. Kanskje kan manntalet frå 1660-åra gje eit svar?Elles til Per; Veit du namnet på alle borna til Jon Todal i ekteskapet med Årselle Krabbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Anders Mogensen på Telnes, f. ca.1669, død etter 1755, Lensmann i Rødøy og gift med Valborg Jacobsdatter, f. ca. 1670, død 1755. Skifte 30.7. samme år. Dette var hennes 2. ekteskap. Med sin første mann Niels Christophersen Todal, f. 1651. Død på Telnes ca. 1705. Med han hadde hun 5 barn, hvor blant dem var Aarsille Nielsdatter Todal, gift med Peder Larsen på Sleipnes i ca. 1710, samt Ole Nielsen Todal, død som kjøpmann i Bergen 1738. Aarsille var f. på Telnes ca. 1690, død ca. 1722. (Kilde:Slækten Benkestok av Wilhelmine Brandt).Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.